Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterbortsprungna-upphittade-katterdjurskyddsfrågor
Läst 173 ggr
Uppkatten
8

Myten om sommarkatten

Det talas ofta om "sommarkatter". Kattungar som man får gratis på sommaren, och som man sedan överger vid sommarstugan frampå höstkanten. Inte minst massmedia ger gärna bilden av att det är så här det går till.

Personligen tror jag inte det är särskilt vanligt. De katter som hittas är vanligtvis inte några sommarkatter.

Katter överges och kommer vilse året om. Kanske hittas de först veckor, månader eller flera år senare. Är de vilsna katterna omärkta eller oreggade kan det vara nära nog omöjligt att hjälpa dem tillbaka hem igen.

Så här när vårsolen börjar titta fram är en farlig årstid för våra katter. Kattägare är ofta snabba med att släppa ut sina katter, inte minst ungkatterna som är sjövilda där hemma (som en effekt av t.ex. ålder).

Unga katter som kommer ut blir ofta ivägjagade av äldre och mer revirstarka katter. På det sättet börjar det sannolikt för många av de s.k. "sommarkatterna". Det är unga katter som släpps ut på våren, dåligt förberedda, alldeles för tidigt, och många gånger både omärkta, oreggade och okastrerade.

Myten om sommarkatten är bara en myt vill jag hävda. Människan beter sig lika oansvarigt året om.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

TatsuOni
1

Tyvärr så finns det även dem som lämnar katten kvar när de flyttar (oavsett årstid) 😖

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Uppkatten
1

#1 Ja, folk är idioter. Minns en katt som lämnades kvar i ett studentrum när ägaren flyttade. Den hittades först många veckor senare i mycket dåligt skick…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
1

Ja, och ofta kan det säkert vara en både älskad och saknad katt, men vars kattägare inte förstår att efterlysa katten på ett effektivt sätt.

Det finns även en beklaglig myt om att det är naturligt för katter att försvinna några veckor på sommaren och att det bara är att vänta på att katten ska behaga dyka upp igen. Gör den inte det förmodas att katten blivit tagen av räven..

Den som hittar en sådan katt tar alldeles för ofta för givet att det är en medvetet övergiven eller dumpad s.k. "sommarkatt" och bryr sig inte ens om att kolla om katten är id-märkt eller efterlysa kattägaren på ett effektivt sätt.

En del tror att det räcker att efterlysa katt/kattägare i privata (slutna!) facebookgrupper eller på kattägarens egen privata fb-sida. Ofta är det den enda efterlysning som görs. Som om de inläggen var tillgängliga och sökbara för alla.

Jag hoppas att obligatorisk id-märkning får sådant genomslag att det börjar utgås från att katter är ägarregistrerade (och att de ÄR ägarregistrerade), oavsett var och när de hittas.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2022-03-22 18:10 av OberonsMatte
TatsuOni
1

#1 Fy sjutton! 😤

Vi har en granne som flyttade in till stan. De är här minst två gånger om dagen och katterna har mat och vatten i garaget, men det är ju absolut inte tillräckligt! Så pappa har släppt in katterna hos sig och informerat ägaren om vart de finns. Han tar även fullt ansvar för dem inklusive veterinär o.s.v. Den "riktiga" ägaren tyckte i det här fallet att det var bra att katterna har sällskap 🙄

Uppkatten
1

#3 Bra skrivet! Känner igen det där så väl.

Vill passa på att rekommendera söksajten VILSE. https://www.vilse.nu/ . Det är landets största söksajt för bortsprungna och upphittade katter. Där bör man alltid lägga upp en annons om man saknar sin katt, eller om man har hittat en katt.

PÅ VILSE finns också många bra råd om hur man söker efter en bortsprungen katt, och om vad man kan göra om man har hittat en katt. https://www.vilse.nu/tips-raad/tips-raad/

Uppkatten
1

#4 Hur länge tycker ägarna att katterna ska ha det så?

TatsuOni
0

#6 Så länge katterna lever.

Uppkatten
0

#7 Men har de kvar en bostad i er närhet, men bor inne i stan menar du?

TatsuOni
0

#8 Ja de har kvar huset men bor i stan. Han har sin verksamhet här med sina maskiner, så han är här dagligen för att hämta och lämna saker, men inte för att ge katterna den vård de behöver. Hundarna tog de så klart med till stan, men katterna lämnade de kvar 😣

Vi har borstat och avmaskat de stackarna. Den ena katten fick vi klippa massa tovor från. Så i praktiken så är de pappas nu.

• Redigerat 2022-03-22 18:20 av TatsuOni
Catlady91
2

Vet inte hur det är hos er, men i min stad är det mycket lösa katter inne i stan eller nära stan. Jag bor på i ett bostadsområde knappt en kilometer från centrum, och här kryllar det av katter! Två har jag koll på, och vet vem ägaren är. Han har GPS på dom, och vet att de aldrig lämnar området. Han har tränat dom noga innan han släppte ut dom.
Det finns även doms om bor inne i centrum som har sina katter löst ute! Jag har pratat med en, men hon svarade bara att katten hade GPS på halsbandet. Och om katten tappade halsbandet, så kunde de ju bara kolla på telefonen var halsbandet låg och hämta det. Och katten kom alltid hem. Nu, ja. Men de bor nära en högstadieskola, och ursäkta mig, men man kan inte lita på ungar.

Skrämmande hur vissa kan bara släppa ut sina katter, och tro att de ska klara sig..

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Uppkatten
1

#9 Låter inte bra alls. Tur att din pappa bryr sig.

#10 Även där jag bor så har folk sina katter lösa i centrala stan, inte minst nattetid. En kattstackare förväntades ha roligt ute på en asfaltsgård mellan järnvägsspåret och en av stans mest hårdtrafikerade vägar…

I lokala FB-grupper hävdar de att deras katter är Stadskatter, med trafikvett. Begriper inte hur de lyckas inbilla sig något så korkat. Katter med trafikvett finns inte och kommer aldrig att finnas. Och det där med särskilda "stadskatter" är bara att lura sig själv och inte ta sitt ansvar som kattägare.

Catlady91
1

#11: så känner jag med! Jag skulle bara låta min katt gå lös ute om jag bodde ute på landet utan hårt trafikerad väg i närheten. Men aldrig inne i stan!
Min mamma bor i området på andra sidan vägen från mig, och dör har de stora problem med katter som gör ifrån sig i sandlådorna. De boende börjar bli tokiga! Och jag förstår dom helt! Håll katten inne om du bor i stan…

TatsuOni
0

#11 Nej de var inte i bra skick när han plockade in dem 😢

Där jag bodde tidigare så fanns det också utekatter. Trafikerad väg där ingen höll 30. Mycket väsen och folk. Och så lät närmsta grannarna inte bara katterna bara gå ut, utan även hänga oskyddade på balkongen på andra och tredje våningen! 😤

Uppkatten
1

#12 På min gata, knappt 3 km från citykärnan, går det mängder av katter ute… Ofta alldeles för unga, inget trafikvett, och mer än en gång har jag fått scanna av trafikdödade katter eller fått knacka på hos den döda kattens ägare…

Folk verkar tro att en trevlig bakgård är superbra för katten. De verkar inte fatta att katten även går runt huset och hamnar på den stora, hårt trafikerade vägen…

De skulle aldrig släppa ut små barn där, men verkar tro att katten är smartare än en 5-6 åring. Det är den dessvärre inte.

Catlady91
1

#13: oansvarigt! Då ska man inte skaffa djur

Uppkatten
1

#13 Ja, man får verkligen ont i magen när man ser katter balansera omkring högt upp på fönsterbleck och balkongräcken…

Dock kan man anmäla till länsstyrelsen om man ser detta (om katten är högt uppe) eftersom det inte är tillåtet att ha det så enligt djurskyddsföreskrifterna.

TatsuOni
0

#16 Nu var det här flera år sedan, men jag kunde inte hitta något sätt att anmäla anonymt då. Ena grannen var hotfull och vi ringde polisen en gång när han misshandlade en kvinna. Vi var redan osams med honom av andra anledningar, så jag ska erkänna att jag inte vågade göra en anmälan i mitt eget namn. Hur hemskt det än är!

Finns det ett sätt att anmäla anonymt idag?

Uppkatten
0

Ja, man brukar kunna anmäla anonymt. Här kan du läsa hur man gör i Stockholm. Men observera att det är 21 olika länsstyrelser runt om i landet och att de kan jobba lite olika.

En annan fråga är vad som händer med katterna om du anmäler. Risken är att de omhändertas och din pappa kanske vill fortsätta ta ägaransvaret? En annan möjlighet är att man bedömer att katterna har det bra eftersom grannar tar hand om dem.

Man ska också veta att det finns välfungerande länsstyrelser och de som är mer avlivningsglada….

https://www.lansstyrelsen.se/stockholm/djur/skotsel-av-djur/anmal-bristande-djurhallning.html

Om du ser att djur far illa i Stockholms län kan du anmäla detta till Länsstyrelsen. Du kan ringa, skicka e-post eller vanlig post. Din anmälan tas emot av våra djurskyddshandläggare.
  • Redigerat 2022-03-23 08:53 av Uppkatten
TatsuOni
1

#18 Fast i fallet med nuvarande granne så har jag inget behov av att anmäla. Katterna har det ju bra nu och grannen tänker inte skaffa ny katt.

Jag tänker rent generellt om jag stöter på något fall utav vanvård. Det är bra för framtiden och för andra också att veta.

Uppkatten
0

#19 Ja, precis. Det brukar gå att anmäla anonymt. Och är det så att grannen t.ex. har katten på en balkong utan nät (högt upp) så riskerar katten knappast att omhändertagas och avlivas av länsstyrelsen, utan då kontaktar länsstyrelsen vanligtvis kattägaren per brev och uppmanar kattägaren att vidta åtgärder.

TatsuOni
0

#20 Får kolla upp det igen, om jag behöver anmäla någon i framtiden. För som sagt så verkade det inte gå för flera år sedan, i fallet med balkongen.

TatsuOni
1

Kollade på deras hemsida nu. Idag kan man tydligen välja att inte uppge sitt namn
Det är bra!

Uppkatten
1

Kollade en lst till, Uppsala. Så här skriver de:

"Du har rätt att vara anonym när du anmäler, observera att du då inte ska ange ditt namn, din e-postadress, ditt telefonnummer eller något annat som anger vem du är.

Om du är osäker på om det finns tillräckliga skäl för en anmälan, ring då först och rådgör med en av våra djurskyddshandläggare.

Anger du dina kontaktuppgifter är du inte längre anonym.

All post som kommer till oss blir en allmän handling och därmed offentlig. Du är inte anonym om ditt namn står i e-postadressen eller i meddelandet i övrigt."

TatsuOni
0

#23 Men om man ringer från sitt eget telefonnummer så hamnar väl det automatiskt i anmälan då? Så då får man hellre skapa en tillfällig mejl, för att göra en anmälan om det är så.

Uppkatten
1

#24 Man kan väl slå typ #31# för att få osynligt nummer hos mottagaren? Eller fungerar inte det längre?

Annars får man skicka brev på brevlådan som förr i tiden eller något 😊.

Själv har jag mobil med dolt nummer.

TatsuOni
0

#25 Såvitt jag vet, så försvann den funktionen för några år sedan.

Ja brev lär ju också fungera 👍