Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 521 ggr
Uppkatten
1

Dyrt att ha katt

Det har blivit dyrt att ha katt, inte minst om katten blir sjuk (veterinärkostnader, specialfoder etc).

Hur tänker du inför framtiden, kommer du att ha råd att ha katt/katter efter den/de katter du har idag?

Har läst att t.ex. många äldre har svårt ekonomiskt att ha katt/husdjur, trots att många äldre mår bra av att få leva ihop med sällskapsdjur.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Niklas
0

Finns det någon beräkning av genomsnittlig kostnad för att ha katt? Jag kan tänka mig att många inte vet exakt vad det kostar utan tar det som det kommer.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

91Marran
0

#1: Min kompis man och jag pratade om katter. 32.000 utan kattsand inräknat sa han. De går mest på toalett ute så han räknar inte med det. Sen tillkommer årlig vaccination och andra veterinärkostnader. De har två katter.
Vet inte vad vi lägger på våra tre katter då vi delar upp kostnaderna. Men 32.000 låter mycket.

Mvh
Mig

Niklas
0

#2: 32.000 per vad? Under kattens livstid?

Uppkatten
3

Jag tycker det är oerhört svårt att säga vad det kostar att ha katt. Det beror ju på om katten är inne/går ute, vilket foder den får, vilken tillgång till veterinärvård katten får/behöver o.s.v. Har sett uträkningar som visat att det kostar några få hundralappar per månad, men också uträkningar som talar om ett par tusen kronor per katt och månad (eller mer).

Mina katter är äldre nu, och har behövt träffa veterinären oftare på senare tid. De behöver dyrt specialfoder o.s.v. Försäkringspremien har stigit p.g.a. katternas ålder. Kattsanden har stigit rejält i pris. O.s.v. Hör många i min omgivning säga att de har sitt sista husdjur nu p.g.a. kostnaderna.

Själv skulle jag nog dock ha väldigt svårt att leva utan katter.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

91Marran
1

#3: Per år tydligen.

Mvh
Mig

Niklas
0

Vaccinationer, veterinärbesök, kastrering, foder och kattsand är några av en kattägares utgifter. Läs mer om kostnaderna för att ha katt.
Calcifer
1

Som många redan nämnt finns det ju massor av faktorer att ta med i beräkningarna. En vanlig månad kostar mina katter ca 500kr skulle jag uppskatta. I foder, sand, försäkring. Men sen finns det ju månader då man kanske måste ersätta ett klösträd, köpa ny sele om den man har är trasig, dags för ny kattlåda, koll hos veterinären. Och sen händer nåt kan det ju gå från några hundralappar till tusenlappar per månad. En väns katt har blivit sjuk. Inte så att hon inte kan leva ett bra liv, men så att hon måste äta medicin och specialfoder och kollas hos vet kanske varannan månad eller så. Nu kostar såklart deras katt mycket mer än tidigare.

Och summan för mig är 500kr ca för två katter.

Efter dessa katter blir det dock inga fler. Kommer må hemskt dåligt av det men inte mycket att göra åt. Däremot är mina katter "bara" 11 och 8 så de kan ju leva ett tag till hoppas jag på.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Uppkatten
0

Låst artikel, men det är ju dessvärre det här man befarat en tid…

https://www.unt.se/nyheter/uppsala/artikel/lavinartad-okning-av-djurplagerifall/l68pd5er

Anmälningar om djurplågeri ökar stort i länet. Forskning visar att skenande veterinärpriser kan vara en av orsakerna.– Flera djurägare uppger att de...
OberonsMatte
1

#8: Jag kan inte läsa artikeln, men gissar att djurplågeridomar handlar om djurägare som inte ens haft ekonomiskt utrymme för avlivningskostnaden? Är inte så säker på att lägre vårdkostnader skulle hjälpa i de fallen. Kan däremot tänka mig att fler väljer avlivning istället för vård när ekonomin är ansträngd.

Sajtvärd Katter iFokus

Silvestris
3

Alla har en ekonomisk gräns, så även jag. Ser till att ha en bra försäkring, med en självrisk jag klarar av, och att även betänka vad mer avancerad vård kan innebära för katternas välfärd. Även om man har råd att göra "allt" kanske det inte alltid är rätt att göra det för katten.

Jag är noga med att lägga pengar på "preventiva" åtgärder så som att fixa tänderna om det behövs, vaccinera och hålla katterna i bra form. Bara genom det kan man tjäna in mycket.

Ser alldeles för många som väntar för länge med tex. tandåtgärder så när djuren väl mår dåligt av sin dåliga mun har de inte råd att åtgärda det. Regelbunden koll hos veterinären och PTR vid behov är superviktig.

[solljust]
5

#10: Alla har inte ekonomisk gräns jag har det till förbannelse så lägg av du vet inte andras ekonomi och jag försäkrar inte mina katter för jag behöver inte göra det jag har och kan ta räkningarna när dom kommer oavsett summa som dom uppnår.

Många gör det har jag full förståelse för men döm inte alla efter morrhåren för du och andra har inte koll över andras ekonomi du har inte koll över min och jag inte över din men mina katter är mer än väl omhändertagna och jag behöver inga försäkringar som enbart lurar av mig och katterna pengar som inte ens behövs .

Har man inte råd med djur så ska man inte heller ha och JA det här har blivit en fråga om klass med all rätt har man djur ska man kunna betala för dom kan man inte ska man vara utan så ja det är en klassfråga utan dess like för det handlar om liv.

Silvestris
8

#11:

Okej, du är miljonär och har ingen ekonomisk gräns. Grattis. Det är inte verkligheten för majoriteten av Sveriges djurägare.

OberonsMatte
2

Det är svårt att beräkna kostnaden för kattägande eftersom olika katter kan kosta olika mycket "i drift" oavsett hur ekonomisk ägaren försöker vara. T.o.m. för samma katt kan kostnaderna stiga ordentligt när katten blir äldre.

Jag har inte räknat på vad mina katter kostar totalt, men med flera katter samtidigt har jag ändå märkt uppenbara skillnader. Mina katter har t.ex. samma individuella försäkringar (samma försäkringsbolag, ersättningstak, självrisknivåer och 15% samlingsrabatt) men ändå kostar Rubens försäkring 568 kr/mån, Milous 384 kr/mån och Lotus 379 kr/mån. Prisskillnaderna beror på att Ruben är en 14-årig Birma, Milou 8-årig Norsk skogkatt och Lotus 4-årig norsk skogkatt. Kostaden för t.ex. en huskattunge hade varit betydligt lägre (med möjlighet till 40% kattungerabatt första året). För en del kattägare kan det bli en obehaglig överraskning att behöva betala fullpris när katten blir äldre och priset dessutom höjs med stigande ålder.

En annan driftkostnad som kan se väldigt olika ut är maten. Bra, billig blötmat i stora förpackningar är relativt billigt, men det är inte alltid den maten funkar för alla katter. Lotus är matglad och skulle nog kunna äta vadsomhelst som serverades, men då är han allergisk mot billig mat istället! Enbart hans blötmat kostar ca 500kr/månaden (förutsatt att jag passar på att köpa mycket när den maten har nedsatt pris).

Jag har alltså både en 14-årig katt med extra dyr försäkring och en 4-årig katt med extra dyr matkostnad. Båda två har dessutom haft extra dyra veterinärkostnader. Min tredje katt, 8-åriga Milou är den enda som än så länge varit relativt "billig" i drift, så med henne har jag iallafall haft tur.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2025-04-27 12:58 av OberonsMatte
[solljust]
5

#12: Okey säger jag med jag nöp dig där i örat men vet du jag är så innerligt trött på att höra orden alla har ekonomisk gräns när det faktiskt inte är sant och jag har mött och sett människor här på i fokus med stark ekonomisk trygghet så nej alla är inte där en del har en enormt stark ekonomi som tar hand om sina djur.

Och ja det här står jag för det är en klassfråga när det kommer till djur och deras välbefinnande och hälsa jag tummar inte en sekund på det har man inte råd med djur ska man vara utan.

Punkt.

• Redigerat 2025-04-28 16:51 av [solljust]
Uppkatten
0

Närmare 85 000 kronor. Så mycket kostade veterinärbehandlingen på Evidensia Valla djursjukhus när Dennis och Irinas kattunge bröt frambenet. – Det är en...
OberonsMatte
1

#15: Det där fallet var en riktig solskenshistoria tycker jag. Katten var försäkrad, men ägarna hade valt ett alldeles för lågt ersättningstak (bara 30.000) och hade inte någon buffert för sådana utgifter. Men! Då betalar de vad de kan och tar ett lån för att bekosta behandling och för att få fortsätta vara just den kattens ägare.

Sajtvärd Katter iFokus

Silvestris
5

#14:

Okej, 99% av alla djurägare har en ekonomisk gräns. Jag ser i praktiken i mitt jobb att väldigt många fler har en ekonomisk gräns, vi kan väl låtsas att din verklighet är det riktiga dvs. att alla djurägare har oändligt med pengar att spendera…

Uppkatten
1

En tappad kattklo visade sig bli en dyr historia. Bureåbon Anna, 33, valde att byta veterinär när hon fick se summan för att amputera katten Valters...
OberonsMatte
0

#18: I artikeln säger ägaren "Hade jag inte haft försäkring hade jag fått lägga ut mer än 60.000", så försäkring fanns. Nu var kostnadsförslaget för själva tåamputationen 27.000 hos ena kliniken och knappt 9.000 hos Distriktsveterinärerna (som delvis är statligt finansierade). Vad kostnaden blir för ägaren beror annars till stor del på vilka självrisknivåer som valts men det glöms ofta bort när folk frågar sig vad katten "är värd".

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2025-09-27 22:23 av OberonsMatte
Uppkatten
0

Vart tredje hushåll i Sverige har ett husdjur. Men en rapport från Tankesmedjan Tiden visar att kostnaderna för…
OberonsMatte
0

#20: "91 procent av hundarna och drygt 60 procent av katterna är försäkrade".

Steg 1 är att djurägare tar ansvar för att djur kan behöva veterinärvård och skaffar försäkringar som är anpassade för faktiska prisnivåer.

Sajtvärd Katter iFokus

UlrikaD
2

Man kan verkligen ha tur och otur med kattägandet. Jag har en 11 årig tjej som knappt kostat mig någonting hos veterinären. Förutom vaccination, kastrering och seniorkoll har vi haft ett enda sjukdomsbesök.
Sen hade jag en annan som under ett års tid kostade mig massor. För att inte ens överleva i slutändan.
Det är också en otrolig skillnad vad 60000 i försäkringstak ger idag mot vad det gjorde för bara några år sedan.

OberonsMatte
1

#22: Ja, men man ska inte glömma att självrisknivå också har betydelse för vilka summor 60.000 "räcker" till. Man får inte heller glömma att jättehöga ersättningstak är värdelösa om det inte finns möjlighet för ägaren att betala självriskerna för så höga summor.

Sajtvärd Katter iFokus

Maria
2

Jag/ vi har råd men det kan säkert vara kärvt för många och i slutändan drabbar det ju katterna.

Lakriz är vår sista katt men av helt andra orsaker.

/Maria

OberonsMatte
2

#24: Det som framförallt drabbar katter är när folk blir kattägare trots att de utan att skämmas påstår att de "inte har råd" att köpa katt från ansvarsfull avel eller katthem. Som om "billig att köpa" skulle betyda "billig att äga". Det är sådana kattägare som påstår att de "inte har råd" att kastrera eller ens ta katten till veterinär för undersökning eller avlivning.

Det kommer aldrig vara gratis eller ens billigt att vara ansvarsfull kattägare och det är det alla kattägare måste vara införstådda med redan från början.

Det är den utbredda obryddheten som verkligen drabbar katter.

Sajtvärd Katter iFokus

Maria
1

#25 Obryddhet var ett bra ord i detta sammanhang.

/Maria

Uppkatten
0

Det närmar sig val, och nu debatteras bl.a. veterinärvårdskostnaderna.

https://www.di.se/debatt/replik-bristen-pa-konkurrens-star-djuragare-dyrt/

Om ett år är det val. Då kan vi vända utvecklingen. Att sätta stopp för ockerpriser hos veterinären är ett av de många förslag som vi Socialdemokrater har för…
OberonsMatte
0

#27: Jag anser (som vanligt) att det är djurägare som måste bita i det sura äpplet och förstå att djurägande är dyrt eftersom djursjukvård är dyrt (och att det rimmar illa med billiga veterinärvårdsförsäkringar). Att socialdemokraterna försöker sig på populism ändrar inte verkligheten.

Försämras de ekonomiska förutsättningarna för dygnet- runt-öppna akutdjursjukhus försämras även möjligheterna till den vård de erbjuder idag. Att vården är dyr är inte lika illa som att den inte ens finns att få.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
0

#28 Ska försöka hitta tid att läsa de forskningsstudier som omnämns i den artikeln.