Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: hittekatter
Läst 239 ggr
Kathleens katter
3

Ta in hittekatt till innekatter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej
Vi har börjat ta hand om en enögd katt som kommer till oss. Han är chippad, visade det sig, och enligt ägaren har han varit försvunnen i sex år — förmodad död. Ägaren har ingen möjlighet att ta tillbaka honom.

Vi tar gärna in honom när han är redo, men hur gör vi för att det inte ska bli problem med våra två innekatter och vår lilla hund? De har hälsat ute i koppel och genom nätdörren till vår altan, så de är bekanta.

Hittekatten är väldigt social med dem, men ibland flyger det tassar i luften. Han låter sig också klappas och kammas av min man, mig är han mer försiktig med — men det går framåt!

Är det trots att katterna och hunden känner MicMic, som han nu heter, bäst att ha dem helt åtskiljda i början när han kommer in? Han har varit inne i vår hall, men blir rädd för att bli fångad/instängd och springer ut.

Eller är det rimligt att tänka att vi ett litet steg i taget kan bjuda in honom och att det kommer att funka med de andra djuren? Vi vill ju att allt ska ske då otraumatiskt som möjligt! För alla fyra djur.

Och: är det något vi ska tänka på vad gäller eventuell smitta? MicMic är inte utmärglad och fin i pälsen. Han har en glupande aptit, så klart — han åt sopor i vintras innan vi började mata. ”Känns” inte sjuk.

Vore så tacksam för lite vägledning! Vi känner så starkt för den här lilla överlevaren!

Tack om du läst så här långt 💕

Maria
3

Jag tänker att ett första steg är att ta honom till veterinär. Både för hans egen skull och för era andra djur.

Jag har tagit in hittekatt och då haft katten i separat rum med kompostgaller.

/Maria

Kathleens katter
1

#1: Tack för svar! Svårt med veterinären eftersom han är väldigt skygg och vi helst inte vill använda fälla. Han har ju eventuellt varit utekatt i sex år så han är väldigt försiktig.

Vill helst bygga upp ett förtroende innan vi gör något annat. Vi är rädda att han drar iväg om vi stressar honom för mycket. Kanske kan han inte bli innekatt.

Men du har helt rätt i att vi måste göra det som är bäst för alla djuren!

Maria
2

Jag tänker att det skulle vara svårt att ha både innekatter och en som går ut.

Min erfarenhet är att utekatter som haft det kämpigt oftast inte har något emot att bli innekatt.

/Maria

Uppkatten
3

De allra flesta katter som levt ute går alldeles utmärkt att ha som innekatter. Livet ute har varit tufft för dem, och efter en tid inne njuter de av att det finns mat att få, att de kan sova utan att vara på sin vakt o.s.v. För lite äldre katter är det extra skönt med inomhusvärmen vintertid o.s.v.

Det finns förstås flera vägar att gå. Man kan locka och truga och hoppas på att katten så småningom "ber" om att få flytta in.

Eller så gör man mer som katthemmen gör: fångar kissen i fällan, tar kissen till veterinären för koll, vaccinering, kastrering (om det inte är gjort), IDmärkning o.s.v. (hör efter med något bra katthem vilken veterinär de brukar anlita till skygga katter så ska det nog gå bra), och när allt det här jobbiga är över så har ni katten i eget rum hemma först och därefter har ni kompostgaller mot övriga djur under en period så de får vänja sig ytterligare vid varandras närhet.

På katthemmen ser man ofta att katter som har levt ihop med människor tidigare rätt fort kan bli sociala och gosiga sedsn de tagits in. Ibland redan inom några få dygn. Andra gånger tar det längre tid.

Katthemmen omplacerar årligen hundratals katter som levt ute. Många är skygga till att börja med, men med lite tid och extra omtanke brukar det fungera utmärkt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

• Redigerat 2025-07-07 12:00 av Uppkatten
Uppkatten
2

Var katten en-ögd redan när den försvann? Annars är det väl extra viktigt att katten kommer iväg till veterinär. Många veterinärer är vana vid att hantera skygga katter.

Är katten inne hos er så kan ni ge gabapentin eller motsvarande (efter överenskommelse med veterinären!) före veterinärbesöket, och hos veterinären kan man sedan ge (mer) lugnande läkemedel vid behov.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Kathleens katter
0

#3: Det låter jättebra. Hoppas att han vill vara innekatt!

Kathleens katter
0

#4: Tack för ditt utförliga svar! Jag inser att det bästa vore att han får träffa en veterinär så snart som möjligt.

Han var inte enögd när han försvann, men det ser ut att ha varit så ett bra tag och han stryker sig med båda sidor mot ben och händer.

Vi har en veterinär på ingång här hemma som är van vid hittekatter och jobbar på ett katthem ibland. Hon ska vaccinera innekatterna och i bästa fall kan hon ta en avståndstitt på MicMic då.

Han är kastrerad och chippad och kom från ett katthem till (förra) ägaren som han sen försvann ifrån. Jag ska kontakta det katthemmet och se hur de tänker.

Det känns så hemskt att fånga honom, men kanske är det bäst… Jag vill helst att han ska komma in självmant. Än är det ju ingen stress i o m att det är mitt i sommaren.

Uppkatten
1

Det går förstås att ha katten kvar som utekatt, förutsatt att han får mat, vatten och har en torr, varm plats där han kan ta skydd vid behov. Men även då krävs det ju att han fångas in då och då för vaccination och liknande, samt att han enligt lag ska ha tillsyn minst 2 ggr per dygn. Prata med veterinären ni ska träffa när det gäller ögat. Vad tycker veterinären behöver göras. Ibland kan ögat behöva tas bort, om ögat ännu finns kvar därinne någonstans, och sedan syr man ihop. Det är viktigt att han inte har ont av det, tänker jag. Superbra ide att prata med katthemmet! På en del katthem är ju katterna alltid välkomna tillbaka vilket kan vara ett alternativ om han inte skulle fungera ihop med era andra djur. Men alla katthem fungerar olika, och har olika bra/dåligt rykte. Så prata noga med dem så att det blir bra för katten.

Uppkatten
0

Superbra att han varit på katthem förresten, för då brukar det vara ordning på det där med kastrering, IDmärkning, grundvaccinering o.s.v.

Kathleens katter
0

#8: Det är sant, han behöver vaccineras etc så måste kunna fångas in. Jag hoppas ju att han ska flytta in självmant, men annars får vi fånga honom för veterinärkoll.

Vill ju så klart att nån inom rimlig tid ska titta på ögat även om han inte verkar ha ont. Han verkar också ha kliande öron så det måste också kontrolleras.

Tycker att det är skönt att få bolla lite, så stort tack!

Uppkatten
3

Öron som kliar låter som öronskabb, vilket kan smitta era andra katter om ni inte håller isär dem under behandlingstiden. Öronskabb är ofta jobbigt för katten att gå med, så det bör förstås kollas upp så snart det blir möjligt. Katter med öronskabb får ofta småsår på huvudet/runt öronen eftersom katten är där och kliar. Kliande öron kan dock också ha andra orsaker (som behöver behandlas) så det är bra att kolla upp det.

Vaccinationen behöver uppdateras, som du själv skriver. Skyddet mot kattpest sitter ofta i rätt länge efter grundvaccinationen, medan skyddet mot kattsnuva klingar av fort. Kattsnuva är dessvärre vanligt och är mer som en rejäl influensa än som en snuva.

Sannolikt behöver kisse avmaskas också efter så lång tid ute.

Vad jag blir lite bekymrad över är väl dels hans hälsa. Han behöver verkligen kollas upp. Men jag blir också bekymrad eftersom det finns en risk att han flyttar vidare, och då riskerar han att aldrig få den hjälp han så väl behöver.

Var har han varit de senaste sex åren, undrar man ju. Varför har ingen sett honom och sett till att han fått hjälp? Också märkligt att förra ägaren inte gör allt för att hjälpa sin katt. Katthemmet borde också vara angelägna om att hjälpa katten (inte minst om det är ett seriöst No kill-katthem, t.ex. ett SVEKATT-anslutet katthem).

Ni får skämma bort sötnosen så han stannar tills ni kan ge honom den hjälp han så väl behöver.

Superbra att ni uppmärksammat hans situation och reagerat/agerar.

Har ni hunnit prata med katthemmet än?

• Redigerat 2025-07-09 06:34 av Uppkatten
Kathleens katter
2

Ja, ska bli bra att träffa veterinären på måndag. Hon har ju erfarenhet av hittekatter.

Jag ser inga sår runt öronen. Men det måste redas ut.

Vår teori är att människor ändå gett honom mat lite då och då. Han är så pass skygg att jag har svårt att se att han bott periodvis hos folk. Men det är ju en möjlighet.

Han är väldigt rädd för att bli fångad, så kanske har någon försökt göra det. Men ingen vi pratat med. Vi har bott här ett år, och har inte hört att nån vet var han varit. Vi har så klart frågat runt.

Nu är han vår katt. Och skulle det inte funka med resten av våra djur så ser vi till att han kommer till någon som verkligen vill ta hand om honom. Katthemmet är ett no kill, men har inte varit kontakt med dem ännu.

Han får mat två ggr om dagen och blir kammad och gosad. Han litar så pass på oss nu, framför allt min man. Har köpt avmaskning och fästingmedel. Men tänkte prata med vet först.

Uppkatten
1

Låter superbra!

Uppkatten
0

Fick du några goda tips och råd av veterinären? 😊

Kathleens katter
3

Ja, hon tyckte att han såg ganska fin ut och att vi inte behöver fånga in honom omgående för veterinärkoll. Men att det så klart måste göras inom rimlig tid. Om vi får in honom och ev kan ge honom lite boncat om det behövs så kommer hon hem till oss och tittar på tänder, öron och öga. Sen kan vi boka tid hos henne på klinik där hon kan operera tänder, vilket lär behövas.

Hon var riktigt bra!

Uppkatten
2

#15 Men vilka goda nyheter! Du får gärna berätta framöver hur det går för er och katten ❤.

Kathleens katter
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det gör jag så gärna! Vår närmaste plan är att stänga ute våra katter + hunden på altanen (nätad) och låta ytterdörren stå öppen så att MicMic kan gå in om han vill. Han sover för närvarande på dörrmattan utanför vår ytterdörr <3 så jag tror att han skulle vilja komma in och se sig om och kanske få lite mat.

Vi ska också föra över ägarskapsregistrering från förra ägaren!

• Redigerat 2025-07-24 12:54 av Kathleens katter
Tarotstollan
1

Så underbart att ni tagit hand om honom!❤️

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!