Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 888 ggr
Ledin
0

Mask smittas hur?

Å fy bubblan idag har jag maskat av Mizzan,Sture,Tiara,Rut för att Mizzan spydde upp en härlig spya med mat o så rörde det sig så det va bara att städa upp super äkligt. Men hur lätt smittar mask? Mina var avmaskade (alla maskas av när dom kommer hit som Rut va ju sist hit då åkte hon på det direkt så det va 1 månadsen för hennes del) få se nu december. Sture har oxå kräks å jag är sån att jag kollar vad dom spyr upp å då har det vart hår i kräkset + mat, så jag trodde det va fodret å bytte tillbaka till vanliga fodret snabbt som ögat :P. Mina katter går ju ut, nu undrar jag hur smittar masken är det genom lådan, kan det smitta även ute genom bajset? Mizzan tar ju en massa möss så hon brukar maskas av lite oftare.Har gjort rent alla lådor o bytt sand kolorin som alltid när jag gör rent lådorna. Kan det smitta genom något mer? Är inte någon slarv utan städar som låda o sånt ofta 2 gg iveckan byts sanden å skurar lådan om det e någon låda som inte andvänds så får det bli gången efter men jag tar ut sanden o skrurar ändå.

Ledin
0

Ska föresten åka till La Trisha å ge henne med en då mosar jag den o ger extra fin kattmat det funka på Tiara för hon flytta nu i helgen så hon måste oxå avmaskas så henen glömmer jag inte bort. Axilur tab har jag andvänt denna gång.

Ankah
0

Om du avmaskar alla på en gång och tvättar låda och matskålar ordentligt så borde du ju i alla fall ha fått med alla möjliga smittvägar, tror jag. Tänk på att kräk, ffa nu på våren, kan bero på hårbollar också, så om du inte ser några maskar i bajs/kräk så kanske det hela an botas med lite maltpasta?

Ledin
0

ja detta va mask å fy så äkligt, va längesen jag såg mask i spyan. Vad är maltpasta? är det för hårbollar (min katter är ju långhåriga men dom har inte kräks hårbollar innan, men jag ska börja ge den maten för hjälpa till måtvärka hårbollar. Jag borstar katterna ofta här o som tur är så gillar dom det så jag får med mig mycket hår på våren å dom fäller ju lite nu.

Ankah
0

Ja, maltapstan hjälper hårbollarnas transit genom mag-tarmkanalen. Jag har nyligen börjat använda den själv och måste säga att jag är mycket imponerad av vad den kan göra! Det rekommenderas att man ska ge en 4-6 cm klimp varje dag, men jag ger det mer som vid behovsgrej - det funkar också jättebra! Bara en av mina katter har faktiskt problem med hårbollar, men så fort jag ser att hon sitter och hulkar nu så ger jag henne litegranna av pastan, som hon kastar i sig med glatt humör och god aptit (tror den smakar lite sött), och sedan vill hon inte kräkas längre. Mycket roligare än att försöka hinna skjuta under en tidning eller att gå och torka upp efter dem…

Hawknestgrove
0

Det där med mask på utegående katter är ju rena rundgången. Katterna är ute, äter sork, som är utmärkta värdar för mask sen är det i gång igen. Så räkna med, att maska av hela gänget var tredje månad. För äggen kan lägga sig överallt, inte bara i lådan…. Bläh……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Ledin
0

Bra svar Gunilla då kör jag som jag har gjort nu 4e  månad nu men kan ju maska av alla 3e månad. Ja Mizzan är en rackare på ta möss :S Är ju så äkligt vissa lyckas jag upptäcka å tar ifrån henne men antar att hon blir drabbad trots hon inte äter upp dom. Är ju äkligt att hon jagar å får tag på dom men det ligger ju i deras naturliga jaktinstinkt tyvärr.

Silvestris
0

Utekatter är ju mer eller mindre konstant maskangripna och det går inte att hålla dem maskfria. Det är inte heller nödvändigt att avmaska dem regelbundet, det enda man gör då är att sprida rester av avmaskningsmedel i naturen vilket ger maskarna möjlighet att bygga upp resistens mot medlen. Katter, även utekatter, bör således bara behandlas när masken påverkar deras allmäntillstånd (min mamma behöver i regel avmaska sin utekatt 1 ggr/år).

Katter, alla rovdjur, är utrustade för att hantera parasiter av olika slag och så länge inte allmäntillståndet påverkas klarar deras kropp av uppgiften bra. Börjar de tappa päls, få diarré, magra av, kräkas etc. ska man givetvis hjälpa till och avmaska.

Ankah
0

Silvestris - räknar du även kliet som ett symptom då? Här stjärthasas det så att det står härliga till ibland och då åker Axiluren fram direkt!

Silvestris
0

Givetvis är rumpkli ett symptom som innebär att man ska avmaska. Katten ska inte behöva lida av obehag. Däremot bör man inte avmaska katten så länge den faktiskt mår bra. Det är ur resistenssynvinkel lika oklokt som att behandla med antibiotika "för säkerhets skull"… katten bär ju på en mängd skadliga bakterier också, men den har ett immunförsvar som håller dem i schack större delen av tiden.

Alexej
0

Jag avmaskar mina katter när jag ser att de har mask men då avmaskar jag alla samtidugt.

Sedan har jag läst att utekatter som äter möss(lever) få sällan urinstenar pga höga vitamin c-doser i levern. Då är det inte bara av nakdel att katter käka möss….

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus