Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 64 ggr
Uppkatten
0

Skadad katt - vems ansvar?

Återigen sitter jag och scrollar på Facebook.

Jag hittar ett inlägg om en katt som hittades liggandes i en rondell.

Katten togs omhand och kördes till veterinär, där det konstaterades att katten var omärkt och föreföll vara relativt svårt skadad.

Då det inte fanns någon som tog betalningsansvaret släpptes katten ut i kylan och snön igen (oklart om veterinärmottagningen kände till detta).

Katten har nu spårats upp och tagits om hand av en katthjälpsorganisation.

Hur tänker du kring det här?

Hur förhindra att skadade katter släpps ut igen på det här sättet?

Vilket ansvar har kattägaren/upphittaren/veterinärmottagningen/polis/länsstyrelse, tycker du…?

Många verkar tro att varje katthem villigt tar på sig betalningsansvaret, bara man kontaktar katthemmet innan man kör in katten till veterinären.

I praktiken kan det ta många timmar att nå katthemmet (och katten kan förstås inte behöva lida den tiden).

Långt ifrån alla katthem tar därtill på sig ett betalningsansvar.

De här katterna är många gånger allvarligt skadade, och kostnaderna kan bli avsevärda + dålig prognos. För många katthem är det helt enkelt inte möjligt att ta på sig betalningsansvaret, när man inte vet kattens skick + prognos.

Så hur bör man tänka/göra/agera?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lona
6

Lona som är krass: ta katten till veterinär, är den omärkt och illa skadad, låt den få somna in. Hade jag hittat en skadad katt hade jag stått för kostnaden, annars står det väl mellan den som lämnar in katten och kliniken.
Jag hade inte åtagit mig att betala mer ingående undersökningar eller behandlingar men definitivt inte släppt ut katten igen.

Men som jag skrev i ett annat inlägg, jag ser det inte som ett mål i sig att rädda ett liv om det överhuvudtaget går, det viktiga är att katten inte lider.
(Med det menar jag inte att man skall avliva djur så fort de är sjuka eller skadade.)

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[skyggis_tryggis]
2

Veterinärmottagningen borde ha frågat upphittaren vad den tänkte göra med katten och sen tagit över ansvaret på något sätt. Kontaktat ett katthem eller länsstyrelsen. Oansvarigt att medverka till att en skadad katt släpps ut i kylan.

Uppkatten
1

Jag tycker att varje veterinärmottagning borde ha någon slags "skyldighet" att ge smärtlindring +dropp till katter som hittas skadade/sjuka ute, i väntan på att kattägaren hittas, eller i väntan på annan lösning.

I vart fall under några dygn (om kattens tillstånd tillåter det).

Det här är ju f.ö. ett problem som inte ens borde finnas, eftersom kattägare är skyldiga enligt lag att IDmärka och ägarregistrera sina katter. Och då blir ju förstås ägaren betalningsansvarig för sin katt, precis som det ska vara.

Det "borde" dock gå att finansiera akut smärtlindring/avlivning/dropp etc åt hittekatter/hemlösa katter t.ex. genom någon slags fond för detta.

Och många veterinärmottagningar/djursjukhus ger ju redan i dag den här hjälpen till hittekatter, men långt ifrån alla verkar det som…?

Skulle "samhället" kunna finansiera detta? Djur ger ju oss människor väldigt mycket, och får oss att må bättre än vad vi skulle ha gjort annars. Det är lönsamt för samhället med sällskapsdjur. Kan vi då inte "betala tillbaka" lite för all den nytta som djuren gör för oss…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.