Släppa ut katten i kylan
Läser om katter som släpps ut som vanligt nu i vinterkylan, för att sedan få vara ute tills familjen kommer hem under eftermiddagen.
Naturligtvis är det inte OK.
Katten behöver minimum tillgång till extra mat för att hålla värmen, och den behöver ett varmt kryp-in (eller någonstans där den kan gå in och där det är plusgrader).
Min uppfattning är att man bör anmäla till länsstyrelsen om man känner till katter som har det så här.
Katter riskerar att förfrysa tår/öron/trampdynor redan vid enstaka minusgrader, och nu är det ca 20 minusgrader här i mellan-Sverige där jag bor….
Sedan är det förstås helt OK om katten vill ut på sin vanliga kvällsrunda/kissrunda, om det är vad katten själv insisterar på… (fast kanske bra med GPS då så här års, tänker jag).
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Jo precis.
Mina föräldrar hade utekatter, men de kunde alltid komma in genom kattluckan i grovköket. Och gå ut igen om de ville det…