En liten kattunge
Kände att jag behövde få skriva av mig lite. Fick sent igår kväll höra om en liten kattunge som hade fångats in på en gata i Hallstahammar och behövde omplaceras. Så jag hörde av mig till personen som för tillfället hade hand om kattungen och redan vid lunch idag åkte jag och min pappas sambo Camilla för att hämta katten.
Vi tror att det är en liten flicka men har inte kunnat se efter så noga. Hon och övriga i kattfamiljen hade passerat över en väg när den här lilla damen hade vänt om och sprungit iväg åt motsatta hållet. Hon hade sprungit in under en bil och när bilen kört iväg sprang en kvinna fram och tog upp katten. Mirakulöst nog så var ungen helt oskadd och förutom att hon är lite mager så är hon riktigt fin. Mamman och de andra två ungarna hade redan försvunnit när ungen kom i säkerhet och har inte setts till av kvinnan sedan dess.
Det märks tydligt att kattungen inte är så van vid människor, men hon och jag har redan fått ganska bra kontakt och jag är helt upp över öronen förälskad i sötnosen. Vi vet inte hur gammal hon är men skulle gissa på ca 6 veckor, så hon är inte alls stor. Jag är glad över att kunna hjälpa henne men oroar mig lite för mamman och övriga ungar. Jag hoppas att dem också snart blir infågade och kommer till bra hem. Det känns lite tungt att skilja denna lilla flicka från mamman så tidigt, men tyvärr finns det inte så mycket att välja på om lilltjejen ska få det bra. Speciellt som mamman inte har setts till på ett tag.

Nämen…. sån lite näpen pytta!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Oh! vad underbar! vart fanns den lilla ängeln?
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
Men så go. Herrejösses. Tindra gillade jag
Min svarta tös heter ju Thindra
Min var mörkbrun när hon kom hit till mig men det mörknade med åldern och idag har hon en svart blank helt underbar mysig päls.
//Pia
Åh vilken ljuvlig liten kisse. Tack för att ni tog hand om den.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Men jösses en sån liten goding 
Hon kan inte vara gammal .

#4 Vi bor i Eskilstuna.. eller ja lite i utkanten av Eskilstuna.
#5 Haha.. Jag tycker att Tindra är ett sånt härligt namn och hon såg verkligen ut som en liten Tindra.
Skojigt att din också var mörkbrun när hon kom till dig. Tindra är redan ganska långhårig så det ska bli spännande att se hur hon kommer att se ut sen.

Det kändes så bra att hämta henne. Jag har alltid velat ta hem och hjälpa en liten hittekatt. Men min katt som jag hade förut tyckte inte om när det kom främmande djur hem till henne. Och efter det att vi tog bort våra små älsklingar i slutet av 2006 så har det varit tomt på katter. Men om ett par veckor så kommer det antagligen en till katt hit och då får lilla Tindra en kompis. För tillfället har vi fullt upp med att fastställa att det verkligen är en liten flicka och lista ut hennes ålder.
Nästan alla svarta kattungar är bruna istället för svarta som små, men de ä'r fortfarande svarta:)
hons er ut att kunna äta utan stödmatning, köp royal Canin för kattungar så kommer det gå galant:)
Ja hon är jättesöt lilla Tindra. Visst är namnet fint och när färgen sen mörknar och deras ögon lyser upp mer och mer så kommer det att se ut som hon tindrar:)) Det kan ju ibland vara lite svårt att se skillnaden på hane och hona och även den bästa har tagit fel ngn gång.
Kul att hon ska få en kompis, det kommer hon må bra av. Jättesnällt av dig att ta hand om den lille.
//Pia

#10 Okej, tack. Vi var nere och köpte kattmat som var speciellt för kattungar och hon åt ganska bra av det. Det var så länge sedan jag hade så små kattungar så jag känner mig lite rostig. 

Åh ett sånt sött gosetroll
#12 hihi ja, men kul är det:) Denna lilla behöver inte välling, hon ser stor nog ut att äta torrfoder/blötmat. Kan du ta en bild där du håller henne så jag kan bdöma ålder lite lättare?:)
Hm….. ögonfärgen tycker jag verkar vara precis i skiftningsstadiet. De är ju nästan fortfarade blå…. Så 5-6 veckor tycker jag nog är rätt gissat, kanske närmare 5…..

Men så söt. Jag smälter! Och vilken tur att hon fick komma till dig!
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Underbara du som förbarmade dig över denna lilla söta krabat..vilken tur att du fanns där för henne..det var nog någon mening med det..

#14 Ska se om jag kan få till en bild där jag håller i henne. Är ensam hemma så det är lite svårt att fota och hålla samtidigt. Ja, det otroligt kul! Har glömt hur mycket jag älskar dem här små livfulla krabaterna. Nu börjar hon tuffa till sig lite och har legat och sovit bredvid mig i soffan.

#15 Vi har gissat på ca 5-6 veckor.. Men jag känner att det skulle vara skönt att höra vad någon annan tror, någon med lite mer koll. :)

#17 Jag tror att det var meningen att jag skulle ha henne. Vi har letat efter en katt länge nu men inte hittat någon eller så har den hunnit bli tingad innan fått tag i ägaren. Den här lilla damen kände jag genast att det var något speciellt med och hon är så tuff att hon redan ligger i mitt knä och sover eller busar. Så jag är överlycklig. 

Så söt! Vad bra att du kan ta hand om henne! Du gör det bästa för henne.

Jag hoppas att mamman och de andra ungarna kommer att fångas in också.

Men oooooooo så söt.

Suck så söööööt. E så man blir pussnödig igen.
//Pia

Jag är ganska säker på att det är en flicka.. men det är lite svårt att titta efter noga, då fullt av päls och sprattlande bakben är i vägen. Och tyvärr så insåg jag att vi är tvugna att byta namn på henne. Min systers ponny heter Indra och inte förrän min syster sa något insåg jag att vi kommer att blande ihop deras namn hela tiden. Indra och Tindra är ju tyvärr ganska lika.
Så nu försöker jag lista ut ett passande namn till henne, men det visade sig inte vara så lätt. Namnförslag är mer än gärna välkommna!

Ja trivseln verkar inte vara några problem?!! Hon verkar stortrivas med dig!!
Då får vi starta en namntävling…vem har namnsdag idag??
Anneli, Annika.
Papageno…nej…
Igår söndag:
Amalia, Amelie, Emelie.
Amelie, Mimmi.
Hittekatters egen namnsdagskalender…
Kattfondens namnsdagskalender…
…fast hon ser ut att heta SötNos!!! Maja GräddNos är väl lite mycket, men Moccha af KaffeLatte…?? Nej någon med bättre förslag får komma till räddning nu… 

15e april har Ofelia namnsdag…
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady

#29 Haha. Jag är lite förvånad över hur snabbt hon fattade tycke för mig, men självklart gör det mig bara gladare. Fast när det blir för läskigt så kryper hon in under soffan och gömmer sig. Sen promenerar hon runt under soffan och piper ett tag innan hon kommer ut.
Ofelia kan vi utesluta på en gång. Min mammas utställningskatt hette Ofelia.
Men fortsätt gärna komma med förslag. Det står för tillfället lite stilla i mitt huvud. Så det gör ingenting om jag har en hög med namn att välja och vraka bland.
Så underbart söt. Jag tycker absolut att hon är en liten Kajsa.

Hon har fått i sig både vatten och mat och jag tycker redan att magen börjar bli lite rundare. Busig som bara den är hon och riktigt pratglad. Hon piper för fullt medan hon springer runt och leker med allt hon hittar.
Ja, hon såg ut som lilla Esther, när Esther kom till oss och då var hon 5 veckor. Pyttegullig! hallenuttan en sån liten rultebalta!(husses smeknamn på Esther)

Tuva passar jättebra!

Näää, alltså kan ingen cencurera dessa alltför söta bilder!!!!! JAg blir alldeles dålig när jag ser det lilla trollet! Kolla trampdynan i den sista bilden! Man vill ju bara ta den till munnen och blåsa i den! Arne älskar det……

#37 Haha.. Jag är helt såld på henne. Är så glad att hon hamnade hos mig. Hon tycker om när man kliar henne i nacken och killar på magen. Då blir hon alldeles kelen och tokspinner. :D

Lycka stavas det!! =) Puss på trampdynorna!!
Ha ha jag sitter här och garvar. Så otroligt söt lilla tösen är men namnet. Ha ha. Ska berätta att min Tudor var en tuva tills de hittade något i baken som inte hörde hemma hos en tös.
Tuva är jättesött och passar lilltösen kanon. Så otroligt söt och just så där sov Thindra på mig om nätterna när hon var liten. Jösses vad vi sov, så gott så. Man vill bara pussade där söta underbara trampdynorna och…. ja Suck.
//Pia
Snälla, inga mer gosbilder, jag klarar inte det här!
Jo mer:))
//Pia
SADISTER!

Gunilla; jag hade precis samma sug efter den lilla tassen där…herregud, vilken gullig kisse…
SLUTA MED SÅDANA BILDER!

*skratt* Hördu Puma77 jag hade ju lyckats förtränga att jag misstog mig på könet på din Tudor och döpte honom till Tuva först, men med dig här så går det misstaget inte att glömma
Har ännu vissa gamla bilder sparade på datorn under namnet Tuva…. hihi
Till TS, hoppas det ska gå toppen med din lilla Tuva nu! Hon är verkligen ursöt. Många lyckoönskningar!!
Ha ha onikan mm det var ju nån som missade de stora kulorna i rumpan minsann
Men så var han ju skyggast av ungarna.
Men nu finns det en Tuva här i alla fall o hon är ju bedårande. Rätt färg med
//Pia
Ohh så sööt! Ser att hon har blå ögon fortfarande. Har för mig att kattungar brukar växla till sin riktiga ögonfärg vid 8 veckor. Om det är så bör hon vara under 8 veckor i alla fall.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Ja, de börjar växla lite vid 4 veckors ålder, tills dess är de helt blå. Men den här lilla gosingen som de torterar oss med att sända bilder på börjar så sakteliga växla. Precis så där såg lilla Esther ut när hon kom och hon var 5 veckor

Guuuud så underbart söt…..
Hur går det med en lilla här då?

Nu har det visat sig att det är en liten pojke och han har fått namnet Simba. Han har tuffat till sig otroligt mycket och underhåller oss med sitt bus. 
Jag känner mig dock lite orolig för tillfället då han har gömt sig någonstans i våran lilla lägenhet. Det står flytt kartonger lite överallt och nu är lilla Simba försvunnen. Han kan inte ha tagit sig ut genom vare sig fönster eller dörr men lite orolig blir man han inte syns till. 
Haha, han dyker nog upp! Kul med kartonger, fattar du väl?

#52 Efter ca 2 timmars letande dök en glad katt upp från ingenstans. Inte en chans att jag släpper honom ur sikte nu! 

Gud så söt han är med sina blå ögon! Vilken lycka att han fått ett kärleksfullt hem i stället för att gå ute.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Åh…. du får inte plåga oss med så söta bilder! Fortfarande blå ögon……
#57 Vilken gull-unge han är! :)
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
men gösses jag dör vilken liten sötsak. Jag har vart off ett tag (jobbat,grejjat i trädgård mm) å inte sett denna sötsak gösses så fin liten grabb o liten med :D gullit att han vill sova på dig med. Underbart söt va det lilla knytet :) o kom på om du inte ser en kattunge så va lugn ofta så sover dom på ett "bra" ställe å orkar inte vakna fast man går å ropar å skrammlar så orkar dom helt enkelt inte, dom har en tedens till att sova hårt mycket hårt. :)
Naaawww! Nu ångrar jag nästan att vi inte väntade med att få katt! Vi skulle tagit en kattunge från sambons systers katter (jag tror de har stallkatter).
Blir nog att göra det när vi skaffar katt nr 2… sshhhh! Inte tala om för honom att jag vill ha en till…
Åh denna lilla ljuvliga kisse måste ha haft änglavakt när han räddades. Vilken tur att du fanns där för honom och jag är så avis så jag måste blunda.
Tack vare Simba's ringa ålder kommer ni nog utveckla ett alldeles speciellt band som är så mysigt.Lycka till med kissen i fortsättningen
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Han är så sööt
Nospuss!
#62 Försök att övertala din sambos syster att kastrera stallkatterna. Tycker synd om det skulle bli fler katter där.
#65 Jag skulle göra det om jag hade någon som helst relation till hans syster, men vi har bara träffats en gång och typ sagt "goddag" tillvarandra. :-/ Jag är inte modig nog. Men kommer det upp på tal ifall vi ses igen så ska jag givetvis säga till om det.
Men herregud, nu måste nog även jag säga stopp snart. Jösses jag vill krypa in i skärmen och bara gosa med honom. Suck.
//Pia
#66 Tack för det ..
Visst är kattungen jätte vacker, man vill bara gosa med den..

Han har charmat precis alla som har träffat honom. Speciellt min pappa är helt såld (och han påstår att han inte tycker om katter). Haha.. jag tror att jag har blivit hans extra mamma. Det är så otroligt mysigt! 
Tack för alla glada svar! Jag älskar den trevliga stämningen här inne på hittekatter.ifokus. Jag tycker det känns så skönt att hjälpa ett djur att få ett bättre liv. Speciellt den här lilla gullungen som myser som bara den med sitt nya liv. Simba är min lilla bebis numera. :P

Du milde vilka gosbilder..man får ju magpirr för mindre..o jag säger som Puma sa här ovan, man blir pussnödig!!!
Vägrar titta på mer gulliga bilder. VÄGRAR!!!!!!

Korten är verkligen grymma! Att katter inte kan lära sig att sluta vara så söööta!!!? Puss på nosen!!!