Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 246 ggr
Uppkatten
3

"Har du lite kattmat över?"

En person gör ett inlägg i en lokal grupp. Kattmaten är slut. Ny kattmat på ingång först om några dagar. Kan hen få några nävar torrfoder till skänks av någon in gruppen?

Förmaningarna låter inte vänta på sig. Har man inte råd att köpa kattmat så ska man inte ha katt.

Självklart är det så. I längden. Men vem av oss vet egentligen vad som har hänt här och nu?

Hur många av oss har f.ö. inte både torrfoder och blötmat hemma som våra egna katter ratat… Nyöppnade påsar, och oöppnade burkar (som vi köpte flera av sist när vi var och handlade eftersom katten har gillat dem tidigare - men inte nu längre)…

Jag tänker att för kattens skull kanske det är bättre att skänka bort det överskott vi själva inte kommer att använda, snarare än att enbart förmana/fostra…?

"Överblivet torrfoder ger jag hellre till katthemmet", kanske någon fnyser. Visst. Men katthemmen vill sällan ha öppnade påsar. En del katthem använder dock öppnade påsar vid inmatning av hemlösa katter, så man kan alltid fråga. Men hellre att torrfoder används än att det slängs…?

Kanske har kattägaren redan insett att hen inte har råd med sin katt - men hur lätt är det att omplacera en katt? Inte särskilt lätt alls alla gånger. Det kan behöva få ta tid.

"Då borde hen ha skrivit det", är den självklara kommentaren. Och visst skulle det ha ökat vår förståelse om vi fått veta mer om situationen, men det är inte självklart att var och en är bekväm med att hänga ut sin situation på nätet.

Personen bryr sig tydligtvis ändå om sin katt, då hen vädjar om några nävar torrfoder. En annan person kanske hade låtit katten bli utan mat, eller släppt ut katten tills vidare.

Det är lätt att döma, och som sagt: i längden behöver man ha råd med sin katt för att kunna ha katt. Det handlar inte bara om inköp av foder, utan även om veterinärvård etc.

Men genom att skänka lite torrfoder/blötmat kanske man också kan få till ett samtal med kattägaren. Hur har hen och katten det? Vilka är planerna framåt? Behövs annat/ytterligare stöd? Samtal kan många gånger hjälpa bättre än vad förmaningar gör.

Och skulle en verklig misär uppdagas, ja, då får man förstås överväga en anmälan till länsstyrelse/polis.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Vargnatt]
3

#0: Väldigt bra skrivet av dig och jag håller helt med då är jag den som är väldigt sträng med att innan folk skaffar djur ska dom ha råd med dom men här vet vi faktiskt inte vad som hänt på vägen personen kan ha hamnat i knipa eller så är det något tillfälligt.

Istället för en massa pekpinnar dela med sig av mat katten är den viktiga här så ser även ägaren som ber om hjälp med mat det är omtanke och fint.

Ibland kan folk vara väldigt o psykologiska och att behöva be om hjälp det måste kännas oerhört svårt vi får hoppas det är något tillfälligt som reder upp sig men nog borde folk dela med sig eller gå och köpa foder gå hem till personen och se om att katten har mat men det är tydligen bekvämare att hacka innan dom vet orsak och situation bakom varför ägaren ber om hjälp.

UlrikaD
3

Det är inte direkt lika villkor på Facebook. Ena dagen ber någon om lite kattmat för det har kört ihop sig. Andra dagen behöver någon bidrag till en stor dyr operation. Ibland kastar sig folk över personen och är riktigt elaka. Ibland görs det stora insamlingar. Och det verkar helt bero på dagsform. Sen skiljer det väldigt i grupper. I vissa rasgrupper blir folk utskällda i andra går dom gång på gång ihop med insamlingar. Ibland kan man själv bli irriterad när man av nyfikenhet scrollar bakåt och ser att personen bett om hjälp tidigare. Ibland inser man att personen verkligen svalt sista biten stolthet för sin katt. Men väldigt olika hur det slår.

Torparmor
3

Ingen vet väl varför kattmaten tagit slut innan nytt kommer finnas. Den kan vara på väg men transporten strular, en plötsligt större utgift har dykt upp strax före lönedags eller en extra stor elräkning.

Vi har väl alla någon gång hamnat i en situation när pengarna tagit slut och vi fått vända på slantarna. Pengastrul en enstaka gång betyder väl inte med automatik att man inte ska äga en katt

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

[Vargnatt]
0

#0 Har du sett hur det gick om katten fick någon mat ?

Uppkatten
1

#4 Inlägget togs snabbt bort, men hann se att minst en person hade kattmat att bidra med.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Vargnatt]
2

#5: Det känns skönt vi vet inte situationen bakom men om en katt inte har mat det skriker ont i mig. Jag tänkte PM-a dig häromdagen ifall jag kunde bidra men eftersom det är Facebook och vi vet vad det innebär och jag inte ens är med och tar avstånd helt från sådana sociala medier så avvaktade jag så det känns gott och bra om katten fick mat det är det absolut viktigaste 😎

OberonsMatte
3

Jag tycker att det finns stor anledning till oro när kattägare hävdar att de inte ens har råd att köpa den billigaste kattmaten av vilken sort som helst. Jag har även svårt att se att kattmat är något som tar slut plötsligt och oväntat.

Jag tänker dålig ekonomi, obefintligt ekonomiskt (och socialt?) skyddsnät och dålig framförhållning där efterfrågan om akut hjälp med kattmat bara är toppen av ett isberg.

Man ska även vara medveten om att en del egentligen fiskar efter ekonomiska bidrag (som kan användas till något helt annat).

Att kattägare säljer eller skänker bort överbliven kattmat är bra och sådana annonser och inlägg ser jag lite då och då. Att leta sådana annonser är ett sätt att minska foderkostnaderna, men även det kan göras med framförhållning.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2026-06-27 12:24 av OberonsMatte
Torparmor
2

#7 nu såg jag inte uppropet, men det framgick inte av texten härinne att personen inte hade pengar att köpa kattmat för. Kanske kunde hen inte komma till en affär som säljer kattmat (tex pga sjukdom) eller så strulade leveransen av den beställda maten) eller kanske hände något annat oförutsätt

Ibland blir vi för kategoriska i vårt dömande utan att ha hela bilden.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Öland 4ever (oland4ever.com)
0

#0: Bara nyfiken i en strut… men syftar du på ett inlägg som varit publicerat här på iFokus. Eller på FACEBOOK, FLASHBACK eller något annat forum?

Bara nyfiken på vilket forum som plockar bort liknande inlägg!??

Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

Uppkatten
0

Fscebook. Personen kan dock själv ha tagit bort sitt inlägg p.g.a. reaktioner som blev.

UlrikaD
2

Finns ett annat inlägg nu som dök upp i mitt flöde av nån anledning. Någon söker bidrag till kattmat för dom har absolut ingenting.
Så kommer massa för och emot svar som vanligt.
Men någon kommenterar; men du fick ju 1000 kr härifrån för 5 dagar sen.
Svaret; men då köpte jag mat till oss och inte till katterna.
I dagens läge är ju 1000 kr inte mycket. Men köper man då inte kattmat först och sen billigt (nudlar, rotfrukter osv) till sig själv?

Under tiden jag skrev detta hann inlägget med över 100 kommentarer bli borttaget. Hon fick erbjudande om kattmat av några iallafall.

• Redigerat 2026-07-11 13:14 av UlrikaD
OberonsMatte
1

#11: Ja, det är lustigt att det alltid är det mest behjärtansvärda utgifterna pengarna inte räckt till.

Sajtvärd Katter iFokus

Maria
1

Jag såg det inlägget också.
Människor smälter när det handlar om djur så det är väl ett bra ämne att tigga med.

/Maria

Uppkatten
3

Tycker inte man ska ge pengar sådana gånger, däremot om man har kattmat över som de egna katterna nobbar så är det väl bra om den används. Få katthem tar t.ex. emot öppnade påsar, med det kan ju vara ett bra akut-alternativ för en privatperson (givet bra datum etc).

Maria
0

#14 Håller med.

/Maria