Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: djurskyddsfrågor
Läst 62 ggr
Uppkatten
5

Räddningstjänsten om t.ex. katter i träd

Jag blir så less på räddningstjänstens okunskap: "Kommer katten upp (i ett träd) så kommer den också ner".

Ja, det gör den ju. Förr eller senare är katten i så dåligt skick att den faller ner. Men då är risken (stor) att katten inte går att rädda längre.

I intervjun sägs också att djurets värde är av betydelse. Tydligen är t.ex. en häst eller en hund värd mer än en katt? Vem bestämde det? På vilka grunder?

Sedan håller jag med om att räddningstjänsten inte kan åka ut varenda gång en katt har klättrat upp i ett träd. Det är bättre om t.ex. arborister kan rycka ut när det gäller katter i träd.

Men jag önskar att räddningstjänsten kunde fatta beslut grundat på fakta istället för på "myter" om katter… (de behöver t.ex. veta vad som händer när en katt utsätts för svält… kyla… hetta… varför det är svårare för en katt att klättra ner än upp o.s.v.).

https://sverigesradio.se/artikel/katt-i-trad-eller-hast-i-gyttja-sa-bedoms-om-ditt-djur-ska-raddas

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

I helgen ryckte Räddningstjänsten ut och hjälpte en hund som hade fastnat med tassen i en vask.Men det är inte självklart att ditt djur får hjälp.Morgan ...
Uppkatten
2

Kan dock tillägga att jag fick jättefin hjälp av räddningskåren en gång när en liten tornseglar-unge fastnat i en lina och blev hängande på husfasaden i ett flerfamiljshus.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
2

Alla katter kan verkligen inte ta sig ner själva, men det behöver ta ett tag innan man kan avgöra det.

Min förra katthona Doris blev jagad av en hund en gång och klättrade upp i en jättehög tall. 😬 Där satt hon på en gren och tittade medan folk i huset hade en liten sammankomst på gräsmattan nedanför. När grannträffen var över och bara jag var kvar vände hon på sig och klättrade ner baklänges för stammen hur säkert som helst. Jag visste inte att hon kunde det, men det gjorde hon märkligt nog trots att hon inte hade så stor klättringsvana. Det vanliga är att de försöker klättra med huvudet först och det går ju inte när det är på så hög höjd, så då blir de sittande istället.

Att många katter blir sittande märks på alla räddningar som Ninjatay gör. Det finns uppenbarligen en marknad för katträddningar och det borde även funka att ta betalt för det. I de fall jag hört att räddningstjänsten ryckt ut var det inte gratis för djurägaren utan kostade faktiskt också en ganska rejäl slant har jag för mig.

Numera är det väl egentligen så att Räddningstjänsten måste vara beredda på utryckning för att rädda människoliv och det är det kanske svårt att vara om man samtidigt rycker ut i lite alla möjliga ärenden.

När det gäller djurs värde är fri utevistelse en bromskloss för höjd status. Så länge det anses normalt att släppa ut katter lite hur som helst att gå vart de vill utan att någon har koll på vad de råkar ut för så kan man inte kräva att samhället i övrigt ska värdera katter särskilt högt.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
1

Åtminstone på en del orter så har det funnits en prislista där det framgått vad det kostat att ta ner en katt med räddningstjänstens hjälp. Vet inte hur det är just nu.

Det är rimligt att det kostar, för katträddare utsätter sig onekligen för risk. Både risken att själv falla, och risken att bli kattbiten/riven.

Räddningstjänsten måste vara redo att åka om de får ett larm på annat håll. Men det ingår samtidigt att träna upp yngre (blivande) brandmän, att hålla igång sig själv och utrustningen o.s.v. När de räddade fågeln här så kunde de göra det just för att en elev/yngre person samtidigt kunde få träning när det gällde stegbilen. D.v.s. man kunde göra det till en "inplanerad" övning.

• Redigerat 2023-02-07 06:20 av Uppkatten