Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 1501 ggr
superglenn
0

Hur behandla skygg katt???

Hej

För ett tag sedan fick jag hem en jätteskygg katt (är stödhem).Nu verkar katten ha problem med ena ögat, då det rinner mycket tårar från det och hon blundar mycket. Ögat verkar vara helsvart…

Katten är helt ohanterbar och livrädd för oss. Hur ska vi kunna behandla den????????????? Vi kan inte ens ta i den för att inte prata om att hålla den…

Hur brukar Ni lösa det?? Det verkar vara omöjligt…

superglenn
0

Ingen som vet…

Elcyion
0

Tycker du ska prata med din kontaktperson (el dyl.) på kattehemmet, och höra vad denna säger.

Medarbetare på jack russel terrier

[Daisy-Moa-Elsa]
0

För att hantera en såpass skygg katt på bästa sätt tycker jag som #2 kontakta katthemmet som du är stödhem åt. Förutom kattens välbefinnande kan man behöva ex. svetshandskar för att skydda sig självt med. Men ditt katthem har säkert rutin för sådan hantering.

Alexej
0

En skygg katt måste då vara i en mindre bur under behandlingstiden. Det går inte att jaga den 2 gånger om dagen för att tex ge honom ögonsalva. Vilket katthem är det? Kan inte de  ta katten så länge måste du skaffa någon burtyp utställningsbur med plats för lådan och sovkudde. Kanske kan katten få lugnande under tiden som tex Clomicalm.

Lycka till!!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

destiny
0

Jag har själv en skygg katt som ska ha ögondroppar två gånger/dygn i 14 dagar. Kändes som ett hopplöst projekt! Jag gav honom första gången i morse och lyckades genom att han satt i en hörna och tittade upp på mig. Just i rätt ögonblick lyckades jag ge honom en droppe i vardera ögat. Får se hur det går dom resterande 27 gångerna….

Lena
0

Inte helt okomplicerat när man måste behandla en så pass skygg katt. Ögon är dessutom inget att leka med så det kan nog behövas ett veterinärbesök. Men börjar som sagt att kontakta katthemmet som du är stödhem åt för att konferara med dem.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"