Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettutanför-ämnet
Läst 3195 ggr
Naquita
0

Vovve är sjuk:((

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag har vovve varit hos veterinären. Jag har märkt av beteendeförändringar nu en tid på honom. Han har tappat aptiten, har haft svårt att resa sig och gå när han vilat länge.

Jag visste att något var fel, min magkänsla sa mig att det inte stod rätt till med min älskade vovve!

Väl hos veterinären röntgade de honom, han har allvarlig atros på båda bakhasorna:( Det är inget man kan ta bort, men det går att lindra smärtorna och iom att det sitter just i hasorna är chansen stor att det bildas en stelhet runt lederna istället och smärtorna försvinner. Men just nu är det ovisst om han kommer svara ba på medicinen, han fick även specialfoder för just atroshundar.

Det såg inget bra ut, han hade tydliga atrosförändringar med pålagringar både vänster o höger:(

Min lille vovve, bli bättre nu! Ville bara skriva av mig, det är jobbigt när djuren är sjukaGråter han betyder så mycket för mig, han är min bästa vän, min beskyddare och den som alltid finns där för mig. Den dagen han går bort kommer jag bryta ihop.Gråter

Båda mina "gamlingar" (5 år båda två) är sjuka. Amigo med sitt hjärtfel o dubbelsidiga patella luxtionen o nu Totte med sin atros. Samira dog ju förra året bara 3 år gammal. Känns som att jag är otursförföljdFot i munnnen Känns så hopplöst, men ändå skönt att åka hem med en diagnos, istället för att inte veta vad felet var.

martdat
0

hoppas då att han får mindre ont, är ett helvete att se djuren ha ont och inte kunna hjälpa dem,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Simson
0

Lilla gubben!! Med medicin och specialfoder borde det bli en bättre vardag för honom!! Jag har också artros och det gör ont! Krama honom från oss!!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Alexej
0

Skit! :(

Antar att du redan ha kollat på goggle. Jag googlade på tyska sidor. Mycket om foder (ingen korn/säde, bäst är barf) och homeopatiska medel.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Jenna-Gun
0

Han är ju inte så gammal heller så det borde gå att gå honom lite bättre iag. Men medicin o bra foder.

Tröstekram till dej.

Jenna:(

Hawknestgrove
0

Blir nog bättre med medici och specialfoder.Hur gammal är vovven? HAr förmig, att en kmpis tillmig fick liknande problem med sin shäfer,men det blev bra med rätt foder och medicin

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Naquita
0

#3 nej, har inte hunnit. Kom hem för en timme sedan. Var där i 3 timmar, de var mycket noga o duktiga, och tog tid på sig att förklara o visa mig röntgenbilderna osv, de tog även blodprover, lever osv och allt var fint i övrigt med honom.

är det ngn här som vet ngn bra sida om atros på hundar eller själv har erfarenhet utav det? Främst i hasorna då.

Naquita
0

Han är 5 år, så det är ju ingen hög ålder. Bara medicinen o fodret gör sitt så var veterinärerna positiva till hans tillstånd. Han har så ont just nu, haltar och bara ligger:(( De har ju dragit o känt under både undersökningen o röntgen, min lille älsklingsfis:(

Erika91
0

Stackas Totte. Men med medicin och sitt specialfoder kommer han säkert bli bra!

emjon
0

Vad ledsamt att din vovve är sjuk och Artros gör ont och det är inte så roligt med smärtstillande heller under lång tid.

Nämnde inte din veterinär något om Glukosamin som kan hjälpa? Kanske kan vara lönt att fråga i allafall. Jag vet att jag läste i någon veckotidning om det för längesedan. Då var det många hundar som blev hjälpta och de hade till och med startat en förening. Trodde det var hemmets Journal men jag hittar inget där.

Hoppas att din vovve blir bättre med rätt foder och medicin.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Alexej
0

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

emjon
0

Och den här hittade jag

www.hundartros.se där kan du kanske hitta något matnyttigt.

Naquita
0

#9 jo, hon nämnde glukosamin men det skulle visst finnas i fodret, men om hans matvägran fortsätter skulle han sättas på Glukosamin också.

Naquita
0

tack för era länkar, vill lära mig om detta. aldirg läst om Artros på hundar innan

Hawknestgrove
0

Du har PM

Onikan
0

Åh vad tråkigt Emma! :( Jag är så ledsen!

Men hur tungt det än må kännas just nu så är det precis nu du inte får sluta kämpa! Med energi och kämparanda ifrån dig orkar vovvis mer själv, och jag är övertygad om att ett starkt inre hjälper läkning utvändigt. Positivt tänkande helt enkelt. Han bara ska klara att hålla detta i skick, nu har han ju fått en diagnos och något att arbeta emot.

Jag vet att det låter äckligt positivt när man precis fått en så sorgsam diagnos, men jag tror att ni två har så nära kontakt att ni känner varandras inställningar inuti varandra utan ord. Precis som med placebo-mediciner, läkande har att göra med mer än fysisk hälsa tror jag. Så kämpa nu! Det finns ju ändå en chans. Den ska ni ta!

Erika91
0

Bra skrivet onikan!

Misan
0

Önskar att jag hade någon fin blomma eller liknande men rosor skickar jag i alla fall.

Glukosamin ger min mor sin gammelhund 9 år extra i maten varje dag och hon säger att det är en enorm skillnad på honom sedan hon började. han är med på ett helt annat sätt, har inte ont (vad hon ser i alla fall).

Håller tummarna för att behandlingen blir lyckad

Lisa

Naquita
0

Vad fint skrivet Veronika:) Ja, jag ska kämpa. VI ska kämpa. Sålänge det finns hopp, så ska jag göra allt jag kan för hans skull!

Alexej
0

Artros hos hund är vanligt förekommande. Det är en kronisk inflammation i en led, med nedbrytning av ledbrosket, förtjockning av ledkapseln och benpålagring i och runt leden. Tillståndet leder till smärta och stelhet i leden. Man ser att hunden haltar. Ofta är hältan värst efter att hunden legat och vilat.

Om hunden har kraftiga symtom sätter veterinären in smärtstillande, antiinflammatorisk medicin. Man bör ge glukosamin som fodertillskott. Glukosamin är en komponent i ledbrosket och ger man detta som extra tillskott så kan lederna förbättras. Omega-3 fettsyror i höga halter har man sett minskar inflammationen. Som djurägare kan man hjälpa hunden på många sätt.

Se till att hunden inte väger för mycket då övervikt belastar lederna. Låt hunden röra på sig så mycket som den själv vill, ordentliga promenader utan alltför häftiga rörelser. Anpassad motion är bra för att undvika onödig stelhet. Dessutom kan man ta hunden till en fysioterapeut som ger massage, stretchar eller hundsim. Simning ger bra muskelträning utan att belasta lederna. Håll hunden bra musklad, det stöttar upp de dåliga lederna. Det är bra om fysioterapeuten och veterinären har kontakt med varandra under behandlingens gång.

elena
0

Spader har också sådana problem, trots att det är ovanligt på katt.

Prövade Seraquin men märkte ingen skillnad. Då fick jag pröva en ny smärtlindrande medicin och det är jättestor skillnad. Han rör sig helt obehindrat fast han har fyllt 15 år.

karins
0

Å Totte fina voven, Håller tummarna för att du blir bättre. Med rätt medecin och mat får ni säkert många år ihop ännu Emma. En stor kram till er båda!

Jenna-Gun
0

Totte du som har en hel tomt att vakta. Du måste ju bli friskaigen.

Nopspuff

Jenna

Tezza
0

Jag skulle ge han tillskott av Glukosamin och laxolja. Laxolja är bra för stela leder och smörjer invändigt. Vi har en hund som nu är 14 år gammal. Vid 10 års ålder blev han så himla stel och hade svårt för att resa sig. Vi började då ge han laxolja och efter 1 vecka märktes stor skillnad och nu när han är 14 år är han mindre stel än han var vid 10:) Det finns inget att förlora på att testa. Mycket av det som tillsätts i fodret försvinner i processen till torrfoder så jag skulle ge tillskott, glukosamin och laxolja.

En länk till Kronch som har en billig och bra laxolj:

http://www.kronch.se/priser.html

Håller tummar och hoppas verkligen att allt ordnar sig för er!

Såg att någo skrev om massage här uppe oxå och det är ju alltid bra. Jag kan rekomendera boken Massage och stretching av Kerstin Haase och Jörn Oleby. Det är lätt att massera själv utifrån den boken.

essut50
0

Nospussa Totte från oss i Kungsör, hoppas han blir bättre när han får Glukosamin..

När jag skulle få medicinen  ARTROX för ledbesvär
 utskrivet till mig själv så frågade läkaren om jag var allergisk mot skaldjur. Tydligen ska man inte använda Glukosamin om man är allergisk mot skaldjur.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Lena
0

Oj vad jobbigt att vovven är sjuk! Håller tummarna så de knakar för att medicinen ska göra underverk och atrosen klingar av. En kompis hade en blandis som fick samma åkomma. Det blev bättre av medicinerna och den vovven fick flera goda år.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

MelindaS
0

Blev så ledsen när jag pratade med dig och du berättade om hur det gått med Totte idag. Var tråkigt att höra. Jag sänder er alla mina tankar och kramar till er!!!!

Jag kan inte så mycket om hundar. Men jag har under de sju åren jag jobbade i hälsokostbutik träffat ett stort antal människor med artros. Och jag kan säga att det var väldigt många som blev hjälpta av Glucosamin. Glocosamin och fiskolja. Glucosamin var ju så bra så till slut fick endast apoteket sälja det. Det är dock skillnad på det naturliga glucosaminet och det syntetiska. Det naturliga är bättre. Jag har mycket positivt att säga om Glucosamin i alla fall!

Pussa Totte från mig! Jag tänker på er! Ses imorgon vännen!

Kramar Melinda

maggan47
0

håller allt vad vi har här  av tummar och tassar att Totte blir hjälpt av  Glucosamin, du har ju fått många matnyttiga länkar om artros, karam till dig och Totte Maggan47

Naquita
0

Tack allihopa. Idag vill han knappt äta:(( Antar han kan må lite illa första dagarna utav medicinen.

anebit
0

Emma sänder tröstekramar till dig och hoppas att vovven snart blir bättre och att medicinen hjälper….. Han har många år kvar än..

Jag har 2 schäfrar på andra sidan så jag vet hur jobbigt det är när dom blir sjuka…………..  Aldrig mer nå djur sa jag då.  Ändå sitter jag här nu med 2 kissar…………….

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

MariannE11
0

håller tummarna för dej o vovve…..

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Naquita
0

Han har ätit 200 g av fodret (ska äta runt 6-700 g per dag) sedan vi var hos veterinären, det är 2 dygn sedan. Det  var igår när jag lade i lite kasslerbitar i fodret som han åt upp lite. Lille bäbis:(

Jenna-Gun
0

Kramar om dej och

sänder positiv energi till vovven.

Så han kryar på sej.

attmar
0

usch vad hemskt :( de är verkligen inge roligt när djuren blir sjuka.. Hoppas verkligen din älskling blir bättre!!

Naquita
0

Nu har han ätit, hm 450 gram till, men bara när jag blandar ut det med lite blötmat. Som han egentligen inte får äta när han ska gå ned i vikt lite. men huvudsaken han äter ju. Bättre det än att han svälter.. lille busen:(

solweig
0

hoppas totte blir bra snart. han är ju så fin.

Naquita
0

Nu ikväll vräkte han i sig maten:D åh, hoppas detta håller i sig.

MariannE11
0

jag håller tummarna…

min dotters hundvalp är lite egen när det gäller mat… trodde alla friska hundar kastar i sej mat… men med denna så måste jag först blöta torrfodret med vatten…. lägga i lite välluktande blötmat och är det extra känsligt även mikra maten i 30 sekunder….o sen hålla honom kvar vid matkålen….ibland duger det inte alls… ibland gäspar han o säger att jag äter väl lite under protest då……å ibland säger det sluuuuurp…..

Hawknestgrove
0

Hoppas det går bra nu!

Lena
0

Håller tummarna att den goda aptiten håller i sig! :)

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Erika91
0

Jag håller också tummarna!

Naquita
0

riktigt glädjande  nyheter, han har fortsatt äta morgon o kväll, vräker nästan i sig:D mediicnen tar han utan problem och han verkar må bättre hela han=))

Erika91
0

Härligt!

Alexej
0

Super!

anebit
0

Underbart!    Glad

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

annebeate
0

Underbart att Totte är bättreGlad

Jenna-Gun
0

Heja Totte du blir nog frisk med vårsolen i pälsen framöver.

emjon
0

Härliga nyheter.

karins
0

Vad härligt att Totte mår bättreGlad

maggan47
0

härligt Totte, fortsätt så där Maggan47

helenaroth
0

Vår grannes hund, en stor svart blandras 7 år har blivit som en unghund i sina leder och muskler av glucosamin. Han var tidigare mycket handikappad och hade ont överallt. Nu kan han motioneras rejält och har gått ner 5 kg i vikt!

Jag, Harry Terrier, Sonja Huskatt sänder många kramar till Nappegubben och dig!!

helenaroth
0

Hur står det till nu med Nappegubben??

Jenna-Gun
0

Ja det undrar jag oxå

Faxlin
0

Jag har följt denna tråd med stort intresse så jag undrar också hur det går.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

MariannE11
0

å konstigt nog jag som aaaaaaldrig är nyfiken undrar för en gångs skull åxå……

Jenna-Gun
0

tror dej inte

Naquita
0

vad söta ni är som undrar:)

det går bra bra! efter några dagar fick han aptiten tillbaka och äter numera utan protester, han kan t.o.m ibland ställa sig vid matskålen och visa att han är hungrig, något han inte gjort på flera år. han verkar tycka riktigt mycket om det nya specialfodret:)  Men jag måste fortfarande blanda det med en liten klick blötmat annars vägrar han.

han har haft lite svackor de sista dagarna, vill inte ha medicinen, matvägrade osv, men det verkar gå över tills nästa gång det är matdags.

Naquita
0

Han är inte direkt mer pigg, men mycket lugnare, eller vad man ska säga. Inte lika gnällig, tungandad och rastlös som han var innan. han tolererar mycket mer sedan medicinätandet, t.,o.m när vi möter andra hundar är han lugnare.

det tar fortfarande lång tid för honom att resa sig och gå de första metrarna, han kan t.o.m vägra resa sig ibland. Men det går framåt, och han har ju bara ätit medicin i 2½ vecka, så mirakel förväntar jag mig inte än;)

Erika91
0

Skönt att det går framåt.

Sidentass
0

Åh---stackars fina vovven..håller hårt i tummarna för att han får krya på sig snart!!

Faxlin
0

Det går i alla fall sakta men säkert åt rätt håll. Så jag fortsätter hålla tummarna här hemma.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars