Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: kattprat
Läst 102 ggr
Uppkatten
8

Livsfarliga kattleksaker

Ser återigen en tråd på FB där det tipsas om hemmagjorda kattleksaker.

Och som så många gånger tidigare blir jag mörkrädd.

Tipsen går ut på att katterna ska leka med snören, suddgummin, tops, hårsnoddar, garnnystan och pärlor. Det här är absolut inga bra leksaker för katter. Tvärtom så kan det innebära rejäl fara för katten, lidande och dyra operationer.

Snören må vara hänt att man kan använda vid jaga-lekar, men då ska det vara en människa i andra änden av snöret, och snöret ska läggas undan omedelbart när leken är avslutad.

"Men jag har koll på min katt", säger folk när man påpekar riskerna. Jodå, tills mobilen piper eller ringer, eller tills maten kokar över. Det behövs inte mer för att man ska bli distraherad och olyckan ska vara framme.

Använd inte den här typen av prylar som leksaker, de är inte gjorda för att vara kattleksaker, och det finns bra mycket bättre saker för katten att leka med.

I längden blir det billigare att köpa bra kattleksaker än att operera ut olämpliga föremål ur kattens mag-tarm-system. Och det innebär betydligt mindre lidande.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

91Marran
2

Vår ena katt gillar att leka med allt farligt som han inte får. Han hittade en svart ståltråd tidigare i veckan. Vet inte vart den kom ifrån men han blir inte glad när man tar den och ger en annan leksak i utbyte. Så vi får hålla koll vad som kan ligga framme som är farligt för honom.

Mvh
Mig

Uppkatten
2

Ja, det är som att ha småbarn hemma… Min ena katt har också hittat saker hemma vid ett par tillfällen som jag inte känt igen, och som jag inte begriper var hon har hittat…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Chinesecrestedlover
1

Lite OT…men det kom upp i skallen, så måste fråga om det är vanligt även på kattsidan så att säga.

Färdiga leksaker, alltså som finns att köpa (riktat till katter) är de säkra eller kan även dessa vara farliga?

Detta kom jag att tänka på eftersom när ni skrev om katter som leker med sånt de inte ska ha…så tänkte jag direkt på mina papegojor. De har en förkärlek för att vilja leka med allt som de inte ska, som kan vara farligt, som kan gå sönder (och gör det också) när de kommer farande och gnager osv. Sina egna leksaker…njae…de är inte lika intressanta, haha.

När det gäller leksaker för fåglar så är det tyvärr väldigt vanligt att de är gjorda av potentiellt skadliga material osv. Många saker har ex. bomullssnören vilka när de gnags på kan släppa ifrån sig små fibrer som kan hamna i krävan och som kan tråda sig och där de kan riskera att fastna (så de hänger sig eller fastnar med klor osv.). Metallen som används i leksaker kan vara av skadliga material som kan leda till förgiftning, bjällror/klockor kan vara för klena så de kan tas sönder/fågeln kan fastna med näbben m.m., hakar som används är ofta av fel modell som gör att de kan öppnas och fågeln kan fastna med näbben. Luddiga små tält (kan förutom att det leder till samma problem som med bomullssnören) leda till hormonella beteenden etc.

Med leksaker till papegojor så gäller det att vara på sin vakt och ofta så får man ta bort/byta ut delar på leksaker som man köper för att de ska bli säkra (eller säkrare i alla fall).

Hur är det med kattleksaker? Tänker på att de kan ha ganska "konstiga" material osv.? Kattleksaker verkar ofta så ömtåliga…riskerar inte katten att få i sig delar då de leker…eller leker de inte så intensivt som hundar ex.?

Skulle jag ge en kattleksak till en av mina (väldigt små) hundar så skulle de nog ha haft sönder/och eller svalt den på nolltid liksom…?

Sorry för lite udda inlägg i "debatten"…

Uppkatten
3

Jag tycker du har helt rätt. Det finns mycket skräp bland kattleksakerna, och de flesta (?) kattleksakerna på marknaden skulle jag ö.h.t. inte köpa…

Chinesecrestedlover
3

#4 Märkligt att det ska vara så svårt för de som producerar saker till djur, att se till att de inte tillverkar livsfarliga/skadliga saker för djuret de riktar sig till. Lite research innan man tillverkar och/eller säljer potentiellt farliga saker, kan man ju tycka vore på sin plats.