Kattmat återkallas
"Även kattmat av märket SMAAK Adult Grain-Free Chicken for Cats återkallas".
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
"Virpi Rajala i Jyväskylä berättar att hon med en veckas mellanrum tvingats avliva två tidigare friska katter efter att de drabbats av förlamningssymptom."
Mycket ledsamt.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Så hemskt! Det var alltså importerade potatisflingor som var boven.
Man får ju hoppas att svenska Mjau har koll på ingredienserna, och helst använder svensk potatis som förhoppningsvis är bättre.
- Redigerat 2023-11-10 15:32 av [skyggis_tryggis]
Jag undrar om de gör stickprovskontroller för sådan där, normalt sett…? Det låter ju som att det skulle behöva göras.
#4: Ja, man får verkligen hoppas att de gör stickprovskontroller när de inte själva framställer ingredienserna.
Väldigt läskigt! Och potatisprodukter kanske man inte misstänker i första hand …
Jag är rädd att det kan hända både importerad och svensk potatis? (Jag fick just slänga en hel påse potatis som måste förvarats fel. I stort sett alla var gröna …)
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#6: Ja, det kan nog vara så. Det handlar väl om förvaringen? Men kanske också att dåliga potatisar måste rensas bort innan de förpackas? Det är tydligen mer komplicerat än man tror att göra bra kattmat. Och kanske dyrare om fler människor måste anställas för att göra kontroller.
Skulle vara intressant att veta hur stor vinstmarginal märkena har oavsett vad de kostar i butik och på nätet. Är dyrare säkrare för att de lägger mer pengar på produktionen eller tar de bara ut mer vinst?
#7 Det har du rätt i, det vore intressant att veta om de dyrare är säkrare/bättre. Eller om det som vanligt är en fråga om vinst …
Det måste förstås vara svårt, tänker jag mig, att kontrollera allt, hela tiden.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Usch vad läskigt!
Tjena^^