Stora toalett-racet
Varför blir många katter "som tokiga" när de har varit på kattlådan och "gjort nummer 2"…?
Lådbesöket utmynnar ofta i "stora toalett-racet" kors och tvärs i bostaden.
Gör din katt/dina katter så…?
Vet någon vad det beror på…?
Kan beteendet härstamma från "det vilda" - att katten for kors och tvärs efter toabesök för att förvirra en ev. predator som nosat sig till avföringen….???? Eller vad handlar det om…???
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Mina katter har sporadiska och relativt milda varianter av det beteendet. Det förekom oftare när de var yngre.
Jag har sett några olika teorier om vad beteendet beror på, men jag tycker inte att någon av dem känns särskilt trolig.
Jag vet inte om det är min egen teori, men jag tror att beteendet helt enkelt beror på en känsla. Jag tycker att beteendet påminner om ett vanligt kattfnatt-lekryck och därför tror jag att det finns likheter i känslorna bakom lekryck resp. toalett-race. Det är bara glada katter som leker och på liknande sätt kan katten känna sig nöjd och tillfreds (och lättad) efter uträttat toabesök. En annan orsak till kattfnatt-lekryck är att ge utlopp för uppdämd energi och då tänker jag mig att ett koncentrerat toabesök (när katten sitter helt fokuserad på uppgiften) liksom "laddar" katten med energi som den känner behov av att ge utlopp för när besöket är avklarat.
Sajtvärd Katter iFokus
Min hankatt gör så, men inte min honkatt. Jag tror att han gör det för att han känner sig lättad, nöjd och glad efter uträttat behov.
Här är det tvärtom. Cain springer några rundor innan och talar oxå om att här ska skitas💩
Zeb snurrar ett par varv i lådan innan det💩💩
Kattveterinären skriver om det här ämnet på Facebook idag:
"Det korta svaret är tyvärr att man inte riktigt vet! Det finns dock en del teorier! En teori är att katter vill ta sig bort från sin avföring så snart de kan eftersom bajs luktar och därmed skulle kunna attrahera rovdjur. En annan teori är att eftersom katter är renliga av sig vill de pga detta snabbt ta sig bort från sina efterlämningar. Det kan också vara så att katten helt enkelt har en massa överskottsenergi som behöver ta sig uttryck på något sätt!"
Kul att fler undrar och funderar! 😊
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.