Avliva en hemlös katt?
Har man rätt som privat person att avliva en hemlös katt?

Nej det har man inte , om inte katten är i så dåligt skick att den plågas, man ska kontakta polisen och sedan har tyvärr de sista ordet,, det var vad vi blev tillsagda när vi hittade Keyla. om det stämmer vet jag inte ..
Jag vägrade lämna Keyla i polisens händer då jag vet att de avlivat henne på stutts

nej.

Nej det har man inte. Inte utan tillstånd i alla fall. Vad var det du tänkte på bumbimia?
SJÄLVKLART INTE, det klassas som djurplågeri !!!

#4. Där har du fel, det räknas inte som djurplågeri, men det är inte lagligt o avliva en katt om inte myndigheterna räknar den som osanitär olägenhet, som det kan göras i vissa tätbebygda områden.
5. Har läst detta och har inte fel.
brutt: menar du att avliva en katt egenhändigt eller att ta katten till en veterinär för att bli avlivad?
Jag gissar att det är det senare, som diskuteras här.
7. Genom frågeställning framgår inte hur eller varför avlivning skulle ske enbart att det gällde en hemlös katt som även den omfattas av djurskyddslagen.
Nej, det såg jag (tyckte det var lite märkligt).
Funderade bara på om du reagerade på egenhändig avlivning eller på avlivning hos veterinär, eftersom de är totalt olika i mitt huvud.
:) Givetvis är en hemlös katt skyddad av djurskyddslagen, den också.
Det jag syftade på var dom rekommendationerna jag har fått när jag har ringt runt och frågat om hjälp för den hemlösa katten som finns här.
Det enda dom har sagt är att jag ska ta han till veterinären och avliva han.
Fick frågan om jag anser att han lider, jo det är väl självklart att katt stackarn gör det, personen menade då att det var mitt moraliska ansvar att se till att katten inte lider och lösningen var då avlivning.
Det enda stället som inte äns har nämnt ordet avlivning är katthemmet i Avesta/Krylbo.

Och det är det förstås proppfullt och massor med katter på kö som på nästan alla ställen?
Självklart är det olika men privatpersoner får ändå inte springa runt och avliva (vad de tror är) en hemlös katt.
Hallå där!
Jag jobbar på katthemmet i Avesta/Krylbo! Vad är detta för katt? Har du kontaktat oss nyligen ang denna katt? Vi har fullt just nu men är det akut brukar vi kunna lösa något eller prioritera om på något vis.
Vart finns katten? Berätta gärna mer om katten så kanske vi kan hjälpa till!
Jag pratade med någon trevlig tjej förre veckan. Skrev upp han på någon lista så någon skulle höra av sig om det blev någon plats ledig för honom.
Katten finns i Gustafs mellan Borlänge och Säter.
Ok på så vis. Är det du som har hittat katten, matar du den isåfall? Har du satt upp lappar för att eventuellt hitta ägaren?
Jag ska prata med hon som har telefonen och kölistorna just nu (vi turas om) ska se om det är många före i kö.
Om vi inte hör av oss så ring och tjata igen, vi har som alla andra mkt katter att ta in och ofta dyker det upp akuta fall som måste gå före. Men som sagt ring igen om det inte löser sig på något annat vis, det är bara bra om vi blir påminnda igen! 
Hur är en människa funtad i skallen som bara genom ett telefonsamtal rekommenderar avlivning och dessutom har mage att prata om moraliskt ansvar.Hoppas det inte är något smittsamt den människan bär på.
Skönt att läsa att alla inte smittats av avlivningssyndromet.
antagligen samma ställe som vi ringde ang amanda och matilda, ni vet den där ovän(ner)liga "katthems-kedjan"…
Jag matar han morgon och kväll. När det har varit som kallast så har jag stängt in den hunden som inte tål katten och låtit katten komma in och värma sig i badrummet någon timme.
Jag har satt upp lappar, pratat med grannar, har även satt på han halsband men ingen har hört av sig.
Jag blev faktiskt chockad över människans svar, han är en trevlig kille som förtjänar ett hem.
Istället för att komma med förslag vad jag kunde göra så var människan irriterad och suckade mest hela tiden.
Imasy, visst är det samma ställe.
Om du har möjlighet så gör en liten bostad åt honom tills någon kan ta in honom, det jobbigaste brukar vara att se dem frysa och må dåligt. Länken är till text jag har kopierat från Djurhjälpen.
http://www.hittekatter.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=40b6a8f8-445e-49b9-abe6-48165beb7b9a
Lisa