Bajs på parketten?
Någon som har tips på vad man ska tvätta med för att få bort lukten??
Vi har varit hemifrån ett dygn för att fira jul, när vi kom tillbaka i eftermiddag har någon av katterna bajsat 2 stora högar och två småkluttar på parkettgolvet….
Jag har tvättat det först 2 ggr med såpa och ättika, sedan två ggr med diskmedelvatten, det luktar jättemycket ändå!
Får panik, vi har investerat i en bostadsrätt och har verkligen inte råd att lägga om hela parkettgolvet. Det drar ju åt sig mer, eller lukt fastnar ju mer iom att det är små sprickor överallt i trägolvet, och det har väl trängt ner där.. Sitter nu i mitt vardagsrum och trots att jag är förkyld och täppt i näsan stinker det bajs
Jag tror jag ska byta ut katterna emot frimärken, det verkar som ett mycket enklare intresse.
Snälla, om någon har förslag på bättre medel att tvätta med, skriv!!
Helst ska det ju inte förstöra parketten, men jag är rädd för att den är förstörd ändå…
Nej då! JAg tycker att gå in och ställ frågan på Hundsidan, där kan du också få tips. Sen är det faktiskt så, att det där med lukt är väldigt psykologiskt. Det mesta sitter, även om du inte tror det i din hjärna.JAg lovar. i övermorgon, så har alla affärer öppna. Gå då ner till färghandeln, som brukar ha hand om medel för parkettgolv och hör även med dem. Det ger med sig! Vädra ordentligt och när ni börjar röra er i lägenheten, så drar lukten bort! Mixtra inte med för mycket starka kemikalier! Parkett är ju lite känsligt. Tänk även på, att ju fuktigare det är, desto mer luktar det. Så ta det lugnt! Men fråga som sagt inne på Hundsidan. ÄVen hundbajs luktar ju förj***t!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Hade katterna diarré så att det trängde ned i golvet? Annars brukar det inte vara några problem tycker jag att städa bort kattbajs. Det kan som Gunilla skriver vara lite pyskologiskt också att man känner det mer än det verkligen är. Ättika är bra mot amoniaklukten i kattkiss, som det neutrauliserar. Kattbajs brukar dock gå bort när det försvinner. Använd vanlig såpa det tål parkettgolvet.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Ja, jag tar ekvivalenten med mig och tvåtaktsbensin. JAg tål det inte, mår helt enkelt pyton och blir bakis av det. Dessutom, så även när jag går in och har gått och lagt mig flera timmar efteråt, så känner jag de avgaserna ändå! Miljöbenisn för motorsågar, går bra. Men vissa sågar går inte bra på miljöbensin, så då räcker det med att jag går ut på gården så är det kört. Och det är BARA psykologiskt! Lena, det kan väl vara bra med outspädd såpa? Det är ju lite fett liksom, dessutom….

Tack för era tips!
Tyvärr är detta ett parkettgolv som hade behövt en omgång olja/lack för det är lite medgånget och "torrt" och drar åt sig all fukt som en svamp. Knepigt när man våttorkar med andra ord…
Vanliga, vällackade parkettgolv är säkert inga problem att torka bort lite bajs med men här verkar verkligen golvet har sugit åt sig lukten, jag känner det stinka rejält när jag sätter mig ned och luktar ca 2 dm ifrån brottsplatsen, och känner en svag, men stabil bajslukt nu när jag bara sitter i rummet. Nu har fläckarna torkat ändå.
Nej, ingen diarré, tack och lov.
Jag hoppas att det är psykologisk, men är tveksam. Vi tvättade rent golvet första 2 gångerna kl 16, när vi kom hem. Åkte iväg en stund till hästen, kom hem efter knappa timmen och när man öppnade ytterdörren stank det bajs. Trots då 2 tvättar av brottsplatserna, nymockade lådor och luftrenar-spray…
:(
JA, men då är golven fuktiga! Så det gör mycket! Vädra rejält och fukta inte in golvet mer. Hm… potatismjöl? Kan de va nåt?

Ska köpa mer såpa imån (den är nästan slut efter kiss och bajsolyckorna här hemma på senaste ;P) och testa att tvätta med den outspädd!
Ah då är ättika onödigt emot bajs?
Ska prova hundforumet också.
Helt förstörd, först sängen, nu parkettgolvet… Livet vill mig visst illa.

*fniss* potatismjöl? för att dra ut bajsfukt/bajslukt? värt ett försök! jag älskar potatismjöl, går att ha till mycket! Har det på hästen ben också, när hon har mugg eller bara behöver bli vitare ;)
Men inte! ÄVen olyckorna i sängen går bort med tiden! JAg lovar! Styvsonens ena katt var uppe i hans sovrum en gång och gjorde samma sak. (KIss)Han blev av misstag instängd i sovrummet. HAn hade också resårmadrass, plus tjock bäddmadrass. Tvättning av täcket och lakanen, sen även tvättning på ytan på bäddmadrass och madrass. En veckas rejäl vädring och tork, så var det borta. Men som sagt, fråga på hundforumet och på tiorsdag, så har kemikalieaffären öppet. De vet absolut vad du ska göra med golvet!
Ja, för vad du måste göra nu är att torka ut golvet! Tänk så mycket fukt du har mättat det med och alla gamla lukter som kommer i dagen dessutom!

Gunilla, kunde han ha katt i sovrummet igen som heller inte kände kisslukten i madrassen, trots att ni bara tvättat den på ytan??
Jag har försökt tvätta på ytan, men det luktar som *** ändå, många dagar senare. Ska försöka igen, men har ytterst lite hopp om resårbottnen.. Den stinker nåt oändligt. Å ute kan vi inte torka något (bor i lägenhet å för kallt på lilla balkongen), å i badrummet får den inte plats tyvärr.
Katter har ju så känslig näsa med, är rädd att de kan känna lukten ännu, när vi tycker den gått bort.
Kommer aldrig mer våga ha en katt i sängen, om det inte är plast över :(

Virkon S är inte så smart att ha på parkettgolvet va? 
Det kanske bara tar bort bakterier förresten, inte lukt?
Attans att potatismjölet är i stallet…
Ja, han har normalt inte katt i sovrummet. Så det var ett misstag. Men ta och knö ihop madrassen(bäddmadrassen) och ställ den på balkongen. Gör underverk…. HAr ni torkskåp eller tumlare i husets tvättstuga? Kanske till och med gammaldags torkrum? Då har du lösniongen där för madrssen. Inte tumlaren, alltså, men torkskåpet eller torkrummet. Men vad du måste göra med resårbottnen, är att den får luft! Vädra, vädra och låt rummet förbli kattfritt!
Finns även ett preparat på Claes Olsson, Som heter Yoko Air. Finns både som pulver,Spray och uppsugande kuddar. Kolla på deras hemsida. Sen finns ju, ÅSas fenomenala tips, Rekonditioneringsmedel för bilar. det kan ju t om ta bort liklukt ur bilar
Dettol tar också bort lukt. Finns i Halalbutiker. Men låt parketten torka ordentligt nu. Ju mer du fiktar den, desto längre tid tar det att bli av med lukten. ni kommer väl ihåg min soffa, som stank hund? Nu är det bättre……
#4 I så fall kan du såpskura golvet på gamalt hederligt sätt. Använd rikligt med gul såpa i skurvattnet och skura med mjuk skurborste. Då får man bort smutsen och lukten. Såpan bildar dessutom ett skyddande lager.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jag hoppas det försvinner ur golvet…
Sängen däremot… jag är högst tveksam.
Hade jag bott större kanske jag inte hade brytt mig om att stänga ute katterna från sovrummet för all framtid, men med en tvåa på 63 kvadrat blir det lite litet att ha tre katter i bara vardagsrum, hall och kök, tycker jag. Dessutom instängt att alltid ha stängt till sovrummet, lite dålig ventilation i dessa lägenheter. Men, då ska jag ha plast över sängen oavsett om jag har rumsrena katter eller inte här, vågar inte chansa helt enkelt.
Är så rädd att även en rumsren katt kan få för sig att börja kissa i sängen, om det finns gammal lukt kvar. Eller sätta sig och bajsa på golvet igen, om lukt finns kvar där? Fattar inte varför någon gjort det i första taget, lådorna var inte speciellt smutsiga, fyllde på ny sand och allt igår och de har 3 lådor :(
Jag som absolut inte skulle ha katt igen om de inte var totalt rumsrena… fy vilken otur vi haft.

Bakpulver! Kan du röra ut i lite vatten och torka med. Är golvet fuktigt strör du ut det bara och låter det torka. Brukar ta bort det mesta. Jag använder det tillsammans med tvättmedel i tvättmaskinen när det hänt olyckor här. Just nu har Lilleman ställt till olyckor, så jag tvättar nu ochg tvättar med Dettol. Har det i sköljmedlet också, så hoppas jag att han låter bli sådana dumheter.
Här går åt mycket Dettol just nu, för Lilleman har helt plötsligt fått en massa knasiga idéer och det är min säng han har kiken på. Men han hittar inte på något om jag har en pläd över påslakan och täcke. Ska köpa flytande kattmynta på torsdag, för det brukar hjälpa. Det hjälpte på Ludde, för de kissar ju aldrig där de ligger.
Men som sagt, bakpulver och Dettol är toppen.
Ja, då håller jag med, det blir lite litet. Men har det hänt flera ggr i sängen? Säger fortfarande, att när fukten går bort, går det mesta av lukten bort. Just som sagt, dettol är välrenomerat av många. dettol luktar dessutom väldigt fräscht. Hm, Bakpulver? Ja, kan ju vara en lösning det med. Kostar ju inget att prova. Kom att tänka på Vanlig Fenom, det är ju i nästan pulverform. Bör gå att lägga på på fläckarna. luktar ju också väldigt rent. Men nr 1 Vädra, vädra, vädra! En liten springa räcker! Försök få genomdrag, så du har öppet från två håll!

Jag förstod inte riktigt vad Dettol är?
Vi har ingen butik som heter Halal i kalmar vad jag vet?
Jo att prova bakpulver kostar ju inget, ska testa!
Men det är torrt, golvet torkar jättesnabbt här eftersom det redan är så uttorkat och egentligen skulle behöva oljas eller nåt, men stanken är kvar. sambon som varit i sovrummet med stängda dörrar tyckte det stank jättemycket när han kom ut hit nyss. :(
Ja, har hänt i sängen flera ggr nu. Första gången fick vi köpa ny bäddmadrass. Andra, tredje (fjärde?) gången var vi där och snabba eller kissade hon inte så mkt, så då blev bara täcken och lakan blöta, tvättade i maskinen med ättika. Så gammal lukt har inte funnits kvar, hon satte sig och tömde blåsan totalt på ett ställe i sängen där hon brukar älska att sova… trots att lådorna var så gott som helt rena… förstår ingenting.
Har fått saker för 9000 kr förstörda nu :(
Tack för alla tips, ni är snälla!
Kom gärna med fler husknep :)
Men bakpulver ikväll och gul såpa och ev Dettol imorgon är planen hittills.
Halalbutiker är såna där butiker, som bara har artiklar som är attraktiva för typ albaner, araber o dyl. De har fantastiska varor! säkert har du någon sån butik hos dig eller i din närhet. JAg vågar inte skriva ut vad butikerna kallas i folkmun, för då blir jag/vi stämplade för rasdiskriminering. Men jag handlar mycket i de butikerna, deras oliver te x är helt ojämförbara med vanliga butiker. Så har du invandrare i Kalmar, så har du Halalbutiker! Fråga där, för de vet vad det är! Används mycket på kontinenten. Om det ändå inte finns, så kan jag köpa dig en flaska här och skicka dig. Men fukta INTE vare sig madrass eller golv mera. JAg lovar, att madrassen INTE är förstörd! Det går bort!
Hm… kom att tänka på en grej till. Aktivt kol. Tar ju bort andra illluktande orenheter i andra grejer.
Ja, jag vet, men det är länge sen. Preskriberat nu…..

Jag kör stenhårt med bilschampo i alla lägen där kattkiss och bajs varit på oönskade platser. Turtle bilschampo tycker jag fungerar, har testat på trädgårdsdynor som varit nedkissade och det har tagit bort lukten.
Är parketten lite sliten och lacken borta drar ju allt åt sig mycket mer. Inte skall ni behöva lägga om hela golvet men om ni vill göra lite uppfräschning kan ni hyra en golvslip över en helg och slipa golvet samt lacka om det själva. Det gjorde vår granne med gott resultat. Vi lät en golvslipare göra det i vårt hus innan vi flyttade in. För 20 år sedan rekommenderade man inte vattenbaserade lacker vilket innebar att han lade på ett lack som tog ett par dagar att torka samt lukade mycket starkt. Detta görs nog inte längre utan grannen hade ett bra vattenbaserat lack som inte luktade särkilt starkt och dessutom torkade relativt snabbt.
Kanske kan vara värt att göra om ni har egen lägenhet.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Tack för tipset!
Vi hade nog tänkt slipa och lacka om det någon gång i framtiden, men inte än. Dessutom måste vi få bukt med vad sjutton det är med katten först, så det inte fortsätter :(
Börjar undra vad de opererade vid kastreringen egentligen ;) hon hade visserligen problem med kisseriet innan också, men efter kastrationen har det bara blivit mer och nu bajsa mitt på golvet med! (om det nu var den katten jag misstänker) Hon har börjat bitas också när man klappar henne :( skumt…
Bilschampo har säkert pappa nåt jag kan ta lite av! Tack :)

Oj,om hon börjat bitas då kanske hon har ont?Sen kan det ju ha med operationen att göra,ni borde kanske höra med en annan veterinär.

Yes, kanske katt-tösen har ont efter op. Det har väl inte blivit någon inflammation eller så? Kolla med veterinären för säkerhets skull. Jag antar att det är en av honorna som inte var så nöjda med den nye herrens inträde i flocken eller?
Kanske det är protester månne?
Ja, jag hade tagit henne till vet för en koll efter julhelgen…

Vi har funderat på att kolla upp henne hos veterinären.
Dock har det gått ca en månad sedan kastrationen, de har läkt jättefint och hon har inte kissat fel mer än senaste 1-2 veckorna, plus före kastrationen, om jag minns rätt nu. Det är nog lite sent för att vara något från kastrationen, det var mer ett skämt när jag skrev det ;)
Hon kanske har ont, men hon kan hugga i helt olika situationer, tex om man mjukt klappar henne i nacken, situationer hon en annan likadan gång bara spinner. Det finns inget mönster. Likadant när man klipper klorna och hon blir rädd, då blir hon svart i blicken och arg och hugger, rädd och arg på samma gång. Hade hon ont någonstans skulle hon ju hugga vid beröring ett visst ställe, jag har provat massa gånger och klappat. Hon gjorde så några gånger även före kastrationen, hon har bara blivit tuffare, eller hårdare i psyket på senaste. Spöar mamma, ska sätta Robbi på plats.
Men hon kan också vara jättegosig ibland, speciellt nu när jag köpt en sele åt henne :p när den är på är hon tokgosig! knaskatt.
Ibland får jag för mig att hon har en hjärntumör eller nåt, eftersom hon kan vara som dr Jekyll & Mr Hyde i psyket, vända totalt på en sekund. Men det är nog bara dålig uppväxt och osäkerhet som är orsak!

kattassen; det är den honan som tagit Rob's närvaro bäst! ologiskt nog. Hon gillar honom, det är morsan som varit i bråk med honom. Men det har lugnat sig mycket. Kunde förstått om hon protesterat de första veckorna, om hon vantrivs med honom, men dels är de två vänner och nospussas, dels har det ju gått ca 1,5 månad sedan han kom hit nu.
Aja, om man ändå kunde läsa katt-tankar!
Nu luktar det lite mindre här iaf, eller har vi vant oss.
Hoppas nu de ger sjutton i flera missdåd.
Det ska vara roligt att ha katt…
Ja, Onikan, det går bort! Som ssagt, uttorkning och vädring kommer att göra susen. Vad gäller bädmadrassen, samma sak. Sen finns ju ifall det kniper med allt annat, firmor som regör mattor. De kan ju göra ren en bäddmadrsss! Men det går bort, bara du ger dig till tåls lite!

Hmm,ja det verkar vara ett mysterium och inget kul sånt heller.
Måns som bor här nu har varit lite bitsk ibland,då sa veterinären att han kan ha ont (dålig i levern).Nu har ju Måns gått omkring och varit lös i magen flera månader också….med specialfoder.Iaf,nu får han vanligt foder och mer blötmat och han är bra i magen.Han har blivit en annan katt också,inte lika grinig längre.
Idag fick jag veta att han tydligen varit lite "bitsk" även tidigare.Det tror jag iaf numera är hans hankattsbeteende bara,de gånger han nafsar så är det typiskt "övergos",det kan även hända om man stressar honom (yngsta dottern sitter vid datorn,han lägger sig framför och hon fortsätter skriva väldigt snabbt MSN ni vet man riktigt ser att han inte gillar det,hon skakar sängen ungefär) men det är ju inget underligt.Jag tänker på att han alltid varit utekatt (vem vet vad an varit med om) och sen helt plötsligt ukastad utan att ens få komma in och äta…han har ju också varit okastrerad alla sina 8-9 år så jag antar att beteendet sitter i.
Tara,vår "förstakatt",hon är nervöst lagd (född så enl tidigare två ägare) och hon kissar och bajsar på golvet ibland om hon inte vågar gå på lådan.En gång har en katt kissat i en säng här,det var revirmarkering det så det kan det kanske vara i ert fall!?Vad göra….det kanske är bättre om en av katterna flyttar?Jag tror det är väldigt olika på katter hur mycket space de behöver och vad de klarar av.
Lycka till med att få bort lukten!När det kommit bajs på parketten här har lukten försvunnit bra tycker jag.Kisset är värre.Har använt diskmedel bara och Pissoff efteråt.
Att könsmogna katter kissar fel innan de blivit kastrerade är vanligt. Det kan sedan ta lite tid innan beteendet blir "normalt" igen och hormonerna försvunnit efter att kastreringen är gjord. Vissa honkatter kan vara lite griniga ett tag efter kasteringen. Men de brukar bli sig själva igen efter några veckor. Att katterna bajsade just nu kan ha varit någon form av protest för att ni varit borta ett dygn. I så fall bör det inte hända igen nu när ni är hemma och allt är som vanligt.
Man får räkna med att det kan hända missöden ibland när man har katter. Läs gärna den här ständigt aktuella artikeln om när katten inte är rumsren. Där finns förklarningar och handfasta råd.
//Lena

#31 Jo, jag tror också att det kan har varit någon liten protest att de var ensamma något dygn. Jag har ett solklart exempel här hemifrån: Vi hade varit på semester i Grekland en vecka förra sommaren. Naturligtvis hade vi haft kattvakter som varit hos katterna flera gånger dagligen osv. Men på natten när vi kom hem (vi var väl hemma ca 00.30) så började vi öppna resväskorna för att packa upp blöta handdukar och badkläder. Medan vi vänder ryggen till hoppar Rasmus upp i en av resväskorna och kissar en jättepöl. Det var hans sätt att önska oss välkomna hem!
Hur har det gått? Nu borde väl bajsluken var helt borta. Det var ju ine några lösa grejer, så då är det väl egentligen urvädrat….

Om man ställer ut på bokhyllorna rätt högt upp, ättika i små koppar, så drar det till sig det som luktar "apa".
Ja, det är oskå ett tips som funkar rätt bra.
#32 Ja det där är sådant som kan hända även i de bästa av familjer! :)
//Lena

Någonting som drar till sig illaluktande dofter utan att lukta illa är vaniljsocker. Ta och häll upp vaniljsocker i burkar. Luktar så otroligt gott då. Funkar till och med på en utställning med två hundra illrar varav många är brunstiga.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#37 Det var ett bra tips av lite annorlunda slag!
//Lena

Vilket bra tips med vaniljsockret!!
Jag la igår bakpulver på de två största brottsplatserna och nu luktar det bara om man sticker näsan riktigt nära golvet, phu!
Jo, det kan nog ha varit en protest eller reaktion på att vi var borta så länge, jag har varit arbetslös ett par månader nu och varit hemma mycket med dem, och jag tror detta var första gången vi båda sov borta. Dock har vi ju stängt ute dem från sovrummet nästan en vecka nu och de har ju då sovit ensamma i vardagsrummet (soffan är favoriten) men de känner ju förstås att vi inte är i lägenheten.
Otrygghet är säkert förklaring för fröken icke rumsren. Men frågan jag ställer mig ibland är om hon behöver frigöra sig ifrån mamma för att hitta sin egen trygghet? Hon gömmer sig gärna bakom mamma, går dit för kel och tvätt, men slåss också numera med mamma en hel del. Mamma är jättesocial, kelen, kommer när man ropar som en liten hund, pratar och är med mig jämt. Dottern kommer nog lite i skymundan, vi har nog inte gett henne tillräckligt med uppmärksamhet, å hon drar ju sig gärna undan.
Dock leker vi mycket med dem alla 3 med leksaker, snören, bollar och pälsmöss. Då är fröken ifråga härlig att studera! Otroligt reaktionssnabb med stor inlevelse! När hon kom hit var hon nästan apatisk, tyvärr lekte de nog inte så mkt under uppväxten i det lilla utrymmet de hade :( Så hon leker likt en kattunge.
Har funderar vidare på det här med otrygghet och uppmärksamhet. Har köpt henne en sele och tänkte träna henne med den, det är hennes och min grej. Dels för att ge endast henne uppmärksamhet, dels för att försöka öka hennes självförtroende och låta henne göra saker på egen hand. Hon är ju gärna lite ängslig när något är nytt och gömmer sig bakom mamma. Nu kanske hon kan se att hon klarar saker själv, blir tuffare av att få gå ut ibland, om det går som jag hoppas.
Nu har hon haft selen på sig 4 dar inomhus, för att träna att ha den på sig, jag har dragit lite i den, ska prova med kopplet idag. Tar det jättesakta innan hon får gå ut i den på riktigt.
Hoppas att det kan stärka henne!
Har också varit på IK*A idag och fick ett bra tips på nåt rengöringsmedel för bilklädsel i tyg, nåt skum man kan försöka rengöra sängen med. Men resultatet beror på hur djupt kisset gått i resårbottnet =/
Ska bli "spännande" att se om sötisarna kan låta bli olyckor inatt, för troligen ska vi sova borta inatt med. De måste ju lära sig, å de har ju varandra!

storAnette tack för ditt svar!
Tänkte på det med din Måns, även här tror jag att hugget efter handen har med bakgrunden att göra, likt du trodde att hans nafs numera är beteende från att ha varit ute många år. Fröken växte upp hos en dam som ingen riktigt vet hur hon skött katterna. Hon erkände att hon haft mamman och alla tre kattungarna inne på en liten toalett utan ens ett fönster, nästan ett helt år. Katterna och alla deras leksaker stank kiss när de kom till stödhem, de hade visst bara haft en kattlåda erkände hon, så denna fröken har ju växt upp med att göra sina behov utanför lådan :(
Jag tror inte det är revirsmarkerande, det kan det ha varit någon gång i början förstås, men denna sista gången satte sig katten och verkligen tömde hela blåsan i sängen, enooormt mycket kiss, kastrerad, nymockade lådor, lugnt nu hemma med katterna jämfört med innan… men man kan ju bara gissa.

Vad tror ni om min sele-idé?
Att det kan stärka kattens självkänsla och därmed trygghet?
Varit ute i selen på balkongen en gång igår, men vågar knappt ut mer nu för det skjuts en jädrans massa raketer här i området redan!
Vi försöker överdriva uppmärksamheten utav henne också, klappar numera henne Först av katterna, lyfter upp henne småstunder så ofta vi kan, försöker kela varje gång man går förbi henne, prata och se på henne ännu mer. Givetvis har vi gjort så innan med, men inte så här mycket. Tycker det märks lite skillnad redan, hon spinnar då och då när man sätter sig ned och klappar henne på golvet, det har hon inte ofta gjort förr.
Jag tycker det låter perfekt.
Med utepromenader skulle jag också vänta tills det är över med alla smällare!!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#39 När en kattunge är kvar med kattmamman blir det ofta starka band. Vi hade det här också när det gäller Hittekatten Saga och Tessie som är Sagas dotter. Tessie var väldligt mammig och vek aldrig från mammans sida. När vi lite senare adopterat Linus som var drygt 3 månader när han kom ändrade sig det hela radikalt. Då började Tessie leka med honom och banden med mamman var brutna. Idag är Tessie den mest självständiga av alla katterna.
De har nog haft det jättesvårt tidigare dessa kissar. Då är det inte så underligt att det blir lite fel ibland. Men med tålamod, tid och tillit kommer det bli bättre och bättre.
//Lena

Åh Lena, jag hoppas verkligen det!
Idag när vi var iväg och handlade textil-tvätt (skumschampo) till sängen och mat åt oss hade en av katterna satt sig och kissat i en stor grenkontakt på golvet med fyra sladdar i!! En enorm kisspöl, det var kiss på tapeten på väggen, på parkettgolvet, i kontakterna som satt i, fick slänga en julslinga som hade en sånhär stor dosa till kontakt, den hade fått piss inuti överallt. Sambon upptäckte det pga att det fräste och lät från grenkontakten när vi kom hem!
Varför varför varför sätta sig och pissa i en grenkontakt av alla ställen??? Å verkligen tömma blåsan? Det finns filtar och plådar i soffan och fåtöljerna och låg två strumpor på golvet, där hade väl varit mer välkomnande att kissa isf?? Alla tre kattlådor har ny sand och var inte direkt skitiga…
Så nu har vi tvingats stänga in Tilde i badrummet för att ta reda på om det är hon som kissar inne, eller om det är flera bovar. Får panik, är redan en bestående fläck som inte går bort där ena bajshögen var, vi har inte råd att byta golv och tapeter, tapetserade nyss om hela lägenheten! :(
Laika och Robinson rök ihop rejält förut nu när polis Tilde inte är med och slogs så att Laika bajsade på sig :( De kanske inte funkar ihop dessa tre.. Blir så hemskt ledsen. Eller är det vad de behöver; göra upp utan att bli avbrutna av Tilde?
Tungt nu.
Vore jag rik hade jag inte brytt mig, nya golv och tapeter kan alltid inskaffas, men arbetslös och beroende av att kunna sälja lägenheten en dag är paniken större, för inget är så förödande som kattkiss.
Tilde var iaf jätteduktig och var med mig ute på en pytteliten promenad nyss, var helt lugnt med smällare här nu så jag passade på. Trapphuset var intressant, området utanför trapphusdörren var läääääskigt, men lite intressant med. Hon var rädd, men inte panikslagen och lät sig lugnas utav mig, gömde sig bakom mina ben en gång sötnosen. Detta är nog mycket nyttigt för henne.

Jag får panik.
Nu går det inte mer. Igår morse väntade en kisspöl på parketten mellan soffa och soffbord, idag var det en stor kisspöl I SOFFAN!! En svindyr skinnsoffa som sambon fått av sina föräldrar.
Jag får panik.
Vi kommer gå i konkurs. å bortom alla pengar, vissa saker vill man inte ha förstörda bara.
Har verkligen svårt att andas, jag får panik. Jag antar att det är Tilde som kissat för hon är den enda vi tagit på bar gärning, flera gånger, med att kissa fel tidigare. Bara inte så här ofta.
Vi fick också köpa nya sängar häromdagen, trots försök i 1,5 vecka med olika tvättar gick inte kisslukten bort från resårbotten eller bäddmadrass, det var tjocka grejer, bäddmadrassen 10 cm och resårbottnen tja 40 cm åtminstone. Fått låna pengar för att köpa sängar eftersom efter en vecka på den kissade resårbottnen med plast emellan till lakanen har min nacke totalkraschat och jag har jätteont.
Just nu känns det mest konstruktivt att lägga mig ner på golvet och dö. Vet inte vad jag ska göra. Panik.
Får inte rent soffan heller, skinn borde inte vara så svårt tyckte jag men hon hade satt sig i ett hörn så det har väl runnit ner där, för jag har tvättat, gnott och tvättat igen, det luktar kiss ändå :(
Tänk om ett stödhem kunnat prova med Tilde för att se om hon kunde vara rumsren där, vilken dröm! Om hon bara vantrivs här, eller om hon verkligen blivit så ärrad efter sin kissa-fel-uppväxt?!
Kan tillägga att jag mockade alla 3 lådor innan jag somnade igår kl 22:30. Sambon mockade imorse kl 06:30.
Jag har inte råd att ha den här katten :(
Hon försöker ju med all tydlighet att säga att hon inte trivs med livet, men jag känner mig helt hjälplös :(
Har du prata med veterinären om att få lugnande medel till katten?? Ibland hjälper det bara för att bryta en vana som dom har fått. Man behöver inte ha så många tabletter. Jag fick det för att Snufflan var rädd och kissade på sig hela tiden. Det fungerade. Vi höll på bara en månad.Det funkar.

Jaså? visste jag inte att man kunde få.
Ska ringa och prata med dem. Men hon verkar så trygg och lugn, har blivit gosigare än någonsin. Jag förstår inte…
Värt ett försök, men jag är livrädd nu, för det går inte mer. Snart är lägenheten förstörd, vet inte om soffan går att få luktfri, har vi råd med en enda olycka till? tänker man.
Jag är så ledsen att tårarna rinner.
Känner mig så otillräcklig och hjälplös.
Panik.
Men huga Onikan vad jag tycker synd om dig.. Jag vet ju hur du kämpat för dessa katter, vilken otroligt jobbig sits.. Testa Mary-kates tips och ring veterinären. Jag vet inte vad annars jag kan tipsa om.. Ger dig en varm styrkekram iaf!
Verkar som om mamma och dotter inte drar jämt. Fläcken efter bajs på parkettgolvet kommer att blekna, det lovar jag. Vi hade det problemet med våra hundar för många år sedan när de var små. när vi tränade dem att vara ensamma, så hände det olyckor i början. Tog ett par månader, sen hade fläcken efter bajs bleknat. Jag lovar, hade du gett dig till tåls, så hade kislukten försvunnit ur sängen. INga såna lukter stannar för evigt.Grenkontakt och elgrejer hade du kunnat skölja och låta torka ordentligt. Styrkekram till dig! MEn jag lovar, både fläckar och lukt kommer att försvinna! Ur allting!

Du är positivt lagd du Gunilla! ;)
Sladdarna har vi förstås tvättat och torkat, det var till båda bärbara datorernas laddare, till en stor lampa och till en liten jul-ljus-slinga. Grenkontakten och ljusslingan fick vi slänga för det hade liksom runnit in kiss inuti där det inte går att öppna och få rent, varje gång de värms upp kommer det då lukta kattkiss. Men det var ingen stor ekonomisk förlust direkt ;)
Sängen däremot. Den har ju torkat. tvättats igen, torkat och stått. Vi har inte slängt den, ska försöka med en omgång textiltvätt för bilar till, så kanske man kan ha den som gästsäng i framtiden eller något. Men jag tror inte att lukten går ur helt med tiden, inte för en kattnäsa. När jag var yngre och räddade livet på 2 kattungar bodde de ett tag i mitt rum hos mina föräldrar och kissade där i kanten utav golvet innan de blev rumsrena så det rann ner i mellanrummet mellan vägg och golv. Vi skrubbade, tvättade, ättika, allt. Men lukten satt kvar. Långt efter kattungarna flyttat hemifrån. Nån av katterna gick och småkissade där då och då, på den exakta platsen eftersom det ännu luktade. Provade att stänga igen till det rummet helt, tvätta, skrubba, och låta vara i månader. Luktade ändå. Slutade med att mamma och pappa fick ta bort golvet (plastmatta) och byta golvet under och sedan lägga nytt golv över igen, för att få bort lukten. Å då talar vi om ÅR. Jag önskar du hade rätt, men mina erfarenheter säger att kattkiss är bland det absolut svåraste i världen att få bort lukten helt från.
Men vi får hoppas du har rätt och jag fel i framtiden, så att man kan få någon användning av den gamla sängen. Men tro inte att jag ger upp lätt, det gör jag verkligen inte.
Men det medföljer en hel del svårigheter att i en tvårumslägenhet ha utrymme att tvätta och torka en stor 160-säng som är enorm och dessutom så tung att jag inte kan bära den ens ihop med sambon, bäddmadrassen fick vi slänga ut i förrådet pga stanken och platsbrist, och där är det kallt och fuktigt så här års= omöjligt att tvätta och torka ordentligt. Just nu står resårbottnen på hög kant längs en vägg i sovrummet, så man knappt kommer fram, knappt kan tända lyset eller komma åt garderoben. Det är inte så lätt.
Blä, önskar man kunde trolla med trollspöet så vips kom alla 3 katterna underbart bra överrens och inte en enda kissolycka till hände :(
Aldrig haft en katt som betett sig så här förr, det är det värsta jag varit med om.
Ja, det därpåminner mig om, när vi slängde ut vår vedeldade köksspis här för många år sedan.Den var inget att ha. Vi skulle sätta in en kamin till på dess plats. Först åte själva vedspisen ut med svågerna hjälp. Återstod fundamentet. JAnne rev och jag körde ut med skottkärra. Sen var det kvar en fin sandgrop på ca 1kvm. När vi satt och åt, sa jag till JAnne, att bäst att täcka över den, annars kan lille Arne(som var bebis då) tro att deta är en jättetoa. Äh, sa han. Vem tror ni satte sig där och kissade? Jo, gamla snälla PYssa! Så det blev ett skottande utan dess like. Naturligtvis, så gjöt vi igen och la en svartplåt där för där skulle ju kaminen stå. Vi trodde, att allt var frid och fröjd, ända tills för två år sedan, då fick Arne för sig, att där kunde man kissa! Då kände han alltså lukten efer så många år.Tvättade med allt, Citron, ättika, gammal after shave, you name it… Inget hjälpte. För Arne är som bekant mörkrädd och behöver han gå pålådan på natten, så måste han ha sällskap. desssutom, så ska lådan vara helt fri från kiss och bajsklumpar. Så det blev en del missöden. MEn sedan så fick jag höra om DETTOL, använder det nu där varje vecka på den platsen, sprayar på och sedan dess så har inget hänt. MEn jag lovar, snart kan du ställa ut madrassen på vädring, och då försvinner det! ÅSas tips var också jätebra! Vaniljsocker har jag aldrig ens tänkt på ska funka, en tydligen så gör det det.
Usch vad jobbigt du har det med dina katter just nu Onikan. Hoppas att det går över. Något lugnande kanske vore värt att testa först innan du eventuellt särar på katterna.
Betr kattpiss så beror väl lukten väldigt mkt på om katterna är kastrerade eller inte. Kiss från en okastrerad katt luktar väl mycket värre och är dessutom vääääldigt svårt att få bort. Vår förre katt kissade överallt innan han blev kastrerad och fortfarande 10 år senare så luktade det kattpiss på vissa ställen. Dina katter är ju kastrerade så den doften försvinner nog helt tror jag.

Tack Jossan, det behövs!
Styrkan är slut nu.
Lilla mammakatt märker oron i luften och är runt mig som ett klistermärke, vill vara till lags, kela, lugna mig. Nu ligger hon på min mage och över tangentbordet så det är knepigt att skriva, ger så mkt kärlek den lilla katten. Det är inte roligt för någon av dem när gruppen inte är bra, å någon protestkissar.
Tips: Till en läderfåtölj som skulle "invigas" använde jag Asolsprit. När spriten dunstar tar den med sig doftämnerna.