Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattmat
Läst 1982 ggr
TinaH
0

Mat till kastrerad

God fortsättning! :-)

Jag var iväg med min Zigge 7månader onsdagen innan jul och kastrerade, vaccinerade och tattuerade honom.

Så fick man en provpåse med mat.
"Royal Canin Yong Male weight & stone" heter det.
Någon som har erfarenheter, priser?

Själv är jag skeptisk till RC:s foder, och många av foder tillverkarna för både hund och katt, tack vare att min hund fick torrfoderallergi bl.a. av RCs foder.

Jag vet om att man ska ta bort 30% av den mängd sitt djur är van vid att få, för att dem är kastrerade.
Vår hund är kastrerad, och jag ger BRAVOLänken öppnas i nytt fönster till honom, Bravo blötmatLänken öppnas i nytt fönster & deras torrfoderLänken öppnas i nytt fönster, för det tål han.

Nu tänkte jag göra så här.
Zigge har fått BRAVO kattfoderLänken öppnas i nytt fönster innan.
Tänkte fortsätta med BRAVO och ge honom sin dagliga ranson -30%.
Sedan får han kött 1-2 gånger om dagen.
Han är mycket ute och springer, så jag tror inte han kommer att bli en lat kastrerad inne katt.

Jag vågar inte på mig torrfodermarknaden, eftersom min hund blev så dålig, och då var det på dem kända märkena "Rc, Hill´s, Doggy, Eukanuba etc." han blev dålig av.

Nu har jag hittat en leverantör som han tål, och som jag ser att min hund mår bra av, deras foder.
Det vore så trist, om det inte gick och göra som jag tänker mig.

OK. Jag ska inte måla F-n på väggen och säga att det ska bli så på katten som med hunden, men jag är skeptisk till andra foder, "tyvärr".

Jag vill bara mitt bästa för katten, och jag vill inte att det ska bli fel.
Tänker inte börja chansa och kludda och ha mig.

Hur skulle ni ha gjort, hur tänker ni om det jag skriver?

Alla svar emottages tacksamt! :)

MVH
TinaH

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Hawknestgrove
0

Självklart ska du inte låta dig styras av marknadskrafterna! HAr du hittat ett foder, som både du och dina djur gillar, då skall du hålla dig till det! Alla kastrerade hankatter blir inte feta. HAr själv en som är innekatt, som är slank. Ok, han har lite svaga njurar efter en glykolförgiftning när han var ung, så han äter Hill´s K/D. Men har du en frisk kille finner i alla falline jag någon anledning att du skalåta dig styras av foderfabrikanterna. Det är samma sak, när det gäller min hemkokta mat, som jag er flickorna.(HAde Arne ätit den hade jag varitöverlycklig, men hanratar den)JAg kokar 2kg vrakkött av vilt med 2 l vatten och en liter ris. River nertvå morötter i det hela. Pudrar över med krossat äggskal. Mina tjejer mår prima! Fina ochlena i pälsen och med hemlagad mat, så har t om överviktiga Esther blivit lite slankare. Ändå, så är det många, som säger att näääääe, den maten kan du inte ge dina katter. HAllå! Vad är det för fel på den? De mår bra, det ärväl huvudsaken?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

TinaH
0

Tack för ditt svar! :-)

Oftast är ju veterinärena "köpta" av Hill´s, RC eller något annat märke, bara för att det ska se bra ut.

Så då kan jag fortsätta som jag hade tänkt mig då. :-)

Ja, att Barfa är det bästa för djuren, så är det, sedan så är det ju upp till dem små liven att äta åsså *S*

Tack ännu en gång för ditt svar! :-)

Mvh TinaH

evamojje
0

Gunilla är totalt frågande Äggskal????

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Imasy
0

säger som Gunilla, har du hittat ett foder som fungerar finns det väl ingen anledning att byta?

jag själv kör bara med hills eller royal, men det är för att mina katter blir så ruttna i magen av foder man hittar på tex ica, så jag har inget val, oavsett om det är ett "rekommenderat" foder eller ej.

Imasy
0

kan även tillägga att vi körde eukanuba på vår gamla schäfer, men han fick en massa utslag som vi misstänkte kom från maten. bytte till ett "mindre känt samt billigare foder", och han blev genast bättre.

Hawknestgrove
0

Jo, äggskal, det tipset har jag från MAtildas kokbok. Utmärkt kalkkälla. JAg tar vara på äggskalen här, köper bara äg som ätit vegetabiliskt foder, sköljer dem och torkar dem. Sen mal jag dem i mortel. Då vet jag dessutom, att även det är fritt från fiskprotein!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Faxlin
0

Att krossa äggskal är ett bra sätt att ge djuren de vitaminer och mineraler de behöver.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

storAnnette
0

Jag tror inte på de här fodren mer.Låt katten få samma mat som förr!

Lena
0

Det finns nya foder från både Hills och RC framtaget för kastrerade katter. Har dock inte prövat det själv. Tycker inte heller att man behöver byta om man ger ett foder som fungerar bra. Det är en djungel av foder därute och inte lätt att veta vad som är det absolut bästa. Man får nog pröva sig fram lite och se vad som fungerar för de egna katterna/djuren. När man kastrerat en katt är det klokt att undersöka kissen lite oftare så att den inte blir för fet. Märker man att det börjar rusa iväg kan man då justera fodermängden innan det blir en övervikt av det. (Känn regelbundet igenom katten över revbenen, om det börjar bli svårare att känna dem då är det dags att justera fodret).

Själva ger vi Hills och det fungerar utmärkt här. Jag skulle inte köpa torrfoder i livsmedelsbutik. Det har i regel för höga saltvärden och för mycket magnesium och fosfor vilket ökat risken för urinstensbesvär samt sliter på njurarna. Gav "skräpmatsfoder" förr och såg en stor förbättring när jag för ca 15 år sedan gick över till högkvalitativare fodersorter.  Barf mat är väl egentligen det allra bästa. (Det är det som Gunilla lagar via Mathildas kokbok). Har man dessutom tillgång till kött från vilt borde det vara jackpot ur kattens synpunkt. 

Om katterna sedan får sjukdomar finns det en arsenal med superbra dietfoder som kan förlänga livet för kissen med flera år. Jag som haft katt under en tidsperiod av 45 år kan verkligen se vilken skillnad det är nu för tiden när dietfoder finns mot hur det var förr innan det inte fanns på marknaden. #8 om det varit som på "den gamla goda tiden" vet jag flera katter som skulle fått dö i förtid. Allt var defintivt inte bättre förr.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

TinaH
0

Om man säger så här som du säger lena att det finns special foder framtagna.

Min hund blev torrfoderallärgiker av Royal Canin Adult.
Så sa veten till oss att byta till Royal Canin Hyperalergenic foder….då tappade han päls och fick stora öppna variga sår.

Så dem foderna som ska vara så "speciella, kan man dem bolagen ta och stoppa upp där sola aldrig skiner". Oskyldig

Det kostade mig 8- 10 000kr. jo det var efter försäkringen var avklarad. Med byte av foder i olika omgångar för vetrinäern sa att vi skulle testa några som var "bra" enligt han, vi fick ta allergi test/pricktest, som inte försäkringen tog, och massa med starka mediciner. Vetrinären hade aldrig själv varit med om detta innan, och var mycket angelägen om att följa mig under resans gång, hur trevlig som helst var han, ringde upp mig ett, tu, tre under kvällarna, bara för att fråga hur Tyson mådde.
Torkel Falk, Din Vetrinär I Ödåkra/Helsingborg.

Från valpkullen gick han på Hill´s large breed puppy, och sket grönt.

Jag ger min hund äggskal och äggula det älskar han, x-tra kalk och vitaminer är aldrig fel. =)

Nu har jag hittat BRAVO, tänker inte gå ifrån dem, dem har inte något x-tra tillsatser i sina torrfoder och kör med riktigt kött. Jag har kött/blötmaten till Tyson, och torrfoder, han får blött på morgon och torrt på kvällen.
Sedan jag började med deras blötmat, har han inte haft problem med sin allergi en endaste gång. Zigge har fått deras torrfoder.
Jag träffar ägaren varenda gång han lämnar av mat här.

//Tina

Mvh TinaH

Alexej
0

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
0

#10 Vad man ska veta är att allergier hos husdjur är bland det svårast som finns att komma tillrätta med. Där är det inte lika enkelt att växla till ett dietfoder och sedan är det hela löst.

Jag tänkte inte specifikt på allergier när jag talade om dietfoder utan om sjukdomar i allmänhet. T.ex. njursvikt, magkatarr, urinsten, leverproblem, problem med bukspottskörteln etc. I dessa fall kan dietfodren ofta betyda skillnaden mellan liv och död. Jag vet eftersom jag haft katter med urinsten, svår magkatarr och njursvikt både innan och efter dietfodrens intåg.

Har man fått en diagnos hos veterinären är dietfodren guld värda. Men med allergier är det största problemet att få klart för sig vad det är som katten/hunden/husdjuret är allergiskt emot. Det finns även andra sjukdomar som kan likna allergiska reaktioner fast att det har annan orsak. T.ex slickdermatit som ser ut som allergi fast det är nervöst betingat.

För att komma tillrätta med allergier brukar djuret, efter cortisonbehandling, få gå över till ett lågallergent foder. Sedan prövar man ett foderämne i taget för att se om det uppstår någon reaktion - precis så som din veterinär gjorde. En slags uteslutningsmetod. Pricktest kan också göras, men är inte lika vanligt pga att det kostar så mycket.

Kom ni fram till vad det var vovven var känslig emot? Om man väl gör det är slaget mer eller mindre vunnet. Då gäller det sedan att hitta ett foder som inte innehåller det allergena ämnet. Fungerar det så bra med BRAVO är det bara att grattulera för då har ni helt enkelt hittat rätt. Vid allergier behöver det inte vara ett dietfoder i egentlig mening, här gäller det att hitta ett foder som inte innehåller det allergena ämnet. Om jag föstått dig rätt är inte BRAVO ett veterinär dietfoder. Det behöver det inte heller vara. Mår vovven bra av det så är det det rätta för hans allergi helt enkelt.  

Katter är ofta allergiska mot fisk. Många foderproducenter använder fiskmjöl i fodret även fast det inte är fisksmak på det. Ofta får katten inte allergi förrän efter några år på samma foder.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

TinaH
0

Du behöver inte berätta detta för mig, jag vet redan om jargången hos vetrinären.

Nej BRAVO är inte ett vertinärfoder. Men många vetrinärer rekomenderar det, för just till hundar med torrfoderallergi.
Jag fick inte reda på det av min vetrinär, utan via Brukshundsklubben.

ja, dem kom fram till på pricktestet var att Tyson var lite, lite, lite, allärgisk mot…KATT!!

Än har han inte ätigt någon katt. :-)

Jag blev rekomenderad RC Hypoallergenic, även det blev såren värre av.

Det han är är allärgisk mot är mjöl, soya och så kan man disskutera vad "spårämnerna" innehåller…..

Mvh TinaH

Lena
0

#12 Jag skrev mer av allmänintresse för alla som läser denna tråden. Precis som jag gjorde i mitt svar till #8 om dietfoder i allmänhet som du sedan svarde på. Förstår naturligtvis att du vet alla turer eftersom du själv varit med om dem. Det var verkligen inte menat som någon förolämpning mot dig. Får be om ursäkt om du tog det på det sättet. Jag tycker bara att det oerhört intressant med foderfrågor.

Vid alleriger är det som sagt inte i första hand ett dietfoder man behöver utan ett foder som inte innehåller de beståndsdelar katten/hunden/husdjuret är allergiskt mot. Där måste ett foder som är rent som möjligt från alla möjliga fodertillsatser vara det ultimata. Förstår att BRAVO är ett sådant foder. Vad man också kan säga är att de dietfoder som sägs vara avsedda för allergier inte alltid fungerar så bra, då de tydligen har en hel del fodertillsatser. Problemet är också att det inte alltid står på förpackningen exakt vad fodren innehåller. T.ex. klumpar man ihop en massa olika ämnen under samlingsrubriken spårämnen.

Mvh Lena

maggan47
0

Lucas min perser åt ju under flera år Specific k/d, eller Hills K/d och tror inte han klarat sig så bra utan dessa foder, då han hade dåliga njurvärden under flera år, och ändå blev 20 år Maggan47 som är glad att det finns

storAnnette
0

Jag (eller rättare sagt Måns) har också dålig erfarenhet av RC:s Hypoallergenic.Måns skulle äta den pga leverproblem men hans mage tålde inte det fodret.

Sen kan jag inte låta bli att tänka vidare - varför finns det inte såna här foder till människor om det nu verkligen hjälper mot diverse sjukdomar och krämpor?Nej,rent allmänt så måste färsk naturlig mat vara bäst för både människor och djur,däremot är torrfodren väldans bekväma för oss djurägare.Jag har skojat lite om att det borde finnas torrfoder till människor också - enkelt,lätt att bära,lite disk mm mm.

Lena
0

#15 Nej vid t.ex. njursvikt är det kattens räddning att dessa dietfoder finns. En katt med dåliga njurvärden dukar snart under om den inte får dietfoder.

//Lena

Lena
0

#16 Nej där har du fel Annette. Dietfodren är livsnödvändigt för många sjukdomar som katter får. Men med allergier är det annorlunda som sagt. (Se ovan) Om du har en njursjuk katt så kan den inte äta rent kött eller rent fisk. Det pallar inte njurarna då det blir för mycket protein.  Däremot kan du laga ditt eget njurdietfoder, fast det brukar inte falla katterna i smaken eftersom det inte smakar lika bra. Just sviktande aptit är nämligen ett problem vad gäller njursvikten.

Det går att laga sitt eget dietfoder också om man nu absolut inte vill gynna någon djurfoderprodicent. Men som sagt dietfoder behövs när sjukdomarna gör sig påminda.

//Lena

storAnnette
0

Vi skrev inte riktigt om samma sak!Det jag menar är att jag inte tycker/tror att de fabriksproducerade torrfodren är bäst.Däremot att man (både människa och djur) behöver föra diet vid sjukdom är en helt annan sak.Det är säkert också så att vissa sjukdoms/dietmål är lättare att uppnå.Man kan undra vad som tillsätts för att det ska smaka bättre,kan det vara socker eller vet du vad det är?Om det går att tillsätta något i torrfodren går det att tillsätta även i färsk mat annars vore det väldigt underligt.

TinaH
0

Tänk vad enkelt djuren har det, dem har sitt trrfoder eller BARF-mat och tillgå…

vi människor måste planera filosofera, för att få ihop middagen hemma varje dag! Skrattande

Mvh TinaH

Lena
0

#19 Det har ofta med lukten att göra det där att locka aptitsvaga katter att äta. Kan inte säga på rak arm vad som gör dietfodren smakligare, än det man lagar själv. Men foderfabrikanterna jobbar oerhört mycket med den biten, att få sina foder apitliga för djuren. Det ligger mycket forskning bakom helt enkelt. Doggy/Mjau har ju Tasselyckan t.ex. ett katthem med hemlösa katter som får vara smakpanel.

Dietfodren finns både som mjukmat och torrfoder. Men de mjuka varianterna blir bra mycket dyrare att köpa. När man har en njursjuk katt gäller det att få den att äta. De matvägrar av och till och då är det bra att kunna växla till dietfoder på burk som luktar mera och retar aptiten. Om man haft en njursjuk katt och sedan börjar med dietfoder då ser man verkligen vilken skillnad det blir på katten. Som natt och dag skulle jag vilja säga. Våran Lill-Pelle t.ex kunde leva 4 år till tack vare K/D. Han var en hittekatt med dålig start som pga detta fick njursvikt redan vid 8 års ålder. i/d & w/d har räddat livet på två andra katter jag haft.

//Lena

Casper
0

Undrar just hur många "utekatter" som går omkring med div problem typ njurar och urinvägsproblem? Alltså inte de katter som lever i containrar eller letar gammal människomat på soptippen, utan de som lever på det naturen erbjuder.

Urinvägarna har jag fått för mig är ett stort problem sen de är kastrerade, eller har jag fel? (Alltså egentligen ett argument mot kastration i så fall.)
Dessutom tror jag att maten vi erbjuder inte uppfyller de krav en "vanlig" katt har på sin föda utan att de får i sig så olika mängder av näringsämnena, beroende på vad vi stoppar i dem, att alla proportioner blir helt galna och förorsakar sjukdomar. Detta är vad jag tror och ingen behöver hålla med mig men något är snett när så många katter blir sjuka hela tiden! Eftersom jag tror som jag gör så försöker jag att sörja för att mina djur får så naturlig mat som det går, utan att för den skull jaga möss och fåglar till dem! =)

Destany
0

jag använder RC sterilizerd utspätt med ett billigare foder.. ska prova perfect fit in home tänkte jag.. det verkar vara ett bra foder och jag fick rabatt kupong i kattliv så jag tänkte jag testar.. mina katter kan äta all sorts mat de verkar ha en riktig plåtmage =)