Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketthuskatten
Läst 4953 ggr
Hennum
0

p-stav på katt

Hellu

Kom att tänka på det nu. Skulle man inte kunna ha p-stavar på katter oxå? Det är ju en jäkla bra grej.

En liten fundering bara :)

*nospussar*

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Thaeri
0

P-stav är väl bland de värre preventivmedlen för människor sett till storleken på hormondosen, så varför man ska byta ut redan riskfyllda piller mot en ännu mer riskfylld stav förstår jag inte.

Frågan är ju snarare varför veterinärer inte är bättre på att upplysa folk om riskerna med P-piller och rekommendera kastrering istället.

Elcyion
0

#1 Min veterinär gör det. Han säger klart och tydligt att p-piller INTE är en bra lösning, och undrar om han ska boka en tid för sterelisering istället. Visst, han skriver ut om man ber honom, men han visar klart och tydligt att han inte är helt nöjd med det, utan att få kattägaren att känna sig dum. Mig har han inte fått att känna sig dum iaf.

Medarbetare på jack russel terrier

Hennum
0

p-stav är väl lika bra som p-piller på människor? det är iaf vad jag har fått höra från alla. jag har p-stav och det fungerar utmärkt.

ja, det är såklart bättre att kastrera än använda p-piller. men om man ska ha p-piller och man skulle kunna ha de som stav istället, vore inte det bättre då? om man kanske har en katt som inte vill käka piller o så och om man av någon anledning inte vill kastrera katten.

Elcyion
0

Problemet är fortfarande att långvarig användning av p-piller på katt/hund ger ökad risk för bl.a juvertumörer. Tror inte det problemet finns bland människor.

P-spruta hade kanske varit något, om man har en katt som är expert på att spotta ut tabletter och sådant. Tänker mig då ungefär som de som är till människor. Har för mig att en p-spruta till människor varar ca. 3 månader.

brutt
0

Skulle aldrig låta någon katt gå på p piller mer än fram till en förestående kastration.Riskerna för juvertumörer är för stora.

Elcyion
0

#5 Så tänkte jag med, men att man kanske kunde ge p-spruta istället för p-piller om man har en katt som är expert på att spotta ut pillerna, eller att man själv inte kan/vågar ge dem piller. Bättre det, än att de riskerar att smita ut och bli dräktiga.

Thaeri
0

Alltså, det har sagts om p-piller, p-stav, p-spruta mm att "om dessa läkemedel var till män och inte kvinnor hade de varit förbjudna". Såpass allvarliga och vanliga är alltså biverkningarna. Det är rätt många som fått blodpropp, depressioner och annat "skoj" av dem om man säger så…

P-spruta ska tydligen vara värst, då man får en enorm hormondos på en gång, den ska ju trots allt räcka i flera månader.

Vad som är värst av p-stav och p-piller vet jag inte exakt, men staven innehåller ju också en massa hormoner som ska sitta där och "läcka", visserligen blir det kanske lite mer jämnt flöde på det hela, men å andra sidan har jag en känsla av att de tagit i lite i överkant så man inte går och blir gravid just innan det är dags att byta.

P-piller har den mindre nackdelen av att det finns många olika, man kan välja utefter vilket som passar just en själv och man får ett väldigt jämnt upptag av dem då man äter ett piller om dagen ungefär samma tid varje dag.

Och varför ska man låta en katt gå på piller fram till en förestående kastration? Ok om man bryter ett löp för att kastrera, men har katten börjat löpa är det in till veterinären som gäller så fort som möjligt, inte piller ett par månader först. Utomlands är det jättevanligt med kastration från 10-12 veckor vilket tydligen är jättepositivt för katterna (halverad läkningstid jämfört med äldre katter mm).
När man talar om tidig respektive sen kastrering är det före eller efter könsmognad det handlar om, en katt som vid kastrering är 4 månader och har löpt kastreras alltså sent, medan en katt som är 8 månader och inte börjat löpa kastreras tidigt.

Men visst, en spruta för att bryta löpet så riskerna vid kastreringen går ner något skulle vara helt ok. Men då behöver dosen inte vara riktigt lika hög som om den skulle vara i 3 månader heller.

Puma77
0

En bekant till mig hade p-stav i ett antal år men fick till slut ta bort den. Hon fick en hel del cystor och hade riktigt ont mellanåt. Att ta ut den var inte heller det lästtaste och idag är hon glad att hon tog det beslutet. Har hört att de kan växa fast lite med men jag vet inte hur mycket det finns i den sanningen.

//Pia

Elcyion
0

#7 Jag tycker att det är helt ok att skjuta upp kastrering med p-medel. Helt enkelt för att det kan hända saker som att man får en resträkning på elen på flera tusen, men förlorar jobbet osv. Ibland finns det helt enkelt inte pengar till sådant som inte är livsviktigt.

#8 Staven kan fastna lite i vävnaden. Min stav hade gjort det när jag bytte den, men det gör inte ont, eftersom området redan är bedövat för att de gör ett litet snitt i huden för att kunna ta ut den. För mig ä p-staven perfekt. Jag försökte med p-piller i flera år, men jag glömde bort dem osv. En nackdel med p-piller är att om man är dålig i magen (antingen genom munnen eller andra hållet) kan det hända att pillret inte hinner lösas upp, och då får man inget skydd. Jag är fruktansvärt spruträdd. Fortfarande. Att ta p-spruta är av den anledningen otänkbart. Jag vill inte ha barn. Varken nu eller senare. Men är inte mer än 22 år än. Kan hinna ändra mig innan jag hamnar i klimakteriet. Därför har jag inte försökt få igenom en kastration/sterelisering på mig själv.

Dakrish
0

En av de bästa hormonfria preventivmedel jag känner till är Ladycomp (ja, för kvinnor då), som kostar skjortan med faktiskt fungerar. Jag har själv en Ladycomp. :)

Puma77
0

#9 ja alla dessa har biverkningar men som sagt så är det ändå bra för man kan välja det som passar en själv. En del föredra spruta, andra piller och som du stav.

När det gäller katter håller jag med att ibland kan det ju hända att man får skjuta upp det. Man har ju inte tänkt ge p-piller hela livet utan bara som en lösning för tillfället. Målet är ju att kastrera i slutandan.

//Pia

Thaeri
0

#9 Du får inte sterilisera dig i vilket fall som helst, man måste ha fyllt 25 för det ;)

Och du vill inte kastrera dig, då tar man bort äggstockar och du hamnar i klimakteriet med en gång. På djur vill man ju ha bort sexdriften och allt annat som hör till fertiliteten så där är en sterilisering rätt onödig, människor vill kunna sexa utan att vara rädd för att bli gravida ;)

Dakrish
1

Jag ska sterilisera mig själv när jag fyller 25. Är totalt tvärsäker på att jag inte vill ha barn (frivilligt barnfri), och OM jag nu skulle ändra mig i… säg 40-års krisen, så har jag möjlighet att bli foster- eller adoptivmamma. Det finns barn i Svergie som behöver föräldrar.

Nej, förlåt. Nu går jag helt OT. Är virrig ikväll…

Elcyion
0

#11 Det jag menade. Har aldrig menat att ev. p-spruta till katt ska vara en långtidslösning. Det skulle kunna bli en tillfällig lösning (fram till kastrering) för dem som av olika anledningar inte kan ge sina katter p-piller. 

#12 Jag väljer p-stav för att jag än så länge är så pass ung, och mycket väl skulle kunna ångra mig när jag blir äldre. Men just nu, ser jag inte mig själv med barn öht. Skulle jag kunna föda ut en väluppfostrad 10-åring (ungefär) skulle det vara en helt annan sak…

Alexej
1

Bra att det finns människor som inte ser barn bara som i reklamen. Barn är otroligt jobbiga och krävande. Skulle människor ser det lite mer realistiskt skulle nog fler avstå från att man "ska ha barn".

Jag har 2 barn som jag älskar totalt. Men båda har tagit och tar fortfarande all min kraft och engergi och mina pengar. Ett barn till hade nog knäckt mig.

Min dotter fick ta ut akut p-staven för hon fick en massa blödningar.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Elcyion
0

#15 Jag kan se mig själv som familjehem (fd. fosterhem) för äldre barn. Minst 10 år gamla, gärna tonåringar. Men har extremt svårt att se mig själv som mamma till mina egna barn. Men det är en idé som får ligga vid sidan av, tills jag är färdig med mig själv. Innan dess kan jag inte hjälpa någon annan heller. Snarare stjälpa.

Hennum
0

ja, det finns många berättelser om när det går illa med p-stavar. men det är ju alltid så, att man hör mer om det negativa än det positiva. själv har jag inga problem med min, mår bättre med p-stav än med p-piller.

okej, det är alltså juvertumörer som det kan vara problem med hos katter. ja, det är ju inget man vill vara med om direkt. och då vore det ju ganska onödigt att ha p-stav istället för p-piller. tänkte mest bara, eftersom jag är så himla nöjd med min, så kanske katter oxå skulle vara nöjda :P men kastrering är ju helt klart att föredra.

Elcyion
0

#17 Därför jag tänkte på p-spruta. Den vara inte lika länge, samt att det inte är något man först sätter in och sen måste ta ut (på katten). p-piller på katt blir ju först farligt när man använder det under längre tid (hur länge nu det är).

Hennum
0

jo, det är rätt jobbigt med stav, att den ska ut sen. och det är ju bättre med en spruta då.

Elcyion
0

#19 Staven sitter i 3 år. Sprutan ska tas var 3:e månad (är det väl?).

Hawknestgrove
0

#9, jag läste ditt inlägg om sterilisering. Först ochf rämst, så vill jag gratta dig, för att det finns ännu fler änjag, som tänker i de banorna, gillar man inte barn, så skall man inga skaffa. Innan jag steiliserade mig, alltså innan jag var 30, så gick jag på pspruta i 9 år. Inte en enda biverning på mig i allafall. Som grädde på moset, blev jag tvungen, att även efter steriliseringen, gå på pspruta för jag klarade inte av mensvärken! Så snacka om både hängslen och livrem…..JAg vet, att man kan ge hundar pspruta, men vet inte hur det är på katter. Men som ett temporärt alternativ, elelr som i fallet med min styvsons lilla gamla kisse, som är 16 år, så är ju ppiller helt ok.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Elcyion
0

#21 p-spruta brukar användas av en del av adoptionsorganisationerna (av hund) utomlands, medan de väntar på att kunna kastrera hunden. Ibland är den i för dåligt skick för att de "säkert" ska kunna söva den, samt att den kan vara i för dåligt allmänskick för att kunna ta hand om läkningen av såren ordentligt.

Hawknestgrove
0

Ja Elcyclion, jag kan rekommendera sprutan på det varmaste. Får du biverkningar, så vet du ju att de går över om tre månader. OCh så(tjejsnack) INGEN MENS!!!! Tänk vad pengar du sparar där!

Elcyion
0

#23 Varför skulle sprutan vara bättre än staven? Måste ju göra om det var 3:e månad, och staven jag har nu, går på högkostnadskortet… Mensen försvinner mer eller mindre med stav också. Olika för olika individer, men man får ofta reducerad mens av den.

Dakrish
0

Jag provade både hormonspiral (fick en infektion) och Cerazette, eftersom min far dog i atroscleros när han var 46. Ingedera funkade för mig, under 3½ månad med Cerazette var jag mensfri hela 10 dagar. Humöret var hemskt och när jag fick tillbaka mensen den där sista dagen satt jag bara och grät i toaletten.

Köpte en Ladycomp, gjorde APC-tester på vårdcentralen och fick godkänt att äta östrogen igen. Så lite ljög jag väl där uppe, jag har en Ladycomp som jag använder ibland (men skulle behöva sälja) och så äter jag Synfase. Synfase har hjälpt mig gå från superplustamponger till minitamponger. Woho!

Sen har After Eight börjat göra after eight i choklad-kake-form, vilket hjälper oerhört mot mensvärken…

Silvestris
0

Det finns redan p-stav som går att använda på katt. Det handlar dock inte om hormonbehandling. Suprelorin kan användas på både han- och honkatter och innebär i praktiken att djuret steriliseras kemiskt i 6 månader. Det är insöndringen av GnRH som stoppas när man sätter in Suprelorin och om GnRH inte insöndras kan inga könshormoner produceras=katten steriliseras.

I USA pågår även forskning om ett "vaccin" som ska sterilisera katter. Varför? De hoppas på en smidigare och mer kostnadseffektiv metod att kunna göra katter infertila. Det skulle ju vara ett stort framsteg om hemlösa katter kan fångas in och få en spruta som steriliserar dem permanent för 300-400 kr istället för att de ska opereras för en tusenlapp. Kanske kommer fler ägare som tycker kastrering är för dyrt nappa på idén också.

Hawknestgrove
0

Vad ärLAdykomp? Ok allt har sina fördelar. MEn du kan även få sprutorna på högksotnadskyddet, om du får dem för mesnvärk. Fördelen är ju att man slipper karva ut något. Tror att det är samma hormon i dem. Sprutan heter i alla fall DEpo PRovera

After Eight hjälper mot nästan allt! mmmmmmmm

Ankah
0

Elciyon; staven är faktiskt mindre säker, den är väldigt känslig för viktförändringar och under tre år kan man ju ändra sin vikt ganska drastiskt. Får du behandling var tredje månad får du ju chansen att isåfall ändra dosen.

Dakrish
0

Ladycomp är en p-dator. Den fungerar så att du tar tempen varje morgon precis efter att du vaknat, den memoriserar den och en röd/gul/grön lampa lyser. När du har ägglossning så stiger tempen i kroppen något (för mig går det från ca 35.6-35.9 grader till 36.3-36.5 grader) och den röda lampan lyser. Efter att den lärt sig din temperaturkurva, vilket tar ungefär 3-6 månader, så börjar den visa rött 5-6 dagar innan ägglossningen och 2-3 dagar efter den.

När den röda eller gula lampan lyser så måste du använda kondom eller liknande preventivmedel. När den lyser grönt får du ha sex hur du vill.

Antalet gröna dagar beror på din mens. Om din mens är oregelbunden så är inte Ladycomp optimalt, men oavsett om du har 21, 28, 35 dagars period eller liknande, så vet Ladycomp det.

Det finns även en Babycomp, som fungerar på liknande sätt, men när den talar om för dig att du har ägglossning så SKA du ha sex. Den kan även tala om för dig när du är gravid och gissa könet på barnet.

Tror hemsidan heter www.ladycomp.com 

Det låter säkert helt skumt, men är faktiskt riktigt säkert. Hade min dåvarande flickvän som läste till läkare (färdigutbildad Jr Dr i Skotland nu) kolla den där forskningsrapporten som finns på sidan. Hon sa att den är "på riktigt".

När jag beställde min (och de är svindyra! Tror min gick på 4-5000, men sen tror jag de har garanti på 5 eller 10 år) så blev jag uppringd av deras tyska representant som undrade om jag hade frågor, om jag var förvirrad, om jag ville ha forskningsrapporten och liknande.

Jag borde verkligen sälja min… :-/ Använder den inte, den är som ny (jag har inte ens tappat den! rekord!) och det är säkert någon som behöver en.

Elcyion
0

#28 På vilket sätt känslig för viktförändringar? Jag har hunnit med att byta en stav, och hade gått upp regält på den tiden första staven satt inne, men ingen som sa något om vikt varken när de satte in den första, eller när de bytte den. Har samma då som nu.

SamanthaJones
0

Usch för stavarna! de funkade inte alls för varken mig eller en nära vän.

För mig blev det så att jag hade mens Konstant! 84 av 100 dagar när jag räknade en 100 dagars period.

Och en vän till mig blev gravid med trillingar när hon hade staven inne. (hon gjorde abort men en unge blev kvar och är idag 3 år gammal + att hon har en lillasyster som skulle varit tvilling men ena var dödfödd)

Jag rekomenderar säkraperioder o hålla tassarna borta stilen ;) *fast jag började med p-piller för en vecka sen. ;)

Haha vad intim jag gick o blev så här på kvällen :) haha

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

Elcyion
0

#31 Det blir inte lika bra med kondom Ledsen har man sen fast sällskap och så… Har en förmåga att alltid få mens när jag är hos pojkvännen Ledsen Brukar gå någon dag innan den kommer, men den hinner aldrig sluta innan jag åker hem igen *suck* Svårt att passa in de säkra perioderna då, eftersom han bor i Sthlm, och jag på österlen.

SamanthaJones
0

ja, känslan försvinner med kondom så jag skippar det då men sen bor ju jag o pojken tillsammans så vi har lite fusk där ;)

Usch för distans, jag hade det i tre år förut o fasiken vilket resande o saknande!!  hur länge har ni varit ett par?

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

Elcyion
0

#33 I påskas var det ett år sedan vi träffades (typ). Han hälsade på för första gången påsken 2007. Letar lägenhet för fullt där uppe, men alla vet ju hur Sthlm med omnejd är… Letar inte i centrala Sthlm, utan mer i förorterna (de bra). Har tackat ja till två lägenheter, men inte säkert att jag får dem.

Jag har tur som fortfarande åker på ungdom.

Hawknestgrove
0

Åh, då funkarLadykomp som säkra perioder. Nä, det verkar vara osäkert…. Det är ju det enda godkända preventivmetoden som är godkänd för rättrogna katoliker. Ungefär lika säker som backmetoden. Inte så lätt att backa, när garaget följer med…..