Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattpratbortsprungna-upphittade-katter
Läst 163 ggr
Uppkatten
4

Katt eftersöks kring cityterminalen

Ibland kan det vara nödvändigt att transportera katten men det innebär också en risk.

För tyvärr är det inte helt ovanligt att katter tar sig ut ur transportburen och kommer lösa.

Att katten kommet lös vid cityterminalen är förstås en mardröm. Vi får hoppas att kisse snart kan fångas in i gott skick.

Ska ni ut och resa med katten t.ex. nu under julen så se till att använda en så säker transportbur som möjligt. Öka också säkerheten ytterligare när så är möjligt. Det är vettigt att tänka igenom och planera resan, så att den blir så trygg och säker för kisse som möjligt.

https://sverigesradio.se/artikel/katten-signes-bur-gick-sonder-mitt-pa-cityterminalen?fbclid=iwar0yrzcah53nuuown3cjs9ttf_1lyfe815xc19bbrgopjxzs2tcw-eri7ea

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Under fredagskvällen försvann Emelie Stolpe Marklunds katt Signe. Det efter att kattburen gått i två delar vid cityterminalen i Stockholm.Nu vädjar Emelie ...
[skyggis_tryggis]
2

Vilken mardröm! Undrar vad det var för bur.

Det är mycket att tänka på när det gäller inköp av bur.

Jag har funderat på att köpa en ny bur. Har kommit fram till att nästa bur ska bli en i plast med gallergrind - det verkar säkrast (har en sån sen tidigare).

Hade en vikbar i syntet som ena katten tog sig ur - vi var fortfarande inomhus som tur var. Den har jag förstås inte kvar.

Viktigt att läsa detaljerna om burarna - vilken vikt de klarar o.s.v.

Recensionerna är bra att läsa också. I vissa står det faktiskt att buren gått sönder eller att katten lyckats ta sig ur den.

• Redigerat 2023-12-17 07:16 av [skyggis_tryggis]
[solljust]
2

Jag blir alldeles skakis när jag läser sånt här vilken fruktansvärd mardröm för både ägare och katt man får innerligt hoppas att katten kan komma tillrätta och att någon tagit hand om den som känner igen bilden så hon kommer hem till sin matte igen.

Magi-cat
1

Vilken skräck! Hoppas innerligt alla letar efter Signe och hittar henne välbehållen! 😻

Jag har rest mycket med katt i bur förr och inser så här efteråt att vi hade tur, tack och lov, att allt gick bra.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

OberonsMatte
1

#1: De flesta plastburar är inte heller så säkra som de kan verka. Handtagen är inte fastskruvade utan kan hoppa ur sin hållare när tyngdpunkten blir ojämn. Plastburarna är även tvådelade med en bottendel som inte heller är fastskruvad. Om t.ex. handtaget lossnar och buren dunsar i backen kan botten lossna och även gallergrinden kan hoppa ur sitt läge och öppnas…

För extra säkerhet vid resor i kollektivtrafik brukar jag ha plastbur fastspänd med band på en liten bagagekärra. Då hålls buren intakt och utan risk för att tappas.

Sajtvärd Katter iFokus

Magi-cat
1

Vi har numera en praktisk plastbur med öppning på framsidan samt på ovansidan. Mycket uppskattat t.ex. hos veterinären då det bara är att titta till och lyfta i eller ur katten uppifrån.

MEN, när man transporterar katten måste man binda om ett band eller en rem runt buren! Det händer att ovansidan där handtaget sitter går upp eller att inte de små stäng-knapparna hakat i ordentligt! Väldigt otäckt.

Uppkatten
2

Jag brukar ha 2-3 spännband runt transportburen (på olika ledder), och alltid be chauffören att köra så nära t.ex. min dörr/veterinärens dörr som möjligt, för att undvika att katten kommer ut i onödan… Dessutom har jag filt (som jag sprejat Feliway på) över buren, så katten slipper stressas av synintryck.

Vet att en del stoppar ner buren i en stor IKEA-kasse också, och tycker det känns säkrare med dessa extra handtag etc.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Magi-cat
0

#6 Just det, spännband och på olika ledder! 😾

Jag var med om hos vetten att öppningen ovanpå buren gick upp, den satt antagligen inte i ordentligt, men vi var inomhus och det gick bra.

Uppkatten
1

Ett år var jag med och letade katt utanför en veterinärmottagning.

Katten hade brutet ben, kom ur transportburen, bet och rev "transportören", och gav sig sedan iväg ut i området…

Inte bra alls förstås. Med hjälp av flera volontärer, s.k. kattfällor och matning etc kunde katten fångas in inom några dagar och få hjälp med sitt ben.

Tack och lov. Vem vet hur det hade slutat annars för kisse….

[skyggis_tryggis]
2

#4: Oj, ja det är mycket att tänka på. De där sakerna hade jag inte tänkt kunde hända. Ska också ha band i fortsättningen.

[skyggis_tryggis]
2

#5: Ja, väldigt otäck om det går upp. Jag ska tänka på att ha band i fortsättningen.

[skyggis_tryggis]
3

#6: Spännband på olika ledder får det bli.

Uppkatten
0

Vid sämsta möjliga tillfälle gick katten Signes transportbur i två delar. Sedan försvann hon – på Cityterminalen mitt i centrala Stockholm. – Jag tror att hon är jätterädd och sitter och trycker någonstans, säger matte Emelie Stolpe Marklund.
OberonsMatte
1

#12: Ja, vilken mardröm! Att hitta/ få syn på katten räcker ju inte heller när hon är så rädd, men id-hund kan kanske ändå visa inom vilket område hon rör sig så att man kan ställa ut matstation och fälla där.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
2

#13 Ja, precis. Det bästa vore ju om katten har hittat ett kryp-in, och att man kan upprätta en matstation med kamera där, för att i nästa steg placera ut en s.k. kattfälla där man matat.

Det absolut viktigaste nu är att få in tips om var katten gömmer sig, och i Stockholms innerstad känns det som att en IDhund borde kunna få upp spår… Kanske lättare också i ett område där det inte springer galet många andra katter… för i centrala Stockholm så här vintertid gissar jag att de flesta katter är inne…?

Skönt ändå att det finns flera stora seriösa katthjälpsorganisationer i området, som kan bidra med kunskap, erfarenhet, fällor och annat.

OberonsMatte
1

En stor fördel iallafall att försvinnandet får så mycket uppmärksamhet. Det betyder att många utomstående förmodligen kommer erbjuda hjälp på olika sätt, inte minst genom spaning.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
0

Jag gissar att ser man en katt i det här området så reagerar man, och många är nog snabba ut på sociala medier då…

Uppkatten
1

Jakten på Signe går vidare.

Matte verkar ha en bra inställning när det gäller att få hem sin katt igen!

https://sverigesradio.se/artikel/nya-draget-i-jakten-pa-katten-signe-sokhundar

I fredags försvann katten Signe efter att kattburen gått i två delar vid cityterminalen i Stockholm.Sen dess har Emelie Stolpe Marklund letat efter ...
Uppkatten
3

Två IDhundar verkar nu ha varit på plats och "markerat" ett och samma område. Håll tummarna för att kissen hittas snart. 💖

Magi-cat
0

Håller tummar och tassar för ett Signe hittas snarast! .🍀🐾

OberonsMatte
2

#17: Katten Signe har tidigare levt förvildad i hemlöshet och ägaren adopterade henne från ett katthem (Kattstödet Gotland). Den som väljer en sådan relativt skygg katt har kanske lite mer förståelse för hur man måste gå tillväga för att fånga in en rädd katt och kanske lite mer engagemang och tålamod också än många andra kattägare.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
3

Såg nu att inlägget på DjurIDs facebooksida har 3 tusen delningar! Flera hundra kommentarer också, så det är lite svårt att hitta relevant information. Jag kroknar såklart på alla tips om s.k. "djurkommunikatörer" (😡) som folk på fullt allvar tydligen tror kan vara behjälpliga i en väldigt verklig situation som drabbat en väldigt verklig katt och hennes lika verkliga ägare. 🙄 Det enda DE gör är att ta betalt i verklig valuta.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2023-12-19 19:17 av OberonsMatte
Uppkatten
3

Katten Signe verkar dessvärre ännu inte vara hittad.

Matte hoppas nu att de ska hinna hitta henne innan nyårsraketerna börjar väsnas över stan….

Bor ni i närheten - håll ögonen öppna och ta gärna en extra promenad!