Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 1777 ggr
[sofia-85]
0

Snälla tips snabbt - kattungar

Igår började mamma Puma ligga på utsidan bolådan… ungarna har kissat överallt i lådan och det verkar inte som att hon tar hand om dom. Dom diar en del så mat får dom men varje gång ja kommer ligger hon på något annat ställe. Mamma Puma är lös i magen och har börjat låta när hon andas… lite som att hon har astma..

Någon som vet jag jag kan göra… hon är lite sur på mig med nu det va hon inte i början. Kan jag tvätta av ungarna? Eller vad ska ja göra… HJÄLP med tips snabbt. Ja har försökt få tag i veterinären har varit där idag och hämtat hem Iris men då var han inte där så ja kunde inte fråga…:(

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Kan tyvärr inget konkret om så små småttingar men ifall du inte får tag i din veterinär, prova ring Agrias telefonveterinär, kostar 25kr för ett samtal 0900-1005161, är vardagar 16-24 i och för sig.

missempty
0

Även mammakatt behöver vila från ungar ibland. :) Hur gamla är ungarna nu?

[sofia-85]
0

Dom är 2 veckor snart… ja har insett att det inte är bebisarna som kissar utan hon. Vad kan vara fel då? Hon har ju kissat ner sina egna ungar,

missempty
0

Oj… har aldrig hört om kattmammor som kissar ner sina egna ungar. Du säger att hon låter dem dia, men tvättar hon dem något?

missempty
0

Är Puma skygg?

[sofia-85]
0

Ja lite men ja kan lyfta henne osv… Hon tvättar dom ibland men det verkar som att hon inte orkar riktigt..

Puma77
0

Det verkar som om hon inte mår riltigt bra. Hur är det med temp m.m. Svårt att kolla kanske.

//Pia

[sofia-85]
0

ja har ingen temp… Ja måste inskaffa det. Hon äter och dricker bra. Har idag bytt ut maten till ID och börjat avmaska henne.

Puma77
0

Jag tänkte lite med det där att hon kissade på dem med om det kan vara ngt som är galet där. Vet att man kan känna lite på öronen om de e varma och så. Betyder ju inte att de har feber men jag vet att Tudor var varm om öronen så vetrinären tog temp för att se men det var bra.

//Pia

Hawknestgrove
0

Oj1 du har ingen nu som kan ta över ungarna så länge?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Erika91
0

Vad jobbigt. Jag har inga tips. Men det verkar som om kattmamman är sjuk. Går det att ta henne till veterinär må tro?

Ledin
0

hon kan ha problem med vädska i lungorna? då andas dom tungt lite rossligt o dom har ont med så sur hon säkert pga det. Detta med att hon läcker hmm skumt tänker…. kan det inte ha med å göra någon infekrion i blåsan? häger säkert ihop med andningen så hon bör ju få medicin (pensillin) o bli undersökt. Att hon vill slippa ungarna e vanligt så vill hon sova lite utan dom så är det heklt normalt. Men som sakt låter som att hon är sjuk o behöver kollas upp.

Puma77
0

Ja jag funderade på ngn infektion. Hon har ju fått ungar för några veckor sedan med så hon kanske är extra känslig då

//Pia

[sofia-85]
0

Nej har ingen som kan ta ungarna nu. Mamma Hassel är den mest arrgesiva katt jag träffat så henne kan inte lägga dom till dessutom är det 5 ungar… Ja ska ringa veterinären kl 8 imorn..

Hawknestgrove
0

Åh, stackare dig…. Apropå ingenting, så såg jag att de hade prasseltunnlar på Rusta nu, många. 69 kr. JAg ska följa med Janne till Uddevalla den 22:a. Vi kansek kunde sammanstråla någonstans på vägen då? Så du slipper porto som kostar lika mycket som prasseltunnlarna….

MariannE11
0

ajajaj…..jag håller tummarna att du får tag på en bra veterinär i morgon bitti som kan reda ut detta snabbt… inte bra för mamma katt att känna sej dålig… men bra att hon är hos just dej!

nedrans att jag åker bort i helgen.. hoppas på goda nyheter när jag kommer hem….

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

[sofia-85]
0

#15 Jag skulle gärna vilja ha två såna… Då kan vi ju mötas i Gläborg :) Jippie!

Igår när jag var nere trorjag hon har "läckt" igen. Jag tvättade av kattungarna med mjuktrasa oh varmt vatten. Puma var väldigt trött igår och låg mest och sov. Hon brydde sig inte när ungarna skrek som den. Man kan ju själv tänka sig 5 ungar… Hon äter och dricker som en häst i alla fall… det måste ju vara bra. Ska snart ringa veterinären

emjon
0

Hoppas at du får komma fort till veterinären för helt klart mår inte Puma bra och hennes symtom kan bero på många olika saker.

Vi håller tummar och tassar för att allt går bra med Puma och hennes småttingar.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Hawknestgrove
0

Ok, då köper jag åt dig. Simons värdshus eller Gläborg, vilket passar dig bäst? Vi brukar alltid fika på Simons värdshus. Vi får hålla kontakt. Du ska alltså ha 2?

Lena
0

Vad jobbigt att kattmamman inte är i form. Verkar som hon åkt på någon infektion, kanske har hon fått en lunginflammation? Det där att föda en stor kull med ungar tar ju tyvärr på krafterna. Hur har det gått med veterinärkontakten? Jag skulle råda låta en veterinär undersöka henne. Hon kan behöva behandling för att inte gå ned ytterligare i konditionen. Att sjuka katter kissar på fel ställen är inte helt ovanligt.

Hoppas på det bästa!

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Mizzi
0

Med lång erfarenhet av katter och som uppfödare på Norsk Skogkatt måste jag säga att detta inte låter bra alls i mina öron

Att en kattmamma som förut brytt sig om sina ungar, inte längre bryr sig när ungarna skriker är inte normalt.

Inte att dom kissar ner sina ungar heller, hon har sannorlikt en infektion och antagligen en ganska kraftig sådan.

Vill inte skrämma upp dig nu men försök komma till veterinär så snabbt som möjligt .

Har man otur kan hon tappa intresset helt för sina ungar om hon hinner bli för dålig, plus att mjölken kan sina för henne.

Om mamman äter så försök få i henne rå köttfärs, och  rått uppvispat ägg .

Är hon slö och har svårt att äta så försök få i henne lite vatten med  druvsocker så hon får snabb energi, då kanske hon kan äta lite av det andra jag skrev som är mycket bra mat för en mamma som nyss fått ungar.

Lycka till //Mizzi

[sofia-85]
0

Jo veterinären skulle ringa upp igår men ringde aldrig :(

Igår var hon piggare och hon spinner nu när ja sitter hos henne. Hon har kissat i lådan nu :) Och bajsen har blivit bättre… inte alls lika lös nu. Hon tvättar bebisarna en del nu med. Men hon låter fortfarande lite kraslig när hon andas. Mest när hon äter… Hon har haft typ 30 fästingar. Så hon har lite sår…. Det får en att tänka på alla de stackars hemlösa katterna där ute som får så mycket fästingar och blir sjuka och ingen bryr sig…

Jag håller på och ringer jour vet nu… hoppas få svar där

MariannE11
0

hur går det för kattmamman nu?……hoppas på att det ordnat sej…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

kattassen
0

Kan det lösa bajset ha med inkontinensen att göra tro? Fick en tanke att hon kanske inte kunde hålla tillbaka urinen när racerbajset var på väg. Eller så har hon drabbats av en infektion kanske. Ingen typ - mjölkstockning eller så?

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Mizzi
0

Hur går det för mamma katt, har hon blivit bättre ??

emjon
0

Jag undrar också hur de är med mamman och småbebisarna har ni kommit iväg till veterinären?

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Sidentass
0

Åhh så jobbigt för er alla….låter som att mamma-katt inte mår riktigt bra..säger som andra sagt här i tråden..hoppas att du får tid o hjälp hos veterinär..vi tänker på er och håller tummarna här i linköping!

maggan47
0

vill också ha uppdatering om kissebebbar och mammakatt Maggan47

[sofia-85]
0

Jesus ja glömde denna tråden. Har tusen saker i huvudet. Mamma katt är mycket piggare. Svårt att ta henne till veterinären med alla bebisar så en vet ska komma hit och kolla på henne imorn. Bebisarna mår bra och dom diar hela tiden :)

Naquita
0

Är det ingen infektion vilket det tyder mest på, så hon kan ha börjar löpa också. en del honor gör det tidigt. Då kan de kissa lite varstans och strunta i de smpå hon redan har. alla honor märks inte löp på.

Hawknestgrove
0

Kan ligga något i det Naquita säger. Men du får väl veta idag. Ska du ha två tunnlar, förresten? Ska till Rusta i morgon, hade jag tänkt…..

[sofia-85]
0

Japp gärna två tunnlar :)

Hawknestgrove
0

Bra, då blir det den svartvita jag har liggande här plus en lilagul……