Svarta katter väljs bort
Det här är för mig obegripligt.
Men dessvärre har jag hört det från flera håll.
Själv har jag svårt att tänka mig ett liv utan en svart katt.
https://sverigesradio.se/artikel/tvi-tvi-tvi-svarta-katter-valjs-ofta-bort
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Vi har adopterat en svart katt som heter Lakritz och nu är 10 år.
Han hade fyra syskon vilka adopterades först så han var sist kvar.
Min man har alltid önskat en svart katt så han blev så glad.
Jag kan inte förstå varför heller. Små svarta vackra pantrar. Hur fina som helst.
/Maria
När jag kan ha katter igen så är det viktigaste att jag och katterna "klickar" men jag skulle ljuga om jag sa annat än att jag håller en tumme för att det är just en eller två svarta katter som fattar tycke för mig. 🖤
// Harley
Det är konstigt om människor fortfarande är så vidskepliga att de väljer bort helsvarta katter.
Man undrar ju hur tillförlitlig undersökningen är. Är det katthemmens tolkningar av varför färre svarta katter väljs, eller har kattspekulanter faktiskt sagt att de inte vill ha svarta katter för att de betyder otur? Kanske folk bara tycker att katter med andra färger är finare?
Jag har haft en svart katt och kan absolut tänka mig det igen.
Om jag har fattat det rätt så föds det många fler svarta katter än t.ex. vita katter, och det bidrar väl kanske till att andra färger kan bli mer "populära". Vi människor vill ha det som är mer "unikt".
Men vad jag förstår så upplever katthem och shelters runtom i världen samma sak. Att de svarta katterna blir sittandes längre på katthemmet än andra katter.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Det är förstås väldigt tråkigt om det är så att svarta katter väljs bort.
Jag älskar svarta katter, har haft en och skulle gärna ha flera.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Jag skulle gärna ha en helsvart katt men slumpen har gjort det så att det närmsta jag kommit är svart med vitfläck och svartmönstrad utan vitfläck.
Jag har aldrig egentligen köpt en katt utan enbart adopterat från katthem, men av någon anledning har det än så länge inte funnits någon helsvart katt för just mig när jag haft en lucka i mitt kattägande så att säga.
Jag har haft ett par helsvarta jourkatter däremot och de fick bra hem.
Jag tror att låg efterfrågan på helsvarta katter beror på att man inte riktigt ser hur de ser ut och att de därför blir lite opersonliga vid första anblick. Även på kort kan det vara svårt att fånga kattens ansiktsdrag så att katten "syns" ordentligt (utan att bara bli en svart siluett). Helsvarta korthåriga katter är dessutom väldigt vanliga. Hade helsvarta korthåriga huskatter varit väldigt ovanligt hade efterfrågan på helsvarta korthåriga huskatter garanterat varit betydligt större.
Sajtvärd Katter iFokus
#8 Ja, det där med att det skulle vara svårt att fota dem är en populär teori. Och kanske viktigt för någon nu när allt ska ut på Facebook och Instagram…
Absolut att det kan vara svårt att få till bra foton på svarta katter om man har en lite skruttig mobil, eller inte riktigt har koll på hur man ställer in kameran, men med lite övning så är det inga problem att få snygga bilder på svarta katter.
Jag har fotat massor av svarta katter, både hemma och på katthemmet, och brukar få väldigt fina bilder. Däremot ser svarta katter ofta väldigt "dammiga" ut på bild, så man kan behöva lägga ordentligt med tid på att redigera bort "damm" från bilderna, om man vill att de ska se riktigt fina ut. Fotar man katter som har andra färger får man sällan samma problem.
Älskar utmaningen i att fota svarta katter och få fram deras personlighet i bilden!
Men fy hur är folk jag blir helt chockad 😲 håller helt med damen i inslaget älskar man verkligen djur riktigt jag tror inte det för då är alla djur välkomna oavsett färg.
Har haft svarta katter och är i tankarna på ett par små busar till så yngsta katten får någon närmare sin ålder att busa med för dom andra två är gamla och det här gör att jag vill ha två svarta katter det vore jätteroligt med helsvart katt igen.
Baxnar kunde inte tro att människor sa och tycker så här det övergår helt mitt förstånd 😲
#9: Jag hade en helsvart katt på 80-talet och jag vet inte hur många filmrullar med bilder jag tog som efter framkallning visade "en svart plump med lampögon" istället för min fina katt. Dagens foto-teknik gör det klart lättare (och billigare) att ta fina bilder även på svarta katter.
Sajtvärd Katter iFokus
Ja, rullarna man lämnade in för framkallning gav väl sällan de där fantastiska bilderna som man väntade sig. 😅
Tydligen samma sak med svarta hundar, åtminstone vad gäller shelters etc.
Folk uppfattar dem dessutom som "farligare" än ljusare.
Lite intressant det där med färger ändå, många tycker att svarta hästar är fantastiskt vackra men svarta katter och hundar är alltså inte lika populära.
Jag får erkänna att jag tycker att andra färger på katter och andra djur är finare - men ens egen katt är ju ändå alltid finast i världen. Jag skulle aldrig låta färgen påverka mig inför köp/adoption.
Mina svarta labradorer var naturligtvis de finaste labbar jag någonsin sett! ❤️
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#13: Samma med kaniner. Svarta (samt viltgrå och vit rödögd) är bland de minst poppis att adoptera. Men min svarting (med en hel del ljusa stickelhår) är ju såklart fantastiskt fin ;)
Men som du säger så är det däremot poppis på häst av någon anledning. Och att folk är mer rädda för svarta hundar märktes tydligt med vår svarta labbe.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu