Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 2992 ggr
Mettan
0

Frontline mot öronskabb?

Är jag ute och reser totalt? Jag har för mig att det finns Frontline mot öronskabb hos katt, men kan bara hitta mot löss och loppor med spot-on i Fass (vet). Ringde Apoteket och frågade, om det fanns receptfritt, vilket påstods, men det finns inte, utan veterinär måste kontaktas.

Hon kunde inte heller ge något namn på vad som ska användas och det tycker jag är konstigt.

Kan inte hitta min Hälsoråd för katt heller, antagligen utlånad. Är det någon som vet?

Onikan
0

Nu var det toklänge sedan jag behandlade någon katt emot öronskabb men jag har för mig vi behandlade med samma Frontline som man har emot löss och fästingar. Men du kan säkert ringa en veterinärklinik och bara rådfråga?

MariannE11
0

det är samma Frontline mot öronskabb…när jag första gången köpte Frontline så visste jag inte att det var samma så jag var tvungen att ringa tillbaka till veterinär innan jag handlade… på mitt apotek så visste dom inte att det rekommenderas även till öronskabb…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Imasy
0

jag har också blivit rekomenderad frontline mot skabb, även fast det är mot löss mm.

den som finns receptfri är 3 st pipetter för ca 180 kr, och man delar en pipett på båda öronen. man ger en dos 3 gånger, med 2 veckors mellanrum.

brutt
0

Veterinären skriver ut StrongHold mot öronskabb, medlet är lätt att använda appliceras på huden i nacken där katten inte kan slicka sej.StrongHold tar även annan ohyra som löss och även adulta stadier av mask.StrongHold ska som sagt inte appliceras i öronen men det är viktigt att göra rent ordentligt inne i öronen med öronsköljmedel ex. Epi-Optic vid svår öronskabb.Vet att en del säger att Frontline i öronen även tar bort skabben men vet inte om det är så för det står inget om det i Fass eller på bruksanvisningen har därför aldrig heller provat.

Lena
0

Frontline används av veterinärer för behandling mot öronskabb. Det är samma preparat som den Frontline som används mot loppor, fästingar och blodsugande löss. Men de använder medlet annorlunda, lokalt i örat. Detta är dock inget som rekomenderas att privatpersoner gör då det är mycket noga med dosen. För att medlet ska ha effekt ska man massera örongångarna på utsidan i ett par minuter. Detta för att medlet ska sprida sig ordenligt i alla örongångar. Sedan ska man låta medlet verka i 4 veckor innan man rengör örat. Görs det rätt (vilket det ju blir om vetrinären utför det) är det en mycket effektiv behandling.

Fronline finns receptfritt på Apoteket. Stronghold och Advocate är två andra medel som är avsedda för behandling mot öronskabb. De ges som spot on preparat. Oftast måste behandlingen upprepas efter 4 veckor. Båda dessa är dock receptbelagda.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Crisse
0

Jag har använt Frontline på katter med öronskabb med gott resultat. 2-3 droppar i vart öra på vuxen katt.

Mettan
0

Tack för alla svar som jag har fått. Jag har ringt kattägaren och talat om vad ni har sagt här.

Han har Frontline hemma, men kommer att ringa veterinären i morgon och få spot-on istället, för han kan nog inte massera öronen på katten som det skulle behövas.

Han skickade massor med tack till er.