En katt för allergiker
Forskare i USA har klippt bort en gen i kattens DNA vilket ska göra katten mindre allergiframkallande, framkommer det av detta reportage. Hittills har försöken skett i provrör, men syftet är att fortsätta försöken i levande katter.
Andra forskare varnar för oväntade effekter, då vi idag inte känner till varje gens alla funktioner. Kanske kommer man samtidigt (oavsiktligt) att påverka kattens sociala liv eller beteenden på ett sätt som inte är önskvärt. Ytterligare ett problem är att katten har flera proteiner (än det som det forskas på) som människor kan vara allergiska mot.
Har vi rätt att experimentera med djur på det här sättet - för att djuren bättre ska passa in i människans tillvaro…?
Överväger nyttan för människan lidandet för (försöks-)katterna?
Är det rimligt att förändra djur genetiskt på det sättet som beskrivs?
En intressant kommentar finns i reportaget:
"Eftersom saliv är den dominerande källan till detta allergen kommer en katt som slickar sig mycket vara mer allergiframkallande. Individen är viktigare än rasen".
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/sa-ska-katten-bli-allergifri
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2022-05-01 12:46 av Uppkatten
"Har vi rätt att experimentera med djur på det här sättet - för att djuren bättre ska passa in i människans tillvaro…"
Nej, säger jag.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Jag säger också nej till den frågan. Kan vi inte lägga all denna tid och dessa resurser på att utveckla bättre, lättåtkomligare och billigare mediciner och vacciner mot allergi som angriper grundorsaken istället för att börja experimentera på och genmanipulera djur?
Det är ju varken katten eller djuren som är problemen, utan människans allergi mot den. Det känns väldigt bakvänt att angripa djuret och se det som problemet som behöver fixas istället för allergin.
Speciellt när det även tydligt framkommer att det inte handlar om att utveckla (usch, men det är verkligen vad det är..) en katt som är helt allergivänlig och som alla allergiker kommer tåla, utan som är allergivänligare och som en stor del allergiker eventuellt kan tåla.
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot
Nej! Låt djuren få vara djur, de är inte födda för att vara våra testobjekt.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Verkligen inte okej enligt mig!
Katter är underbara djur, men det är inte någon mänsklig rättighet att alla ska kunna ha katt.
Och det är ju mycket bättre att läsa resurserna på att hitta bättre hjälpmedel eller något sätt att bota allergier istället. Något som skulle förbättra livskvaliteten hos många människor, istället för experimentera på oskyldiga djur.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik