Vår och löp-tid nu??
Denna helgen har det verkligen varit vår i Kalmar! I lördags sken solen varmt, fåglarna kvittrade högt och glatt, några gröna grässtrån har kommit upp, snödropparna växer i rabatterna, vi satt ute och fikade i solen och jag red en långrunda i skogen med hästen i den ljumma luften.
Ikväll hörde jag ännu ett vårtecken, men av det mindre roliga slaget, ett sånt där katt-skrik-jamande som görs långt ner i halsen och som man hör när katter slåss om tjejer eller när de parar sig -ett katternas vår-skrik!
Detta i närheten utav där de två katter jag försöker hitta hem åt bor… de två okastrerade tjejerna som har 2 veckor kvar till kastreringstiden, och inte en enda spekulant :( Jag får magsår och panik.
Nu tror jag att parningstiden sätter igång på allvar här i södra landet för katterna, usch… Det känns tidigt!! Tänker på alla hemlösa katter ikväll :(
**Har ni fått vår hos er än?

**
Än är det långt kvar till våren här.
Cirri i snön
Jenna
ja du vet du vad vi har fått lite snödroppar å nytt gräs har ju kommit upp, givetvis lite ogräs så våra kaniner har fått gräs å lite annat smått :) Jag fattar inte när jag var lite 80-talet va det ju snö ute man hadde massor å göra vad finns det nu för alla barn å göra ute? Hoppa i vattenpölar lr göra en lerkaka, finns ju ingen vinter alls och sen tänker man på alla som lider av alla pollen dom kommer få det tufft i rätt så snart antar jag. Men visst är snödroppar fina o sen har det ju kommit upp påskliljorknoppar o blad. Även har ena ponnyn börjat å fälla å det e alldeles för tidigt det med.
ps jag såg en ny katt i ladgården som jagade en annan herre antar att den nya e en okastrerad hane :/ så visst tror jag dom har fått vårkänslor.

Ja, här i Göteborg har det varit vår i helgen. Inga ylande katter dock men blommande krokusar och snödroppar i vår trädgård. 7-10 plusgrader och fåglar som kvittrar oavbrutet.
Baffe fick årets första koppelpromenad i går och tog god tid på sig när han sniffade runt i sina "gamla" fotspår sedan förra året. Han mös verkligen så det är inte konstigt om okastrerade fyrfota får vårkänslor nu.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Vad mysigt det lät med Baffes promenad! Jag brukar njuta av våren men i år har den en lite bitter eftersmak… men jag hoppas det löser sig. Ingen som nappat, inte ett enda svar på 3 veckors annonserande! men skam den som ger sig.
I övrigt var det UNDERBART med fika ute i solen i lördags, det var som att fylla på energidepåer som varit tomma alldeles för länge nu! ENERGI! underbart.
Hoppas, hoppas, hoppas, naturen ger sjutton i att ge oss en sen snöstorm i feb/mars/april och fortsätter på vår-temat. hästhagen behöver verkligen få torka upp efter allt regnande…
KOLLA PM

Såg de första snödropparna idag hos en granne..då blir man glader o kan skönja att våren iallafall är i sikte..vi har barmark här i linköping, känns så skönt att slippa den eländiga snön..sen är man lite bekymrad över folk i närheten som släpper ut sina okastrerade katter..ska sätta mej o skriva ut lappar o stoppa ner i brevlådor, framför allt hos dom som har okastrerade djur..

Ledin -åhh har ena ponnyn börjat fälla?? DET är vår! men tidigt ja… önskar min dam fällde och satte sommarpäls istället, eller satte mer päls övht, skulle inte klippt henne sista gången…
ja, här har gabbarna i området börjat skrika rejält, även min egen persergrabb här hemma=/
Du hinner kastrera ska du se. Men varför kan inte bondgården behålla tjejerna om du står för kastrering? Du tar ju ändå hand om ett "problem" som egentligen faktiskt är deras. de HAR ju ägare i grund och botten.

Men Emma ;) jag har ju förklarat, dessa katter föddes ju innan nuvarande ägare tog över gården. De vill och har inte råd med hur många katter som helst och hade tänkt avliva dessa 2. De har ju kastrerat 3 katter redan och ska kastrera ett par till. De kunde ju fortsatt som förra ägarna och haft 10-15 okastrerade katter som de får slå ihjäl ungarna för titt som tätt :(
Visst kunde man önska att nya ägarna själva tagit hand om att omplacera dessa två honor, men nu sätter jag katterna först och vill inte tjafsa med dem eftersom det är viktigare för mig att vi har en bra relation. De gör ju ändå Något. Ibland får man stryka medhårs, ibland mothårs för att få bästa effekten… De har själva växt upp på landet där man haft okastrerade katter i ladugårdarna jämt, jag tycker det är bra att de ändå tagit ett steg i rätt riktning och vill ha ett lågt antal katter som är kastrerade.
Dessa två katter behöver nya hem, det är ju därför jag så förtvivlat försöker hjälpa… :)
jahaaaa, skyller på att klockan e tidigt:P jag har faktiskt missat att det inte varit deras katter hela tiden. för mycket för min lilla ärthjärna:P

haha ja.. nog e det löptider..vaknade i natt av ett förskräckligt ylande,fattar inte vad det är som låter först(har ju liksom bara haft kastrater tidigare)famlar ut i vardagsrummet,hittar lampan efter mycket om o men…o vad får jag se:Doris min nya lilla prinsessa ligger på mattan o ÅÅÅÅÅMAAAAR sig så jag trodde hon skulle slå knut på sig själv o vrålar,fjantar sig för min kastrerade hankatt som gärna hoppar på en sväng!?!?Han verkar inte ha fattat att han blev av med "the balls"för typ 3,5 år sen..jaja driften sitter väl i huvudet.ha det bäst alla kisselovers.kram sandra

kan lägga till här i sammanhanget att vår Bamse fick tok-fnatt här om dagen..han skulle para sig med vår Mari - alla är kastrater så det får vara ett vårtecken i sin sanna bemärkelse då

haha men gud, då är det vår i luften hos fler!!!
konstiga kissar som får vårkänslor trots att de är kastrerade ;)
Naquita - aha, hade du missat det. Det är lugnt ;)

Yes vi fick återigen åse när Sara-stackaren blev "påsatt" av brorsan. Det återkommer lite då och då trots att kulorna är borta sedan 6 år tillbaka.
Så här brukar det se ut

Nämen - vad är det som försiggår här?! Det var det värsta!

#16 Japp, annars får man tolka det som en katt med åtta ben…
Han är allt lite pervo den lille Rasmus, är det inte syrran som han förgriper sig på så är det gammelgubben Baffe… (fy skäms…)

#15 Vet du…först tyckte jag det såg ut som EN kisse..men med en himla massa tassar!!! Men där ser man..det finns flera kastrater än mina hanar som har vårkänslor i behåll;-)
Tack vi har dem här oxå. Fast våren är rätt långt borta än.
Alla våra katter är kastrater men det försöker allt vad de kan.
Vår Sara parar sej gärna med okastrerade hankatter oxå.