Att hitta en död katt
Att hitta en död katt ute i naturen eller t.ex. på sin uteplats kan för många kännas väldigt jobbigt.
Ska katten grävas ner? Hur hittar man ägaren? Vill ägaren ens få veta? Ska katten till veterinär? Vem betalar? Och hur hanterar man de egna känslorna?
Jag tycker det här behöver diskuteras mer.
Vi behöver också bli bättre på att inte "hetsa" upphittare på t.ex. Facebook ("du måste göra det och det och det - NU!!!"), utan istället erbjuda stöd, råd och vägledning på ett lugnt och omtänksamt sätt.
Många upphittare har kanske knappt sett, och än mindre hanterat, ett dött djur tidigare. Djuret kan därtill vara i dåligt skick. Alla vet inte heller om att katter kan vara IDmärkta eller hur man hittar kontaktuppgifter till ägaren.
Även efter det att "ärendet" har blivit "löst" så måste vi finnas där för upphittaren och andra inblandade när så behövs. Kolla hur de mår. Bekräfta att det kan kännas tufft. Lyfta fram hur viktigt det var för kattägaren att få veta vart katten blev av. Ge cred. Och så vidare.
Jag tror f.ö. vi är många som har gråtit över upphittade avlidna eller skadade katter. Det är bra för det visar att vi bryr oss.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Vår katt blev överkörd. Smet ut sent på kvällen och jag var inte hemma. Fick ett sms 00.28. som jag läste på morgonen. Skrev till sambon att det inte är vår katt men han sa att katten smitit ut. Vi har en sensorklocla när katterna vill in men den ringde inte. Katten vågade annars bara gå max 10m från dörren om ens det. Sambon fick ju hämta upp katten vid brevlådorna som står en bra bit ifrån. Han sa att det var okej att hämta posten i fortsättningen. Det var bland det värsta han har gjort. Han körde till veterinären och valde att kremera katten.
Jag tyckte att det var jobbigt, men eftersom jag har humörstaberliserande kunde jag trösta honom bättre.
Katten blev troligen jagad och rädd av något och sprang därför ut på vägen.
Mvh
Mig
#1 Usch så ledsamt. Tyvärr är det inte helt ovanligt att katter smiter ut av misstag; och att de blir rädda eller på annat sätt hamnar på vägen.
Ja, är man två får man försöka trösta och ge stöd till varandra. ❤
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag kommer ihåg för några år sen när jag läste i GD - Gefle Dagblad när dom hittat en stympad katt i en sandlåda norr om stan i Norrsundet eller liknande och dom kunde inte avgöra om katten varit död innan stympningen, finns det människor som gör sånt? Vilka människor är det isf 🤔
En annan tidningsartikel jag såg för nåt år sen var den här
https://nt.se/nyheter/norrkoping/artikel/kattsvans-upphittad-pa-trottoar-djurplageri-utreds/jpgpo8qj
- Redigerat 2024-08-04 13:18 av illimbius
Jodå, det händer regelbundet att människor skadar och dödar utekatter på olika groteska och plågsamma sätt.
Ofta är det människor som själva inte mår och fungerar särskilt bra.
#4: Ja, det är inte bara katter som råkar illa ut men de är onekligen en stor "riskgrupp". Kanske både för att de kan vara lättillgängliga, "saknar värde" (för idioter alltså) och att många dessutom retar sig på lösspringande katter av ett eller annat skäl?
Att plåga djur på det viset är vidrigt och inte sällan övergår det senare till våld även mot människor.
Nyfikenhet och avsaknad av empati lär ligga bakom i en del fall. 😥
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Att katter hittas döda utomhus beror vanligtvis på att de dött en "naturlig död" p.g.a. sjukdom eller olyckshändelser, inte minst p.g.a. trafikolyckor. I vissa fall kan redan begravda kattkroppar ha grävts upp av vilda djur och åter bli synliga för förbipasserande. En död djurkropp ligger inte orörd särskilt länge i naturen och då förblir inte heller kroppen "hel" särskilt länge.
Det finns många "naturliga" dödsorsaker som inte är uppenbara när man ser den döda katten. Många "naturliga" dödsorsaker ger även synliga skador och en del synliga skador kan av "naturliga orsaker" även uppstå efter döden. Det märkliga är att oavsett om kattens kropp är hel, sargad eller stympad är det många som direkt tänker att kattens död måste ha varit onaturlig, dvs. önskad och orsakad med uppsåt av en illasinnad människa. Väldigt frustrerande tycker jag.
En död kattkropp leder relativt ofta till stor upprördhet och hatstorm i sociala medier. Meningslösa uppmaningar om att "stoppa djurplågaren" och snyftinslag om oroliga kattägare som - trots oron - fortsätter (!) att släppa ut katterna utan tillsyn. Vem de menar ska förhindra att deras katter skadas eller dör är oklart.
Hatstormen kan även riktas till den förmodade bilist som (ibland med påstått berått mod) kört ihjäl katten utan att därefter ta fullt (och rätt) ansvar för vad som händer sedan.
Invärtes skador efter en påkörning behöver inte betyda omedelbar död. Trots att katten dör av skadorna så småningom kan den direkt efter olyckan springa därifrån i full panik och det är inte så lätt att fånga in en sådan katt eller ens hinna se vart den tar vägen. Springer katten iväg tror man kanske inte heller att den blev särskilt skadad.
När en till synes omärkt katt dör omedelbart i samband med påkörningen kan en omtänksam bilförare lägga kroppen vid sidan av vägen, för att förhindra att den blir påkörd fler gånger och för att den ska vara synlig när ägaren börjar leta. Så tänker jag att det har gått till när katter läggs vid vägkanten. Eftersom en död djurkropp är ett enkelt byte för rovdjur som även är asätare kan bilföraren ibland lägga kroppen i en låda eller en påse eller liknande men lämna den på platsen. Kanske även för att skydda utomstående från åsynen av en död katt. När katter hittas på det sättet blir hatstormen ännu värre… Folk tycker tydligen att det är höjden av respektlöshet.. Likaså att lägga ut bild på den påkörda katten i sociala medier för att hitta ägaren. Det är också "respektlöst"… Suck…
En utekatt lever farligt och även en förrymd innekatt kan dö utomhus. I det sistnämnda fallet är det ännu mer otur inblandat, men oturliga omständigheter och olyckshändelser är en del av livet. Utekattsägare vill att katterna ska få leva ett så naturligt liv som möjligt, men den väldigt naturliga död som fri utevistelse innebär stor risk för vill de inte veta av eller låtsas om. När döden inträffat är behovet istället stort att hata någon - och skylla på någon - någon annan än den som tog risken och något annat än "otur".
Sajtvärd Katter iFokus
Håller helt med. I de allra flesta fall så är det trafiken och det faktum att katter inte har något trafikvett som ligger bakom att katter hittas döda utomhus. Det händer också att t.ex. rovdjur dödar katter. Men vi kan inte heller helt bortse från att människor skadar/dödar katter. Det händer. Det är inte det vanligaste. Men det förekommer.
Det viktiga är att man inte börjar härja och gapa och skrika om djurplågare det första man gör, och att man inte drar en massa egna hitte-på slutsatser.
Åkte själv för att chipkolla en död katt ute i naturen. Hade jag lagt ut bild på den katten i sociala medier så hade det blivit hatstorm.
Istället spårade jag katten - och dess liv - via chippet och ägarregistreringen. Katten hade hittats som hemlös, och därefter fått ett gott liv, för att vid hög ålder avlida och katten blev då begravad ute i naturen av sin familj.
Dessvärre hade ett vilt djur sedan grävt upp kattens kropp, och en äldre katt som varit begravd en tid ser ju lite platt och åtgången ut.
Den här katten var dessutom liten, så hade jag lagt ut bild så hade folk tagit det för en halvstor kattunge.
Har även tagit hand om en trafikdödad katt där det sett ut som om någon försökt dra av katten svansen. Gissar att svansen antingen fastnat i vid påkörningen, eller att något vilt djur i efterhand försökt släpa iväg på kroppen.
Att man "reflexmässigt" reagerar med att tro att någon avsiktligt har skadat katten är en sak. Men sedan får man "ta sig i kragen" och ställa sig själv frågan: Kan det ha gått till på något annat sätt.
För ofta finns det flera scenarier som är tänkbara, och kanske t.om. troligare än det där som man tänkte först.
Men döda djur väcker känslor. Så är det.
Halvt OT men många vill nog dra igång den där hysterin, vare sig det gäller i den närmsta kretsen eller en hatstorm på nätet. Så har det förmodligen alltid varit men numera får det helt oproportionerliga följder.
Även om man egentligen inte söker uppmärksamhet av andra så får man en adrenalinkick - åtminstone för sig själv - av att tro att "någon djävel har plågat ihjäl katten" eller "någon måste kört på den med flit och bara lämnat den för att dö".
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com