Äta ur kattlådan?
Har dom senaste dagarna lagt märket till att Nano äter saker från golvet, blan små sten, och att han äter kattsands korn som trillat ur kattlådan.. så nu har jag rengjort, då sitter han med huvudet i kattlådan och äter? varför gör han så?
Det första som kommer upp i mitt huvud är om han har någon brist, vet inte vad sand kan innehålla, kalk?
Annars har jag ingen aning om varför
Kontakta veterinären, han får ju grus i magen annars!
/Christine
Tycker också det låter som brist på något… Eller så kanske det är nåt med tänderna. Tycker du ska kontakta vet
Funderar på om det kan vara hans sätt att protestera med tanke på att vi håller på att packar osv inför flytten. Han får Vitabee vitaminer nästan varje dag, och han får royal canin kittyfoder som ska vara rikt på det vetaminer och mineraler katter behöver. Och han får whiskas kattmjölk ibland. det känns som om han borde få i sej mycket av det som behövs. Läste på kattsandpåsen och det stod i allafall att det inte innehöll några kemikalier utan att det var en ren naturprodukt. Zoogillet kattsand heter den. Men ska kolla med vetrinär vad dom säger, det känns bäst.
Hur gammal är katten? Är han mer än 10-12 månader bör han inte äta kittyfodret…
/Christine
nej han är född i början av augusti 07 så 6 - 7 månader är han nu.

Jag har en katta i samma ålder och hon äter också allt hon kommer över - gurka, rödbetsbitar, jordnötter (det sätter jag däremot stopp för, det känns som att det kan vara farligt), te, fruktsallad, knäckebröd…finns inga gränser vad den lilla grisen sätter i sig - på nätterna samlar hon jord. (Ser henne ibland hoppa från fönstret med en jordbit i munnen…) Jag funderar på om det kanske är ett normalt beteende i den åldern och att det enda man kan göra är att hålla undan giftigheter. Kattgruset borde ju lösa upp sig till sand i magen och det kan ju liksom inte tas upp och hamna i njurarna, det har jag svårt att tro. Men du kan ju alltid ringa en veterinär och fråga i alla fall. (Jag använder veterinärerna som mina egna personliga rådgivare…)
Jenya, tack för den vackra affischen!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Du är värd den! :D Tack för all hjälp! :)
Nano har slutat sitta med huvudet i kattlådan så jag antar att han bara testade lite :)
Testar matte kanske
Ja, men lite kattsand kan inte vara farligt att äta. Då hade ju det inte funnits kattsand, för jag tror att du är inte ensam om det. Både lilla Esther och lilla Ebbis käkade kattsand när de var små. Inte i stora mängder, men i allafall.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Ja det känner jag igen. Sverker hade en period så han åt lite sand ur lådan, det kanske han gör fortfarande, bara att vi inte sett det.
alla våra katter vi har haft som varit under 6 månader har knaprat lite kattsand fast det slutor dom med snart så det e igen fara. Även ibland så käkar ju katterna ltie jord ute det e för att rengöra magen sa vetten till mig då inga mängder allså itan någon slick :P så räcker det. Säkert samma sak med äta kattsand lite äklit är det ju men det lär dom väll sig sen ;)