Nattlig besökare
Katten slinker in i familjens bostad nattetid och snor katternas mat, klagas det på FB.
Genast kommer goda råd om hur man ska skrämma bort katten, låsa den ute, skaffa chip så att bara familjens katter kan gå ut och in genom kattluckan o.s.v.
Den lille nattliga besökaren blir snabbt "hela Facebooks fiende".
Ingen verkar reflektera över att det här kanske är kattens enda sätt att överleva? Det är här h*n får sin mat. Den mat som hjälper katten att orka en dag till. Som hjälper katten att hålla kroppstemperaturen uppe. En kamp för överlevnad.
Absolut, fixa gärna en kattlucka som styrs av chip. Men kolla först att den nattliga gästen bor i närheten och får mat, vatten och tillsyn där hemma.
Och passerar det andra katter som du inte känner igen - försök att ta reda på vilka de är. Kolla att de har det bra. Stäng inte bara dörren.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Självklart skall man fånga in katten och se efter om den har någon ägare eller se till att den kommer till en veterinär. Stackars katt!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#0: Jag undrar hur man kollar upp kattens tillstånd med boende och mat? Ska man sätta ut fällor? Kameror? Hur ska man veta om man aldrig ser katten eller får tag i den?
Det finns en engelsk undersökning (och ett fascinerande TV-program) som visar just hur katter tar sig in i varandras bostäder nattetid, och äter av varandras mat. Ofta utan att kattägaren har en aning om att detta sker. Så det är absolut möjligt att man har noll koll på vilka katter som är inne och äter av kattmaten nattetid. Ifall man har kattlucka/öppet fönster alltså.
Med det sagt så handlade det i det här fallet (som jag skrev om) om en kattägare som sett katten, och som t.om. hade fotat katten. Och då är det förstås inte OK att låsa kattens tillgång till mat med mindre än att man kollar upp var katten hör hemma.
Ofta ser man nog trots allt "spår": det kanske börjar gå åt oväntat mycket mat där hemma, kanske ser man en okänd katt slinka ut genom kattluckan när man själv närmar sig, kanske finns katten t.om. kvar inne under soffan eller liknande.
Märker man enbart att maten minskar hastigt så kan man förstås börja med att sätta upp en åtelkamera (eller annan typ av kamera) för att ta reda på vilka som kommer in och äter. Det är alltid bra att få en bild på katten.
Så, vad gör man då i övrigt. Jo, man får börja med att prata runt med grannarna, lägga lappar i folks brevlådor där man frågar efter ägaren, man kan lappa digitalt på t.ex. Facebook och VILSE. Går katten att hantera så kollar man chip/öronmärkning. D.v.s. man gör det man normalt skulle ha gjort om man hittar en katt.
Uppfattar man att det här är en katt som behöver hjälp (den kanske ser ut att vara i dåligt skick, är extremt hungrig, är mycket skygg eller att ingen känns vid den) så är det smart att diskutera med sitt katthem. Är katten skygg så är det bra att vända sig till ett No Kill-katthem, t.ex. ett SVEKATT-anslutet katthem.
Då kan man diskutera infångning, fällor etc. Katthemmen har också ofta fällor som de lånar ut eller hyr ut.
MEN man får aldrig sätta ut en fälla utan att man har en plan för katten. Katthemmen är ofta överfulla och man kan inte bara komma dit med en katt, för tar katthemmet emot den (trots att de har fullt) så riskerar de att bli av med sitt tillstånd. Så en plan måste alltid finnas INNAN man fångar in en katt.
Så - lås inte kattluckan om du vet eller misstänker att en främmande katt har börjat använda ditt hem som matningsstation. Ta reda på vem katten är, att den mår OK, var den hör hemma och att den får mat hemma hos sig. Lämna inte en katt åt sitt öde. Tänker jag.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.