Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 816 ggr
evangeline
0

Musses mage pajjig igen...

Har blivit rekommenderad Hill´s, är det nån fler som vet nåt fler bra märke, ifall det inte skulle funka med Hill´s?

En fråga till: Hittemissen vi har hemma nu har så mycket mask att det rinner ur henne och hamnar lite överallt, på golvet, i sängen…*ryyyys*

Hon är behandlad en gång med Banminth. Hur länge tar det innan det går över?? Ska alla maskar rinna ur henne tills det är slut eller? Kan INGET om mask så jag känner mig som värsta nybörjaren med denna misse.

Tacksam för alla goda råd och tips jag kan få!//Evangeline

mantrats
0

Royal Canin Sensibel tycker jag är ett bra torrfoder för känsliga magar.

Jo all mask måste ju bort ur magen. De har ju dött eller är döende av maskmedlet. Däremot så påverkas ju inte maskäggen och det är därför du skall avmaska igen efter tre veckor då dessa har kläckts och inte hunnit producera nya ägg.

Lena
0

Det finns ett jättebra veterinärfoder från Hills. Minnet sviker mig när det gäller det exakta namnet. Hade en katt med problem mage som blev bra pådet fodret. Jag har överhuvudtaget bra erfarenheter av Hills kattfoder. Hills W/D fungare även bra på magar. Men det andra gav man i det riktigt akuta stadiet.

Jag har ställt samman lite fakta om avmaskning och mask i en ssärskild artikel här  på forumet. När en katt har mycket mask brukar det ta lite tid och flera avmaskningar innan man kommer tillrätta med det. Hur ser maskarna ut? Är de smala som spagetti eller ser de ut som riskorn? Banminth - är mycket effektivt mot spolmask vilket är den spagettiformade sorten. (Uppträder ofta som i nystan med många maskar i). Däremot behöver man ett annat medel om det är bandmask. Hittekatter kan ha båda delarna och då kan man behöva göra avmaskning med båda sorterna. (göres med can 1 veckas mellanrum) När man ger maskmedlet bör även katten vara fri från diarrerer eftersom medlet inte hinner göra verkan annars. Har den diarre kan man fast katten 12 - 24 timmar innan.

Mvh Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jillsan4
0

Hej är hon vuxen så skall du inte använda banminth utan övergå till axelur. Fick veta detta av ett katthem. Mvh Jillsan

Gunilla51
0

Som ovanstående svar stämmer det, du ska INTE använda Banminth, det tar bra spolmask och troligtvis är det bandmask din katt har. Du ska använda som Jillsan säger, antingen Axilur, det är en tredagarskur finns både flytande och i tablettform eller Drontal eller Droncit.Drontal är enkelt nog bara en tablett. Jag måste säga. att flytande Axilur är det lättaste att ge här i huset. Sen till frågan med din misse Musse, är diarren långvarig och kraftig? Då MÅSTE du uppsöka veterinär. Katten kan få vätskebrist och påföljande njurskador. Annars så är kuen den bästa, att du svälter kissen i 24 timmar, under den tiden kan du ha en kopp vanligt te i kylskåpet blandat med lite, lite salt och lite honung som du ger i pipett till katten, förutom endast vatten. Hill´s är toppenfoder, ring djurapoteket och fråga vilken variant du ska ha, men låt kissens tarmar få vila! Andra dagen kan du ge morotspure, sedan rent kött eller ren fisk(kokt), vilket är lättsmält. Som min vet sa, tänk på att tarmarna måste få vila! När man har diarre, så jobbar de för fullt så fort det kommer mat i dem.

Jillsan4
0

När jag var i kontakt med katthemmet så fick jag veta att banminth enbart skall ges till kattungar. Stämmer detta?? Mvh Jillsan

Lena
0

#5 Nej Banminth kan man med fördel avmaska även vuxna katter med. Det är ett mycket effektivt medel mot spolmask på alla katter.

Har katten även fått bandmask måste man använda ett annat medel som är verksamt även mot det. Det finns två bra artspecifika medel mot bandmask som är de absolut bästa enligt mina erfarenheter. Kommer tyvärr inte ihåg vad de heter - alla mina böcker är nerpackade eftersom vi håller på att flytta från Amsterdam till Sverige. Droncit och/eller Drontal tror jag det är. Axilur är ett medel som har brett spektrum dvs ska verka mot många olika masksorter. Personligen har jag inte så bra erfarenheter av det medlet då det inte alls hjälpt mina katter att bli av med masken. Dessutom kan det var farligt för kattungar om man överdoserar det. Banminth däremot har hög säkerhetsmarginal.

Vad katthemmet antagligen menade är att det är spolmask som små kattungar vanligen har. Bandmask får en katt bara sedan de ätit ett infekterat bytesdjur.  

Ja det är ganska komplicerat med maskinfektioner. Om en vuxen katt inte uppvisar några symtom på att ha mask behöver man inte avmaska den. I Sverige rekommenderas inte rutinmässig avmaskning längre annat än på dräktiga honkatter och kattungar.

Här nedan hittar ni en länk till information om Banminth från tillverkaren:

http://orionse.ep.se/templates/Page____2227.asp

Mvh Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jillsan4
0

#6 Jag avmaskade mina katter med banminth eftersom att dom är inne men har slutat med det nu efter att jag fick rådet att använda axelur. Mvh Jillsan

Lena
0

#6 Jag skulle inte tro att du behöver avmaska dem längre nu. När de är inne är risken för maskinfektion minimal.

Mvh Lena

Jillsan4
0

Jag avmaskar mina då jag kommer ställa ut dom. Kram Jillsan

Lena
0

Okey det är ju en annan sak förståss.

Mvh Lena

Jillsan4
0

#10 ja det är det. Sen brukar min bror ta hit sin katt och då vill jag vara på den säkra sidan

evangeline
0

tack för alla svar!

Med Musses mage har vi hittills gjort följande:

*började med fasta.

*Canicur från vetten

*morotspure i bara blötfoder, uteslöt torrfoder helt.

Detta har han blivit bättre av men inte helt bra. Han har inte akut diarré utan det är bara när han bajsar sina dagliga omgångar som det är löst. Det är inte sprutdiarré.

Tack för alla bajssvarSkrattande

Vad gäller masken så är det risgrynsvarianten, alltså bandmask?

Ska be grannen köpa Axilur eller Drontal. I dag. Det är inte så himla mysigt när det är maskbitar överallt….hu.

Tack för alla masksvar också! Den lilla damen äter bra och är väldans gooooo så det finns hopp om att hon blir en glad misse igen!

Evangeline

Lena
0

Här är en länk till Apotekets sida om avmaskningsmedel:

Avmaskningsmedel för katt - Apoteket

Där kan man även beställa avmaskningsmedel online. Droncit Vet. är det det heter det medlem som tar flest bandmaskar och som är det absolut bästa att använda mot just bandmask.

Mvh Lena

evangeline
0

Har nån testat Flubenol vet?

står att den är 100 % verksam mot bandmask. Lite billigare så jag tänkte att det ju kunde vara bra……OM den är bra alltså….Anyone?

Evangeline

Lena
0

Flubenol tar 1 sorts bandmask medan Droncit är verksamt mot hela 8 olika arter bandmask.

Flubenol är lite som Axilur att det är verksamt både mot spolmask, bandmask (en sort) samt några andra masksorter som ej är så vanliga hos katt i Sverige.

Mvh Lena

evangeline
0

okej, då får det bli Droncit. Månntro om man måste beställa den eller om den finns per automatik på apoteket?

Längtar tills på onsdag när jag får pengar och kan sätta igång Operation Tillfriskning på magar och öron…..

Tills dess får jag köra med olja i örat och snällmat i magen……

Evangeline som tackar såååå mycket för alla goda råd!!

Lena
0

#16 Det brukar finnas på lager på de flesta apoteken. Lycka till med behandlingen!

Mvh Lena