MISS DORIS ang ID
vi bor på landet, ävenn om jag skulle id-märka MISS DORIS,
Så är det nog inte så vanligt att man tar reda på om en hittekatt är id-märkt tyvärr :C

oftast när man åker till veterinär med katten så brukar man kolla om katten är ID märkt. jag är super glad att vi id märkte våran Sveis som är en liten smidig krabat på att rymma hemifrån. tack vare ID märkninge så fick vi tillbaka henne : ) .
Förvisso sant. Men Om det skulle vara så, att hon kom bort, så är det alltid extra bra info om hon är märkt. Dessutom, så är ju Miss Doris ingen hittekatt längre, utan en katt med ett hem…Men ett halsband är till stor hjälp också, både som skydd och upplysning.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Miss doris har ett neongrönt reflex halsband med telefonnummer,
det har oxå ett säkerhetsspänne om hon skulle fastnar.
hon har redan förbrukat ett :D

jag skulle bli mycket förvånad om någon här omkring skulle ta in en katt till veterinären för att se om den är id-märkt :C
men det vore bra om de gjorde det :D

#4 - Jo vi hade väl turen med oss :) . Men ibland så brukar det finnas folk som faktiskt lämnar in katterna, ååh då kan även polisen kolla om katten är chipmärkt, åh är katten öronmärkt kan personen kolla upp på internet vem som äger katten
MAn behöver inte åka till veten. Polisen har samma möjlighet. Bra med halsbandet. Man får ta smällen att halsbanden går åt. Det är en förbrukningsartikel man får räkna med, om manhar en kisse som går ute. Bättre det, än en katt som saknar varje form av märknning lerr som fastnar och inte kommer loss.
Jag skulle om jag har en bortsprungen katt tala om för
polisen att katten är id-märkt. då kan de ju kolla om någon katt blir upphittad.
Har halsband o id-märkt på mina kattter.
Bor oxå på landet.
Du kan väl tala om för omgivningen att den är id-märkt.
Och på de lappar du skulle sätta upp.
Den dagen när din katt inte kommer hem som vanligt kommer du att önska att du hade id-märkt henne. Det hjälper inte automatiskt att få sin katt hem men chansen blir mycket större. Också om katten hamnar i ett katthem eller genom en ny ägare kan veterinären ser att katten har en ägare. Det finns många som ångar sig idag att de snålade med id-märkning. Annonserna är fulla med "Katt bortsprungen, ej id-märkt".
Vi på Hittekatter.ifokus kämpar för att alla katter ska vara id-märkta. Då skulle antalet hemlösa katter minskar för många av de har haft ett hem nångång. Inte alla föds ute eller blir utkastade av sina ägare.
Alla katthem, polisstationer och veterinärer har scanner för att kolla chipmärkning. Har man en utekatt går det utmärkt att både chippa och örontatuera sin katt.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Jag har säkert missat något i denna tråd eller någon annan, men jag förstår inte uttalandet i #0 'inte så vanligt att man tar reda på om en hittekatt är id-märkt'. Det är inte så mycket att ta reda på om katten är öronmärkt, det ser man ju med egna ögon och behöver inte ta katt till veterinär eller polis för att få besked. Förstår inte… Chip-märkning behövs det skanner för, men tatuering borde väl funka alldeles utmärkt för dig primavera? Skulle katten försvinna är det troligt att ett halsband förr eller senare lossnar men tatueringen finns ju alltid kvar. Visst, den kan bli otydlig efter ett tag men det är det bästa sätt vi har idag för att synligt märka en katt att den har en ägare.
På katthemmen får man titt som tätt in katter som är id märkta men som ägarna tyvärr ej anmält till SKK. Mig veterlingen den enda nationella källan att söka på. Glöm inte anmäla din katts idmärkning dit och även adress ändra ifall du flyttar. SKK tar en engångsavgift när man registrerar sin katt, avgiften var för ungefär ett halvår 120.-.

På SVERAK är det gratis att registrera att katten är id-märkt och var den hör hemma.
Örontatuering hade jag satsat på om katten bor på landet. Många känner till det, men inte mikrochip. Men skynda på, för de ska sluta med öronmärkning tyvärr, har jag hört.
ID-märk era katter gott folk! Det är det bästa råd jag kan ge er. Halsband och brickor är inte alls lika säkert då katten lätt tappar dem. En öronmärkning har katten allid med sig och alla kan se den. Det finns naturligtvis inga 100% iga garantier, men utan ID-märkning och registering står man sig slätt. Det spelar ingen roll var man bor egentligen.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

öronmärkning låter som ett bra alternativ :D eller så får jag börja upplysa mina grannar om mikrochip. tack för alla råd!
Du kommer inte att ångra det:)
Super att du lyssnade på oss!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Sätt upp lappar med maning till att id-märka sina katter.
Då får folk upp ögonen för att det faktiskt finns id-märkning för katter. På landet tror folk att sånt inte behövs. Men det gör det i allra högsta grad.
Katter försvinner även där.
Jenna
som pratar med alla om vikten av att kastrera o id-märka sina katter, vart jag än befinner mej.

tack än gång för alla bra ideer /primavera
Glads fortsättning på denna kalla och supertidiga påsk, primavera! Lycka till med idmärkningen!