Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 147 ggr
Uppkatten
3

175 000 reggade katter

175 000 katter ska nu ha reggats i Jordbruksverkets register.

Lite skruttigt, tycker jag, men Jordbruksverket verkar nöjda så här långt. De kanske inte kan säga något annat heller, eftersom det varit (och är) en del strul med registreringen, och inte riktigt alla som försökt att registrera sina katter har lyckats…

Men vi hoppas på att det blir allt smidigare, och att varenda katt kommer att vara reggad tids nog… 😊

https://www.kalmarposten.se/nyheter/efter-nya-lagen-sa-manga-katter-har-registrerats-fler-an-vi-trott-f975393c/

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Det är bara tre veckor sedan den nya lagen om registrering av katter trädde i kraft och redan har hundratusentals kattägare reggat sina kissemissar hos Jordbruksverket.
OberonsMatte
2

Bara 175.000 av 1.4 miljoner.. och det är fler (!) än de trodde… Hur låga förväntningar hade man då? Det har gått 3 veckor nu och då borde de allra flesta som tänkte registrera redan ha gjort det.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
2

Låga förväntningar fr myndigheten, betalningssystem som vacklar och så en söktjänst som blir klar först i april… Det känns inte jättebra. Hade varit bra om det fungerat bättre. Det är viktigt att det upplevs som seriöst av befolkningen.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Nephi
0

Känns som dem borde haft en rekommenderation på sista datum att registrera, typ sista februari eller något.
Då kanske det hade blivit mer fart på folk 😅

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Uppkatten
2

Jag är uppriktigt bekymrad över att myndigheten själv inte verkar ta sitt register på allvar.

Visst, det är väl bra att de inte "stressar ihjäl" folk med hot om att omhänderta folks katter på studs, när registret inte är sökbart ännu + att det varit problem att regga katter.

Men fortsätter det så här är jag bekymrad för att registret blir en flopp, för att JBV sänder ut fel signaler. De vill kanhända verka folkliga och bussiga, men signalerna blir inte desto mindre fel.

Det hade nog varit smart att bygga färdigt registret först, och därefter ha haft ett sista datum när alla katter SKA vara reggade.

Men JBV ser ju det här i ett typ 10 års perspektiv. Vilket jag tror är en svaghet.

Och fortfarande har många kattägare inte fattat att det inte räcker att ha katten/katterna reggade i DjurID eller SVERAKs register. Katterna måste vara reggade i Jordbruksverkets register också.

Jordbruksverket har en hel del kvar att göra, vad det verkar för att få ordning på det här…

OberonsMatte
1

#4 Hade de tagit det på allvar hade det varit sökbart från dag 1.

Skulle vara intressant att veta hur många förfrågningar de fått hittills angående upphittade chipmärkta katter som varken är ägarregistrerade i SVERAKs eller SKKs register. Det borde stå: "Har du hittat en chipmärkt katt? Ring: xxxxxxx" ., men inte ens det står på JBVs sida annat än i en text om att man ska "kontakta" JBV eller Länsstyrelse.

Majoriteten av de 175.000 som registrerats hittills är förmodligen redan registrerade även i SVERAKs och/eller SKKs register. Skulle vara intressant att veta hur många.

Sajtvärd Katter iFokus

Scorpio97
3

Jag håller med om att det känns som väldigt låga siffror, och att man borde ha gjort klart och varit redo innan lagen började gälla.

Jag blev lite besviken redan när jag såg att lagen skulle börja gälla från 1 januari men registret inte öppnade förrän 2 januari. Jag förstår att det inte har någon praktiskt betydelse direkt (och att 1 jan var en söndag) men för mig kändes det ändå trist att man inte ens kunde få igång det innan lagen började gälla.

Vad jag förstått skulle registreringen åtminstone delvis vara för att öka katters värde osv. Men när jag skulle kolla om min registrering gick igenom möttes jag av en text om att det var problem och att man kunde avvakta lite med att försöka registrera, och att det inte var brådska. Känns inte riktigt som att det förmedlade hur viktigt det är att registrera.

Jag såg förresten denna text nu när jag var in och kikade: "I början av april kommer vi att uppdatera vår e-tjänst så att du även kan byta ägare till katten. Fram till dess är det bra om du väntar med att registrera en katt som du planerar att sälja. Då är det enklare att den nya ägaren registrerar katten i kattregistret istället."
Att katten kan komma på vift innan april är alltså ingen risk..?

//Jessie

OberonsMatte
4

#6: Ja, de verkar märkligt nog inte förstå VARFÖR katter behöver vara id-märkta och ägarregistrerade. Som om ägarregistrering bara var en formalitet helt utan praktisk betydelse.

Sajtvärd Katter iFokus

Scorpio97
4

#7 För mig (som visserligen inte har mycket kunskap om ämnet) känns det ju även som extra stor risk att en katt råkar rymma/komma ut just i samband med en flytt eller en resa. En registrering som leder till gamla ägaren måste ju vara mycket bättre än att katten inte är registrerad alls även om det blir lite bökigare när det ska ändras sen

//Jessie

Uppkatten
2

#8 Vi får verkligen hoppas att kattägare reggar sina katter även i DjurID och i SVERAKs register också tills vidare…

Uppkatten
0

På bara ett par veckor har 175 000 katter anmälts till det nya kattregistret. Jordbruksverkets ansvarige: ”Mycket fler än jag vågat hoppas på”.
OberonsMatte
1

#10 Jag stör mig på att projektledaren för registret återigen säger "Det är vi ganska nöjda med och mycket fler än jag vågat hoppas på"… när endast 175 000 av 1,4 miljoner registrerats..

Både resultatet och de låga förväntningarna säger kanske något om både katters status och synen på kattägare.

Joakim Johansson, djurskyddschef på länsstyrelsen uttalar sig om sin erfarenhet:

"– Som det är i dag är väldigt få katter märkta och registrerade och vi lägger ner ganska mycket jobb på katter som bedöms som ägarlösa. Vi får sätta upp lappar i bostadsområden och göra efterlysningar på Facebook".

Hans uppfattning är alltså att det är "väldigt få" katter som är märkta och registrerade. Jag är beredd att hålla med om den uppfattningen.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
0

#11 Som jämförelse så är väl ca 500 000 katter reggade i SVERAK och 600 000 reggade hos SKK vill jag minnas att jag läste.

Nephi
0

#12: tänk om dem hade kunnat flytta över katternas uppgifter, då hade vi varit halvvägs…

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Uppkatten
0

GDPR gjorde visst det omöjligt…

OberonsMatte
0

#12: Alla katter som finns i de registren lever nog inte längre, så därför är det också lite intressant med ett nytt register med aktuella katter och kattägare.

Om registret har effekt eller inte kommer märkas om upphittade katter vanligtvis kommer att vara id-märkta och ägarregistrerade eller som nu - att de inte är det.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
1

Jag tänker att veterinärkåren är en grupp som verkligen kan bidra till att katter märks och reggas. Hoppas de hinner med att påminna etc när katterna ändå kommer på besök för t.ex. kastrering.

OberonsMatte
0

#16 Ja, vid kastrering brukar det finnas paketpris där id-märkning ingår eller t.o.m. fås på köpet vid kampanjer. När t.ex. Lotus kastrerades ingick kostnadsfri chip-märkning, (men det hade inte jag någon glädje av eftersom han redan var id-märkt).

Jag tycker att Agria även gjort en bra insats som haft 10% rabatt på försäkringen för id-märkt huskatt. Jag som har stambokförda katter har inte fått den rabatten eftersom stambokförda katter alltid är id-märkta. Kollade nu på Agrias sida och ser att de med tanke på lagändringen kommer fasa ut id-rabatt för huskatt fr.o.m. 1 april 2023.

Sajtvärd Katter iFokus