Ha inte utekatt i stan
Ha inte utekatt i stan. Väldigt många av dessa katter dör i trafiken.
Jag kan bara hålla med.
https://www.folkbladet.nu/2025-08-27/larmet-mangder-av-pakorda-katter-ha-inte-utekatt-i-stader-91fd8
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag bor i ett radhus som gränsar till ett friluftsområde på ena sidan och hus, vägar, affärer, bussar m.m på andra sidan.
Gissa var man stöter på utekatterna?
/Maria

Varje gång man säger nåt om utekatter i farliga områden så blir man utskälld för att det är "katters naturliga beteenden". Det är ingenting naturligt med katter i trafik. Utekatter på landet, javisst om det känns som en säker miljö. Men bland bilar?! Absolut inte. Jag bor avsides men inte direkt på landet. Jag är den "konstiga" bland alla grannar som har 20kvm utegård som mina har fri tillgång till. Då alla andra har utekatter. Men jag är också den som aldrig har efterlysning på mina i den lokala fb-gruppen, aldrig skriver ett inlägg om en överkörd katt och har en katt som är 11 år medans flera grannar har hunnit skaffa många nya under dessa år.
#2 Ungefär samma som här.
Senast idag såg jag ett inlägg i vår lokala grupp om en död katt vid leden. Igen…
Vår katt har en inhägnad trädgård.
/Maria
Bra att det påminns om det här själv bor jag på landet med en stor gård men det går en väl trafikerad väg framför huset så utekatter vill jag absolut inte ha skulle inte känna ro en sekund om mina fyra sprang ute.
I Sthlm skaffade jag min första innekatt innan dess hade jag fått en manxkatt av vänner medan jag bodde hemma han valde vi att ha som utekatt men då bodde vi på en annan gård nere vid dalälven med skogen omkring oss och endast en granne sen när vi köpte det här 1983 då blev han självvalt mest inne gick ut på baksidan men drog aldrig iväg så han kände nog själv där trafiken var han inte van och han blev 14 år drygt eller var det 15 hmm det är så längesedan men någonstans där🤔
Min äldsta som jag haft hon blev 19 år och 3 månader drygt och hon var innekatt den äldsta jag har nu är 15 år och fyra månader.
#2 Tyvärr är det så yttrar man sig om en utekatt kan man få många hårda ord av ägare men det är bara deras eget försvar för innerst inne vet dom att säkrast för katterna är att vara inne när det är stan eller trafik på vägar som kan utgöra fara och visst är det kattens naturliga beteende men med så hårt trafikerade vägar som finns i vårt land både i städer och även på landet tycker man dom ska tänka på sina katters säkerhet främst.
Idag är det så vanligt med innekatter men jag minns min gamla mor var helt oförstående när jag skaffade min första innekatt i Sthlm med orden kära nån och hu så hemskt och förfärligt hur ska det gå att ha en katt i en lägenhet och huuuur ska den lära sig att gå på en låda det var hon inte van 🤣men det gick hur bra som helst och inte nog med det då fanns även två rumsrena marsvin med i bilden som fick springa lösa och den katten Winston och marsvinen blev bästa vänner Winston låg gärna tillsammans med dom i marsvins buren dom fann varandra något så enormt det gick inte att hålla dom skilda åt fast katt jagar gnagare men Winston han tog dom där till sig och gjorde dom helt till sina 😎

#4 När jag flyttade från lägenhet till hus (inte eget, hyr bara) för 11 år sen byggde jag utegård nästan innan jag packade upp. Det var det viktigaste för mig när jag letade ställe. Att den som ägde huset var ok med djur och utegård. Bästa beslutet!
#5: Det förstår jag det viktigaste av allt är katterna och jag brukar säga det är jag som bor hos dom matte kommer alltid sist huvudsaken är att dom har oavsett vad det gäller så kommer dom först i alla lägen 😎😸