Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettutanför-ämnet
Läst 2222 ggr
Imasy
0

ÅH, jag vill....

… göra en make over av mitt sovrum!

jag har nog varit snäll i år, för tomten kom med en symaskin!

ska ner på stan imorgon för att se om jag hittar nåt snyggt tyg på rea, så ska det bli nya gardiner och kanske ett kuddfodral till sängen.

men så har bebis, min undulat, haft vänligheten att knapra på mina tapeter, så jag skulle gärna vilja måla/tapetsera om där inne. tapeterna är inte speciellt vackra endå, så det är ett projekt i framtiden iallafall. har dock ej råd nu.

men så har jag en färgburk i garderoben som blev kvar sedan jag målade om i köket. den heter "latte", men är mörkare än "kaffe med mjölk i". lite mer terrakotta färg. tror att den skulle räcka till mitt sovrum, men frågan är väl om jag vågar kasta på den färgen, tror att det skulle bli bra mörkt. använde den färgen bara som en fondvägg i köket. vad tror ni?

har trä möbler samt en säng från jysk, svarta stålrör är den gjord av. hade tänkt mig några svarta eller vita gardiner med stora mönster i svart eller vitt. överkastet går i beiga nyanser.

så vad tror ni? törs jag kleta ner sovrummet i "latte" färgen och bli nöjd? jag har ju en bild i mitt huvud, och oftast brukar jag bli nöjd med mina projekt, men men…

min karl åker tillbaka till norge imorgon och blir borta över nyår, så nåt nyårs kul ska väl jag också ha Skrattande

Hawknestgrove
0

Hm… ju större ytor du målar, desto mörkare blir färgen. Mitt tips är, att du köper en burK av samma sorts färg, en vit och bryter med. Blanda dig fram till en kulör du gillar! Ta med dig burken till färghandeln , då får du rätt sorts färg att bryta med!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Imasy
0

jag har en burk med vit färg hemma också, så jag kan ju blanda en ljusare färg hemma ;)

vanessa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vårt sovrum är i mörkare än lattefärg, och det fungerar faktisk väldigt bra. Det känns lugnt och inget som stör. Sedan så har jag satt upp passande tavlor också, som ger färgklickarna.

Sedan blandningen av svart, vitt, beige och mörkare än lattefärg känns som en liten stor blandning. Men jag vet inte hur det ser ut ytmässigt i ditt rum och exakt hur möblerna ser ut.

Visar en bild på vår väggfärg och en av tavlorna vi har där. Den andra tavlan är "modernt" kubistiskt motiv. Självklart är inte färgerna exakt som de är i verkligheten. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Ankah
0

Det där med att rum SKA vara ljusa är ju bara en klyscha, man kan väl lika gärna köra på att göra det mysigt och gosigt? ANVÄND mörkret till att göra det till en mysig grotta…

Hawknestgrove
0

JA, smaken är som baken. Men är det samma typ av färg, så ta och prova att blanda! Personligen hatar jag mörka rum. Blir bara sååå deppad i dem. Kraver dessutom mycket mer belysning. Vårt sovrum är ljust,ljust gult. HAr en tunn gardin på sommaren också den gl, somskydd för eftermiddagssolen. Så inga rullgardiner eller persienner här inte.

Imasy
0

rummet i sig är ända ganska litet, så jag är rädd att det kommer att kännas ännu mindra med denna färg. har ju ingen lust att måla hela rummet och så vart det bara skit sen ;)

Hawknestgrove
0

Ja, ju mörkare, desto mindre verkar ett rum. Men ta du och blanda lite i en kopp eller nåt, först kaffefärgen och sen bryter du med vitt. När du tror att du är nöjd, provmålar du på väggen på ett ställe, där det inte syns. KAn du måla bakom sängen? Se till, att du kan bedöma färgen i dagsljus. Försök få en så stor yta som möjligt, 50x50 cm. Först då ser du den korrekta färgen.

Hawknestgrove
0

Talar av erfarenhet, då vartenda penseldrag här, både ute och inne inklusive vävsättning är gjort av mig. Ja, jag är duktig på att tapetsera också…..

Imasy
0

ja, jag har ju som sagt den färgen i köket som en fondvägg, och det är jag nöjd med. frågan är ju bara hur den blir i ett helt rum?

Imasy
0

såhär ser köket ut, dock en dålig bild.

Hawknestgrove
0

Ja, ta du och prova först på en sån yta som jag beskrev. Då ser du om det blir för mörkt. HAr du dessutom ljusare i sovrummet nu, så får du finna dig i, att rummet i så fall kommer att verka mindre

Imasy
0

och såhär såg det ut innan….

kattlover
0

Snygg färg, inte alls så mörk som jag trodde.  Klart du kan måla hela sovrummet med den färgen, blir nog bara mysigt.

evamojje
0

i ett sovrum så är det passande med lite mörkare då man sover bättre och du kan ju liva upp med naturvita gardiner och lite kuddar till ditt naturbeiga överkast. Sen så finns det biliga naturvita fällar på ikea som du kan ha på vardera sida om sängen. Tror att det kan bli mycket fint i ditt sovrum med latte färgen *L*

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Hawknestgrove
0

JA du……HAde jag varit du, så hade jag brutit färgen med vitt. MEn som sagt, ta och testa en liten plätt exmpelvis bakom sängen. Annars så blev köket väldigt snyggt!

Imasy
0

jag tror nog att jag ska spä ut latten med lite vitt, för att få en ljusare nyans. men vare sig slut resultatet blir bra eller ej, så är det iallafall bättre än vad det är nu, även om jag hoppas på lyckat resultat :)

Hawknestgrove
0

Tror jag med. Börja med en vägg, som ändå ser sunkig ut. KAn ju ine bli värre!

Imasy
0

ja, jag har ju en rulle med tapet kvar som jag hittade i källaren, så jag får väl testa och se, om det blir omtapetsering igenb :)

ska fota opckså så ni får se förvandlingen :P

dasgens i-lands problem återstår dock, klösträdet i sovrummet är mörkblått, och jag tror att det kan skära sig med de övriga färgerna mer än vad det redan gör, och jag måste ha dfet kvar där inne också Generad

Hawknestgrove
0

Nej, inte då! Beige och mörkblått funkar ju ihop

evamojje
0

eller så kan du köpa tyg till det oxå och klä om *L* lätt ordnat med häft eller lim pistol

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Alexej
0

Jättefint kök du har!

Jag själv har en fototapet i sovrummet, då har jag alltid våren där.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
0

Alltid svårt att ge råd om färger då det är en högst personlig sak vilka färger och kombinationer man gillar. Sedan är det olika vad som gör sig på olika platser också. Oavsett vilka trender som gäller eller vad andra säger, ska man lyssna på sig själv och sina egna preferenser. Annars blir det inte bra i längden.

Färgen i köket ger ett varmt och ombonat intryck. Terrakotta är en färg som både livar upp och värmer upp. Borde bli snyggt i sovrummet också. Eventuellt med en liten bryting så det blir snäppet ljusare. Att måla över tapeter är inte dumt för oss husdjursfolk. Då kan man lätt reperera skador som de kära familjemedlemmarna ställt till med. Lite spackel och slipning är allt som behövs och sedan bara att rolla över.

Lycka till! Du frå visa oss resultatet sedan! :)

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

storAnnette
0

Jag tycker färgen i köket är fin och jag tror inte den blir för mörk.Men,det är bara du som vet hur det ser ut hos er och vad du tycker om.Ett sovrum kan ofta vara mysigt om det är litet,det brukar vara lättare då att använda det enbart som det också (alltså ingen dator,TV och sånt).

Jag håller på med hallen,river ner tapet…det var såpass många gamla lager att det var dags.Sen målar jag,vis av klösandet (mest Tingeling och det har sett gräsligt ut). 

Klösträdet är enkelt att fixa till när du väl fått rummet klart!

Imasy
0

dator, tv mm är det total förbud med inne i sovrummet ;) har så svårt att sova ibland iaf av fibron, så jag vill ha ett lugnt ombonat rum.

nu ska jag berätta en hemlis, som ni inte får säga till någon Generad var ner till stan för att kolla gardin tyger, men det var ju så j**la dyrt, och inget jag föll pladask för, så jag hittade ett jätte snyggt påslakan set som jag ska sy om till gardin Hemlis ett plus är ju att det är tunnare tyg och släpper igenom lite ljus.

Alexej= Vilka snygga tapeter du har!

japp, fördelen med små kletiga fingrar och vassa klor är att det bara är att dutta på lite färg igen utan att det kostar skjortan Flört

Onikan
0

Ja, gillar du färgen så tror jag det kan bli kanon!
Vi målade med en liknande latte-färg i sovrummet och visst blev det mörkare men otroligt rofyllt. Jag upplever inte rummet för mörkt alls, å då kunde vi verkligen ha fler lampor. Men vi har mycket "gult" ljus, varmt ljus.

Det är så himla kul att göra om lite hemma! I värsta fall kan du köpa billig vit färg och måla över sen ;) men testa på en "fondvägg" först och se sen om du vill måla resten också.

En lite dålig bild från när det var precis nytt (nu finns nattduksbord också bla)

Imasy
0

jag kan tänka mig att det blir att likna dina väggar Onikan, fint förresten!

anebit
0

Så fina sovrum ni har!  Jag vill oxå göra om vårt!

Alexej, måste vara underbart att vakna i skogen varje morgon..

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

storAnnette
0

Mysiga sovrum.glömde skriva att jag också gillar Alexejs tapet,det måste vara mysigt att sova i skogen sådär.

supermoccine
0

Om jag var du skulle jag måla en vägg med latte-färgen och resten en fin turkos. Ypperlig matchning säger jag, om det funkar med resten av inredningen, men så är jag ju tokig i turkos också ^^

supermoccine
0

Såg nu att du hade ett mörkblått klösträd i det rummet. Då tar jag tillbaka förslag om turkos…

supermoccine
0

Uhu, jag önskar att vi fick måla här.. Vi får bara tapetsera och det är sjukt mycket dyrare och svårare att hitta något som passar.