Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 1581 ggr
kattassen
0

Kattpest hur smittsamt?

Fick ett samtal från en vän som har en arbetskamrat vars katt har fått kattpest. Katten ligger på intensivvård hos veterinär. En fråga som uppstod var kan kattens husse/matte dra med någon smitta till jobbet och som sedan min vän kan ta med hem till sin kisse?

Jag vet att det låter väldigt långsökt men man kan ju rent teoretiskt få med katthår hemifrån som någon annan tar med hem till sig. Finns smittan på katthåren så kanske det är kört. Eller vad tror forumet?

(Nej, vännens katt är inte vaccinerad därav oron och frågeställningen. Att den sjuka katten inte var vaccinerad är ju uppenbart och det blev ju en dyrköpt erfarenhet för ägaren)

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Hawknestgrove
0

Puttar upp, så kunniga får se….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

siberlina
0

vad är det  för  sjukdoms symtom

kattassen
0

Vet tyvärr inte men om man googlar verkar det vara slöhet, aptitlöshet, feber, diarré och kräkningar. Lite influensaliknande alltså. Vet inte vad den aktuella katten hade för symptom, men förmodligen dessa. Bara lite nyfiken om någon har erfarenhet av denna otäcka sjukdom

Ankah
0

Jag tror inte att det är vanligt att det smittar så omständigt, men hon bör ju definitivt vacca sin katt om det är något som kanske går i området..!!!

Hawknestgrove
0

Det enda jag vet, är att det kan smitta via skor. Katsnuva däremot är luftburen smitta, som bara går som droppsmitta från katt till katt, vad jag har hört….

brutt
0

4.Har aldrig kommit i beröring med någon kattpest så någon egen erfarenhet har jag inte.Men jag vet att det funnits artikel här på hittekatter i fokus om just den sjukdomen.Vet också att den står klassad som en oerhört smittsam sjukdom.En katt kan dö väldigt snabbt efter första symptomen om den blivit smittad.Det där med sekundär smitta borde vännens veterinär  svara på och dessutom borde hon  låta veterinären vaccinera sin katt tycker jag.En veterinär sa till mej när jag frågade att det inte längre är så vanligt som förr ,tack vare vaccinet då förstås.

kattassen
0

Tack för era svar. Jag har talat om för min kompis att han måste vaccinera sin katt. Jag tror iofs att det är väldigt tveksamt om arbetskompisen skulle kunna dra med sig något till jobbet som min kompis sedan tar med sig hem till sin katt. Men - han har aldrig brytt sig om att vaccinera tidigare så jag fann detta som ett ypperligt tillfälle att rekommendera vaccin, oavsett risker.Flört

Ankah
0

Hmmm….har pluggat på lite mera nu, det verkar ju kunna leva utanför värden bra mycket längre än vad jag trodde! Då har man lärt sig ännu mer idag, vad bra!

Hawknestgrove
0

miranda1
0

kattpest är otroligt smittsamt samt har hög dödlighet bland smittade ovaccinerade katter , ibland upp till 90%. Så onödigt denna sjukdom… vaccinet ger nästan 100% skydd. Kattpest är nog det mest fruktade virussjukdom hos katt. Inget bot finns när katten har blivit smittad, man kan bara behandla symtomatiskt med dropp, antibiotika mm.

Viruset kan stanna kvar i miljöt i minst ett år. Det är känt att det  smittas till andra katter utan att de har varit i kontakt med varann.

storAnnette
0

Ja,kattpest är så smittsamt så alla katter borde vaccineras mot det.

kattassen
0

#9 Länken verkar inte funka:-(

Jo att det är smittsamt har man ju koll på och det har jag också meddelat kompisen. Jag tyckte absolut att han skulle vaccinera sin katt. Han kan ju se vad arbetskamraten och dennes katt nu går igenom, och det skrämde nog en del.

Hawknestgrove
0

Nä jag såg det…. Om då PMar jag Lena om det….

Hawknestgrove
0

Haha Jossan lika illa!

JosephineF
0

Hahahahaha.. Så kan det gå! Skrattande

Lena
0

Kattpest är oerhört smittsamt. Det kan smitta upp till ett år efter sjukdomsutbrott. Den sjuka katten har spridit viruset hemma i bostaden och på andra platser där den vistats. Sedan kan husse matte ta det med dig via skor, kläder, väskor och annat. De bör därför be alla i bekantskapskretsen att vaccinera sin katter om det inte redan är gjort.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
0