Kan katter ha nickelallergi?
Grynet har fått ett stort sår under hakan, precis där kanten på den rostfria skålen tar i när hon äter. Jag har varit till veterinären och ska tillbaka och se om det blivit bättre efter foderbytet till Hill´s. Jag satt här och funderade och sökte på rostfritt stål. Det innehåller faktiskt nickel och då är min fråga - kan katter reagera mot nickel? Jag har plockat bort den rostfria skålen och hon äter nu ur porslinsskål. Någon som har några erfarenheter? Hon har även ett område på magen, det ser lite ut som eksem. Hon är ju väldigt liten till växten och små missar brukar ju kunna vara lite överkänslig.
Någon som vet?
kan dom säkert, vet ju att många katter inte tål plastskålar dom får allergi o tappar päls runt halsen (har haft en sådan själv) så jag tror dom kan ha nickel oxå.
Jag ska höra med veterinären, men jag frågar här först. 1000 pers vet nog mer än en veterinär tänkte jag =)

Ska bli spännande att höra vad vet har att säga..har aldrig hört talas om nickellergi på katt..men man vet ju aldrig..
Jag har plastskålar till mina katter. Det är ingen som har nått fel här i allafall.
Men det kan säkert ha allergi

Jag har aldrig hört talas om en katt med nickelallergi. Vore intressant att höra om isf.
Plastskålar däremot ska man akta sig för. Både när det gäller bakterier och att maten/vattnet tar smak utav plasten. Om man tvivlar kan man testa själv; drick mjölk i ett glas och drick mjölk i en plastmugg. Det är en väldig skillnad.
Svarthaka är något som också brukar dyka upp när katten äter och dricker i plastskålar. /Sylvia

Svarthaka? Vad är det?
Mina äter ur emaljerade plåtskålar…eller vad det nu är för material - emalj är det i alla fall. Jag har likadana till min egen mat och har inte märkt något på varken smak eller hälsa och deras aptit är fortsatt god, så det funkar nog…

#6 Det är typ som finnar, fast dom är svarta. Sätter sig på hakan på katten och kan bli väldigt inflammerade. Om det dyker upp så tvätta med t ex Klorhexidin så att alla bakterier dör. Blir det illa så måste man få antibiotika. Dom syns givetvis bäst på katter som är vita runt mun och haka. Veterinären rekommenderar glas, porslin eller rostfritt till katter med svarthaka, då den typen av bakterie verkar trivas i plasten. /Sylvia
..också kallad kattacne.
#5 Ja det där med plastskålar har jag hört talas om, att de bland annat kan ge svarthaka.
#0 När det gäller nikel kan säkert även katter bli allergiska mot det. Har dock inte hört talas om det förut. Om det blir bättre sedan du tagit bort den rostfria skålen kan du nog misstänka att din kisse är överkänslig mot metallen i skålen (då troligtvis nikelhalten).
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Ja, det ska bli spännande att se hur det utvecklar sig. Nickelallergi kliar ju och Grynet är inte alls påverkad av såret så det skulle ju tala emot det då.. Fortsättning följer..
å svarthacke hadde jag inte hört men min klia sig o tappa päls så vi kör med poslinskålar dels så tycker jag dom är bättre lätta å slänga in i diskmaskinen å wips e dom fina igen. Jo det kan vara kul å se om en katt kan ha nickel du får väll skriva om svaret sen men hör med flera eftersom man brukar få lite olika svar.

Har inte heller hört att detta kan förekomma, men det låter ju inte alls otroligt. Födoämnesallergi kan ju finnas hos djur, så varför inte kontaktallergi också.
Intressant att höra vad du får fram.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Vad fick du för svar Jossan? Är nyfiken nu.
Har hört det där med kattacne, men det är så att Sverker har bara en skål i plast, och den är det vatten i. Han har en till i keramik men han dricker alltid ur den med plast.. Om man byter ut skålen mot keramik så dricker han inte alls lika mycket..