Hittekatter i Hongkong
Någon som brukar se Veterinärer i Hong Kong..Jag såg nyss ett avsnitt, där man visade hur man gör med övergivna katter å katter som man av nån orsak inte kunde behålla..Man hade satt ut stora trälådor, som man tömde flera ggr. per dygn..Där kunde man lägga ner sin hittekatt eller katten man inte kan ta hand om…Personal från Veterinärkliniken åkte ut, å tog in katter till kliniken, där Vetten bedömde deras tillstånd..Om katten var frisk å kunde omplaceras så hade dom i anslutning till kliniken en avdelning just för dessa katter..
Ja jag tyckte att iden inte var så tokig, dom har ju kommit betydligt längre än vad vi Svenskar har kommit..
Måste tillägga att det var Engelska Veterinärer…

Jaa det lät ju bra. Bättre än att de hamnar i skogen. Men ändå, lämna över ansvaret så… men om det fungerar så är det ju jättebra :D

#2 Det är nått som är positivt iaf! Men egentligen, man lämnar ju över ansvaret på någon annan när man släpper ut katter och det är ju likadant om man lägger dem i lådan som i Hong Kong.

Nej absolut inte, så det är ju bättre så egentligen.
Jag har hört någon berätta om det här systemet, men hade inte klart för mig varit i världen det var. Låter som ett betydligt bättre system än det vi har i Sverige. Katterna får ju nya hem och slipper gå hemlösa på gator och torg. Sedan är naturligtvis det allra bästa att man samtidigt jobbar med ansvarsbiten. Men det kan de ju göra parallellt med detta.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
#6 Catfoot jag ändarde inlägget så att det ligger underrubriken Hittekatter i Fokus och satter även en annan rubrik. Detta för att fler ska uppmärksamma ditt inlägg då det är mycket intressant.
OT det är inlägg som inte alls har med katter att göra. Men detta har ju det i högsta grad. :)
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
vad går det programmet på för kanal? det har jag missat…
Idén är inte tokig för då släpps de ju inte vind för våg och något problem med lösspringade katter utan ägare är undanröjt. Det har ju sina baksidor också, det är t ex lätt att göra av med kullen ungar utan att behöva lägga pengar på att kastrera sina katter. Kanske något att ta efter om/när vi får tillräckligt med resurser till djurhem och liknande.
aha. den har jag inte… får nöja mig med usa-varianten ;)

Såg ett annat avsnitt från Veterinärerna i Hongkong där man fick se att man kunde lämna in sina hundar som man inte ville ha kvar direkt till dom, som dom omplacerade förståss…. Det är ett bra program tycker jag..Jag missade tyvärr den om katterna. Tyckter det är en bra ide, dom slipper hamna på gatan iallafall..

Hm..några frågor och undringar…väldigt nyfiken…
Hur såg lådorna ut? stora? små?
Lades katterna ner i varsin låda eller flera katter i samma?
Kan vem som helst öppna dessa lådor?
Vi har ju en tråd här om just varör hundar har högre status än katter i Sverige…verkar vara samma i Hong Kong då man lämnar katterna i lådor och hundar direkt till människor.
Hälsning Efvis
Min syster är nyss hemkommen från Hong Kong…jag ska faktiskt kolla om hon sett något om det här då hon var där…tror iofs att hon skulle talat om det. ,men ska kolla
Funderar över vem som betalar för detta, står veterinärkliniken för omvårdnaden tills nya hem har hittats?
Ja, i vilket fall som helst, så är det inte sämre än det vi har här.För här har vi ingenting alls…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Håller helt med Gunilla….. HÄR HAR VI INGENTING ALLS……….
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Jag är skeptisk.. Visst är det bra att katterna tas omhand, men det legaliserar ju å andra sidan att man lätt kan göra sig av med katterna.. Grundfrågan är ju kattens status och den höjs knappast om man får en låda att stoppa ner oönskade katter i..
För befintliga katters skull är det ju fantastiskt bra förstås, men i framtidsperspektiv är jag skeptisk..

Det borde vara lättare att få råd om vad man ska göra med sin katt, hur man kan lösa kniviga situationer som olösta kan leda till att katten överges, såsom innekissande, konflikter med andra husdjur.
Ja, hur ska man beskriva lådorna..Typ brevlåda, fast mycket större, gjorda av trä…Bara den med nyckel kunde hämta ut katterna som fanns i den nedersta delen av lådan..
Efter bedömning av vetten, å dom ansåg att katten var omplaceringsbar så hade dom i anslutning till kliniken en avd. just för detta….vem som betalde det hela sas aldrig, men som jag fattade av det hela så var det klinikens ansvar.
En vette uttalade sig å var smått irriterad på personer som inte tog sitt ansvar för sitt djur…