Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 1179 ggr
Imasy
0

Hur ska jag göra ?!

jag och en vän var ut och räddade en skock kattungar i början av sommaren.

en av dem flyttade till min nu fd granne i somras, och nu har hon börjat protest bajsa av någon anledning, och det ser ut som att hon ska ut. Fd grannen, heter S, hade frågat hennes syster om hon kunde ta katten, men hon hade sagt nej.

alla katter som jag omplacerar propsar jag på att de ska lämna tillbaka, oavsett när, oavsett anledning, katten ska bara tillbaka, punkt.

detta fick jag veta av en gemensam vän, som fått veta detta av S´s syster. men S har ej vågat säga till mig och vår gemensamma vän att hon ska ut, för ja, vi har väl båda lite bestämda åsikter hur man gör med ansvar osv osv.

har bett vår gemensamma vän luska lite, och säga att vill hon bli av med katten kan jag ta tillbaka henne, det är inga problem, om det är så att hon är "rädd" att ringa mig.

men, det är alltid ett "men". mitt dilemma är att jag har redan 10 katter hemma, vet inte hur jag ska betee mig med en 11?! dels så är det för många som det är redan, och jag är rädd att det ska bli krock i flocken också.

vet inte heller hur jag ska klara det ekonomiskt heller, vet ej om de har vacc henne, kastrerat är jag 100% säker på att de ej har gjort. Ännu en till som ska bajja i lådan och äta mat.

nu vet jag ju inte ens om hon släpper iväg henne, men endå, det kan ju bli så att hon åker ut, och jag tar henne hellre än att hon ska hivas iväg till första bästa, bara det blir slut-skitet på golvet.

Kittekatten
0

I första hand avvakta luskandet, kolla om de vill komma till rätta med bajsandet och i så fall ge tips (kastrering, flytt av låda, fler lådor, annat strö, ja du vet), eller om det är ett fast beslut att hon ska ut, kolla hur akut det är, kan hon bo kvar medan du försöker fixa nytt boende.

Imasy
0

S har även fått en kull med valpar, som hela området har fått gosa med, så mamma-hund har stött bort dem och hon får stödmata de små.  vet inte om detta var droppen som fick bägaren att rinna över av kattens bajsande, men ja, det verkar som att hon ska ut iaf.

alla de tips du skrev om har hon redan fått på annat håll.

Ankah
0

Jag menar inte att säga dumheter om någon du känner eller så, men hon verkar ju inte helt och hållet inriktad på sina husdjurs bästa. Så katten får flytta för att hon skulle skryta med sina nya valpar…? Kanske lika bra att ta tillbaka katten…? Jag har inga bra råd att ge tyvärr, utom att du försöker klämma in henne i ditt redan överfulla hem!

Imasy
0

visst har jag också tankar om detta, men ja, det förlorar bara katten på i detta fall.

katthonan, började bajja på golvet när hon skaffade en hankatt som skulle vara kompis till henne för ett tag sedan. (sist in, först ut?)

jag tror att skon kan klämma pga att hon har problem att röra sig fysiskt, och har kanske inte den orken med kroppen att städa upp detta.

Ankah
0

Oj oj oj…ja, hon verkar ju ha bestämt sig så det är väl bara att börja leta efter en nytt hem åt den lilla…det här löser sig nog ska du se…    Glad    Jag hade erbjudit mig att ta hand om henne, men jag vill vänta lite innan jag tar in nya så att min lilla flock får stabiliseras…

Imasy
0

jag vill ju gärna ha hem katten och se henne först innan, ev vaccinera och så. det var ju där mitt problem kom in i bilden. vill även kunna annonsera ut henne i lugn och ro och hitta rätt familj.

Alexej
0

Imasy, hur går det med de andra 2 katter? Kanske du kan börja hitta nya hem redan nu? Blocket?

Har inte heller nån bra råd till dig, finns tydligen alldeles för många människor som inte borde ha katt (och hund). Det är nog så att när folk engagera sig då blir det mer än vad man planerade. Jag trodde inte heller att jag skulle ha 8 katter som nu, fast jag ångrar mig så klart inte heller. Om man ser så mycket orätt slutar det nog alltid med för många katter, mycket bajs och kiss och mindre pengar….

Antar det är nog bäst att ta tillbaka katten och försöker hitta ett bättre hem;)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
0

Ja, ta tillbaka den till att börja med. Se det så här, du är tillbaka på ruta 0, inget annat.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Imasy
0

Alexej=

Matilda och amanda ska kastreras nu på fredag, och nån gång efter nyår / mitten av januari tänkte jag börja annonsera ut Matilda i första hand. Hon är den av dem som gjort så stora framsteg, och den av dem som kan hitta ett nytt hem först. Hon är ute och traskar runt i lägenheten som om inget har hänt, mendans Amanda helst håller sig i/kring mitt sovrum.

Alexej
0

Tänkte bara att Blocket har väl kvar annonsen i 2 månader? Många katthem lämnar inte heller ut katter till jul, men man kan ju boka en katt.

Tycker det är bra med bokningar genom Blocket också för att förhindra spontanköp.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Imasy
0

Så långt får jag nog erkänna att jag inte har tänkt Generad

Erika91
0

Nej vad tråkigt att läsa! Jag hoppas att detta kommer att ordna sig Imasy! Du gör ett fantastiskt jobb!!

Imasy
0

fick veta igår att detta problem har eskalerat, och nu ska hon ut, eller ja, det där andra alternativet ni vet…

det var en vän som frågade igår om S hade ringt mig om katten, vilket hon inte hade. Två timmas senare möter jag S´s syster när jag står och köper godis till bion, och hon frågade också om S hade ringt, så ja, jag vet varken ut eller in längre.

Ledin
0

där är felet hon är säkert som våran Mio hon ville ha en egen låda att ha tillgång till, lite svårt men hitills är den oandvänd eftersom hon går ut å gör behoven men jag får ju säga nej till dom andra som vill låna hennes låda, så när dom tittar å börjar riva säger jag nej å bär dom till en annan låda. Ett lätt tips som kan funka ha flera lådor så hon får ha sin egna låda.

Lena
0

#13 Gud vad trisst! Hoppas du hinner agera så att katten inte mister livet. Blir så trött på alla dessa kattägare som bara kommer med patentlösningen avlivning så fort det blir någon form av problem. Efter att ha tagit del av tråden tror jag inte det går att hoppas på att denne *S* tar de krafttag som skulle kunna lösa problemet med protesbajsandet. Synd att hon inte kan ha en öppen diskussion om detta med dig. Försök att förmedla via systern att du inte accepterar att hon avlivar katten eller dumpar den. Hon måste få klart för sig att ett sådant handlande kommer att vålla större obehag för henne än att ringa ett samtal till dig. Sedan är det naturligtvis ingen lätt situation att få tillbaka en kisse när man själv har huset fullt.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Imasy
0

Har skickat ett sms till S för att höra hur det går, har fortfarande inte hört av henne, så ja, jag vet inte om hon ska ha katten kvar eller ej.

jag tror att honn gör detta i protest mot andra händelser i hennes hem, men det är inget man fixar över en natt.

Lena
0

#16 Kan du inte helt sonika bara gå dit på ett besök och be att få kolla läget? Bor hon långt bort ifrån där du själv bor?

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Imasy
0

Sitter här helt mållös.

När jag startade denna tråd pratdade vi lite, och kom fram till att det skulle testas med p-piller tills kastrering kunde göras.

en vecka senare ca, fick jag frågan om jga kunde ta katten igen, frågade om p-piller hade provats, men icke sa nicke. vid det tillfället sa vi att vi skulle höras av om 1-2 veckor för att se om det blev bättre.

i morse fick jag ett sms ifrån en gemensam vän. hon skrev att denna katt har ett pingel halsband på sig, och att valparna tycker det är skit kul att jaga den pinglande katten Förvånad

jag väntar på att VC ska ringa, och efter det ska jag ringa till vår gemensamma vän och få höra lite mer, men det lilla jag fick veta räcker för att åka dit och hämta hemme henne typ.

sandra1977
0

stackars kisse!!vissa människor borde inte ha djur..alls!!

Jenna-Gun
0

Stackars kisse

Imasy
0

Nu har jag pratat med vår gemensamma vän. Hob berättade att S´s syster varit djurvakt i helgen.

Det första hon gjorde var att ta av katterna halsbandet. det hade dessutom skavt av pälsen på katten i fråga. Hon ansåg att en inne-katt ska f-n i mej inte gå runt i halsband.

sen hade hon fått skura golvet efter valparna, det krävdes 3 skurningar för att få dem rena.

Sen stog kattlådorna på tur, och de var så skitiga och vidriga, att hon kunde ej klandra katten att hon gick någon annanstans. Tydligen ska S och hennes karl bråka väldigt mycket om vem som ska städa efter djuren också, så det är kanske därför lådan sett ut som den gör?

*suck*

Ska se vad jag kan göra för denna misse. men hon är ju inte min längre, så jag kan ju inte bara klampa in dit och ta tillbaka henne heller.

martdat
0

#21 Fyyy,,, stackars katt, det där med att ingen vill tömma lådan känner jag igen, min förra sambo och hans fru har hafft tre katter de sissta 7 åren,, alla avlivades för att de kissade inne pga ingen tömde lådan, alltså . de avlivade när lådan blev full typ, sissta kissen blev 7 månader,,, Tänk om min Baloo blivit kvar,,, hemska tanke, han var ju sambons katt. jag tog han för att jag såg att han inte kunde sköta den och hans nya tjej sa att jag kan ta den för hon hatar katter,, Jag stannade i ett år extra hoss honom trotts misshandel för han hade katten som utpressning, han visste att jag inte kunde lämna Baloo, Tack o lov träffade han en annan så jag kunde dra,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

sandra1977
0

som sagt,vissa ska bara inte ha djur!!!

Misan
0

Skrev ni något avtal när ni placerade katten där? Jag skulle deffinitivt åka dit själv och är det så illa som din vänína säger skulle jag ta med mig katten, allra helst som de inte vill ha katten kvar.

Försök hitta ett stödhem till den stackars katten eftersom du har så fullt hemma.

Lisa

Imasy
0

# 24 nope, inte med henne, där skrevs inget avtal. men å andra sidan så är ju det verkningslöst i lagens ögon iaf, katten är såld, och finns inte i min ägo längre, så ett avtal ger mig inte någon katt tillbaka iaf.

Misan
0

Eftersom hon har frågat din kompis om hon vill ta katten så kan ju hon "ångra" sig och vilja ha katten och sedan är den tillbaks till dig.

Men högre upp så skrev du att du propsar på att katten ska tillbaks vid problem, har du pratat med henne om detta? Har du ringt henne och kollat hur det går? Var det du som lämnade katten hos henne? Jag skulle åka dit och göra ett besök.

Lisa

Ankah
0

Åh! Folk är så jäkla dumma!!! VARFÖR tar man på sig jobbet att ta hand om en massa bajsande smådjur om man inte är beredd att faktiskt utföra det också, och plocka upp efter dem!? Det är väl inget att bråka om - bara att göra det!

Ibland börjar man fundera på om det inte vore en bra grej med körkort för att få fortsötta leva fritt och inte sitta inspärrad…vissa borde verkligen inte få gå lösa…

Imasy
0

om jag tar tillbakja katten skrivs den över på mig, och sedan omplacerar jag henne. S vet inte om att jag vet hur situationen är hemma hos dem.

det jag menar med att jag propsar på att katten ska tillbaka, är en garanti jag vill lämna att händer det något som gör att katten ej kan vara kvar, så tar jag tillbaka den. då vet jag vart den hamnar, och köparen behöver inte känna att de står med en katt de ej blir av med om läget skulle bli akut.

Misan
0

Men varför åker du inte över till henne och kollar själv? Om hon bor långt bort lyft luren och ring, tala om att du har hört att hon har problem och fråga om du kan hjälpa till, erbjud dig att ta tillbaks katten.

Imasy
0

bi bor i samma stad, så visst kan jag åka dit, det är inga problem. och hon har ju bett mig om hjälp, vilket jag har svarat att jag hjälper henne med om hon behöver också. men hon har velat i det hela beslutet och velat prova andra saker osv.

Det här med städningen fick jag veta först i morse. Men hur det än är, kan jag inte ta katten om jag inte har deras tillåtelse.

anniii
0

Jag hade också försökt få tillbaka katten. Hon verkar ju inte överdrivet intresserad. (och då har jag inte ens gått in på hur den stackars katten har det) Tråkigt att det blev såhär men huvudsaken är ju att katten får det bra. Så kontakta henne och kolla läget. Hon kanske erbjuder sig att ge tillbaka katten i annat fall kan ju du erbjuda dig även om hon inte säger något.

Imasy
0

jag har erbjudit mig idag ytterligare en gång att det är bara att ringa så tar jag tillbaka henne. av vår gemensamma vän så fick jag höra att hon och sambon ska tydligen bry sig mer om den andra katten de har, men katten jag skriver om i denna tråd är väl ett piss- monster man kanske inte behöver bry sig så mycket om. fick även indikationer om att de ska trycka ner hennes ansikte i pinket för att fya henne, som om det skulle göra saken bättre.ska göra vad jag kan för henne, så håller jag er underrättade.

Pysslan
0

Har hon betalat dig för katten och i såna fall hur mycket?
Säg att du vill köpa tillbaka den, typ för samma peng som hon betalade.
Missen måste ju onekligen bort därifrån!

Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga  🌺

Imasy
0

# 33. jag tror att det var 300 kr hon betalade för katten. jag hoppas hon pissar lite till så de ledsnar på henne och ger bort henne mer än frivilligt. har haft ett rikigt helvete idag med annat, så denna katt hamnade lite i skymundan än vad jag hade planerat idag. men som sagt, jag ska se vad jag kan göra.

sandra1977
0

vi förstår att du gör vad du kan!hoppas det löser sig.kram sandra.

MariannE11
0

fy vilken soppa…. hoppas att katten fortast möjligt får komma till dej…..låter inte märkligt alls att den bajsar utanför lådan under dessa omständigheter…. tycker att dom på din beskrivning inte är värda att ha ett enda djur…jag håller tummarna för att fallet löser sej snabbt… berätta för oss hur det går….

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Erika91
0

Fy vad arg jag blir att läsa att de inte tar hand om katten ordentligt!! Och att stoppa ner huvudet på missen i sitt eget piss för att fya!?
Herregud, hoppas att du får tillbaka henne snabbt så att hon får den lycka och kärlek som hon förtjänar! Kan du inte ringa till dem och erbjuda dem hjälp? Istället för att gå med mellanhand, det kan ju vara så att meddelandet inte går fram? *Menar inget dumt med detta*

anebit
0

Stackars katt……Ledsen

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

anniii
0

Fy fasen alltså, stackars lilla kise! Hoppas att du kan få henne därifrån….  Gråter

Imasy
0

# 37 jag har varit i kontakt med ägaren själv också, även om jag får höra en del bakvägen också.

pratade med henne i helgen ang halsbandet. anledningen till att de har halsband på katterna var ifall de skulle smita ut. bostadsbolaget här i stan har mycket problem med lösspringade katter, och har gjort ett krafttag och delat ut halsband till alla kattägare. de katter som går ute utan halsband fångas in och avlivas!

S hade pratat med en på kommunen, antar att det är djurskydds insp. hon hade sagt att katterna förvaras i en vecka, sen blir de avlivade. ska höra med både bostads bolag och kommun om detta stämmer, om de ens bemödar sig att kolla id-märkning, vem som står för förvaringen osv.

tycker det låter tokigt att de kan göra så, för en katt är väl hittegods i 3 månader innan de kan avliva den va?

LittleL
0

#40 Ingenting förvånar mig. Jag skrev i en annan tråd om att kommunen skjuter av katter. Men då fick jag ett pm ifrån en som tydligen jobbade med detta i en annan kommun. H*n sa att så funkar det inte , utan katterna fångas i fällor, kollas id-numme oav, innan som avlivas. Men jag kan såga att så är det INTE i min kommun iaf. Du får en lapp i brevlådan om att hålla din katt inne för att under vecka** skjuter vi av katter i området. Skrämmande men sant…./Sylvia

storAnnette
0

Nej,katter förvaras inte tre månader.En-två veckor verkar vara det vanligaste om inte ett katthem tar in katten.

Alexej
0

Här i kommunen är jag säkert på att inga katter sparas. Till katthemmet kommer inga in och var ska de hamna annars?

emjon
0

Stackars katt och det du berättar är i mina ögon både djurplågeri och vanvård. Det övergår mitt förstånd varför hon envisas med att ha katten kvar när hon inte gillar den utan plågar den.

Hoppas att du kan övertala henne att sälja tillbaka katten till dig ju förr dessto bätttre för där den bor nu är inte bra.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Erika91
0

:/
Hur går det?

Imasy
0

Håll i hatten nu, men i morgon är det tämkt att lill skruttan ska komma tillbaka till mig….

Jenna-Gun
0

Jaaaaaaaaa så bra.

Imasy
0

men jag hoppas inte på något förräns de stängt dörren och åkt ifrån min gård ;) det har varit lite verligt på vägen, men nu verkar de ha gett upp. det blev lite bättre ett tag, men nu har hon pissat i mattes säng och på mattes skor. hoppas bara inte att hon fortsätter med detta även hemma hos mig, för då vet jag inte vad jag gör :S

[sofia-85]
0

Va bra Jennie!! Hon kommer säkert trvias så bra hos dig igen och att kissandet/bajandet avtar!

emjon
0

Hoppas att det då går vägen för lilla skruttanGlad

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

calimero
0

#40 vad bostadsbolaget håller på med är ett brott: egenmäktig förfarande!

De får aldrig plocka in en katt bara för att den inte bär halsband och som inte uppenbarligen ser ut att vara övergiven eller förvildad. Däremot kan de ge anvisningar, men knappast med sanktioner.

Plockar dom in och avlivar katter så skall de betala allt inkl förvarande hos pensionat, avlivningskostnader och skadestånd till kattägaren!

Undrar om det möjligtvis är i Stenungsund kommun?

Imasy
0

# 51, nope, bostads bolaget i faluns kommun….. de delade ut halsband till alla kattägare i problem området. dessa halsband trillade av så fort katten rörde på huvudet, och katter som ej har dessa (eller egna) halsband, fångas in om jag fattat det rätt.

calimero
0

Kattägarna borde anmäla bolaget för egenmäktig förfarande, verkligen….

Imasy
0

# 53 eller så id-märker man sin katt eller håller den under uppsikt, men ja, det känns som att de gör lite precis som de vill det där bolaget….

Imasy
0

håll tummarna nu! om ca 2 tim ska de komma till mig med henne. ni blir bildbomade ikväll om jag lyckas få till nåt foto på henne ;)

Casper
0

Håller tummarna för dig/er!! En anmälan sen om att djur inte har det så bra hos dem kanske hade varit idé?

Erika91
0

Håller tummarna!! Hoppas på bilder :)

Misan
0

Vad skönt att höra att de äntligen har tagit sitt förnuft till fånga och ser till att hon kan få ett hem som hon förtjänar.

Håller hårt i tummen så att de inte ångrar sig på vägen.

Lisa

Imasy
0

nu är hon hemma hos mig ;)

martdat
0

Då håller vi tummarna att det ska funka bra! När kommer bildbomben?

Imasy
0

efter att hunden fått sin renovering och lill husse somnat ;)

Imasy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

tyckte så synd om henne, hon skakade så mycket att jag nästan trodde hon höll på att få ett epilepsi anfall eller något, hon verkar helst "skadad".

har berättat för henne nu att ingen ska vara dum emot henne, eller skrika eller skälla på henne, och att mina egna katter är ganska festliga lek kamrater. att hon sedan antagligen inte förstog ett skit av vad jag sa är ju en annan historia….

har fått en massa fina bilder på henne att fresta med, ett riktigt ögon godis är hon ;)

såhär såg hon ut som liten plutt, nu har hon blivit en graciös puma ;)

anebit
0

Lilla gumman…………..

Imasy
0

*

Imasy
0

**

Imasy
0

Imasy
0

Imasy
0

Imasy
0

Erika91
0

Nej men stackarn, tur att hon fick komma till dig. Hon är ju ursöt lillen! Kyss

Imasy
0

martdat
0

men ååhh vad söt!

karins
0

Vilken skönhet Kyss

annebeate
0

Hon är ljuvlig Kyss

Puma77
0

Så bedårande.

//Pia

Jenna-Gun
0

Så underbart vacker.

Stackars kisse.

Tur att hon fick komma till dej

Imasy
0

ingen som vill ha henne då? ;)

Imasy
0

Nu på fredag får ni hålla tummarna för lill-tjejen!

Erika91
0

#78 Har hon en spekulant då?
Jag håller tummarna!!

Denna kommentar har tagits bort.
Hawknestgrove
0

Hur går det? Något nytt fint hem?

Imasy
0

HemlisHemlis

Imasy
0

Gissa vem som fått ett nytt hem? Skrattande

Erika91
0

Å har hon fått det nu!? Skrattande
Vad roligt!! Grattis!!Skrattande

superglenn
0

Grattis :-)

Jenna-Gun
0

Så roligt Grattis.

Kram till dej

Jenna 

solweig
0

är det imasy som ska ha henne?. är nog lite trög i dag.

Imasy
0

Näää, Solweig, det är jag som har omplacerat henne… igen…

solweig
0

men vem ska ha henne då .?

Erika91
0

Jag hoppas att det är rätta hemmet nu! Som kommer att ta hand om henne ordentligt, för det förtjänar hon!

Imasy
0

Det var ett äldre par som mist sin katt tidigare, och det blev lite tomt i huset. Gubben jobbar ff, men damen går hemma, så lill snurfan kommer att få sällskap om dagarna.

Vi ska höras av om några dagar, och jag hoppas hoppas hoppas att det går vägen för henne nu!

solweig
0

lycka till. hoppas att det går bra.

Erika91
0

Det gör jag med Imasy!

anebit
0

Underbart!  Glad

Imasy
0

idag har jag fått veta att S ska köpa en ny katt. en 11 månaders katt. Hon har en långhårig okastrerad hona hemma. Ganska enkel matematik va….. ?

Solstickan
0

Hemska tanke…kan ingen stoppa henne??

Imasy
0

# 96

SUCK! Nej…..

Solstickan
0

Det låter ju som att de inte borde få ha djur alls

Måste kännas hemskt för dig att inte kunna göra något…Jag hatar att vara hjälplös :o(

Hoppas verkligen att de har ändrat sig och tar hand om alla sina djur!!!

Jenna-Gun
0

Man blir galen av att sånna månniskor finns.

IQ badboll

Hawknestgrove
0

JA, vi har det där med max två kullar per år. Många gånger är det det enda man kan gå på…..

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.