Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 497 ggr
supermoccine
0

Första selpromenaden

Har precis varit ute med Paprika på selpromenix för första gången. Puh! Lite protester när jag satte på jobbiga selen men det var inga problem att knata runt med sele och koppel sen. Det som var jobbigt var att det mest var buskar som var populära att vara i och fick man inte det blev det ett himla morrande och fräsande och fick man det var det jäkligt jobbigt för matte att krypa efter. Och när matte sen frös och ville gå in blev det en himla massa morrande, fräsande, bitande och rivande när hon skulle lyfta kirremirren. Vi mötte Musse också, han som Paprika var i slagsmål med förut, när han gick ute. De satte sig och började tävla i ljud, men jag sjasade iväg Musse, så det blev inget bråk iaf.

Några som är luttrade när det gäller selpromenader som vill dela med sig av tips hur man gör det där på bästa sätt? Jag har aldrig gått på selpromenad förut utom när vi försökte med Sussan och Mommo, men det var länge sedan och de bara tvärvägrade att gå.

siberlina
0

har  du ingen  bild  på henne  i selen

supermoccine
0

Fick inte med mig kameran >.< Får bli nästa gång. Kanske han känner för en kvällspromenad :) Jag gjorde selen själv idag! Lite prototyp. Ska justera den lite och eventuellt fixa mysigt foder och så, men blev rätt nöjd ändå.

vanessa
0

Vad vill du veta? För jag är erfaren kan man väl säga. Började med väldigt korta promenader, i princip utanför porten. För varje promenad vidgade vi våra gränser. Och han visste alltid när vi sedan var på väg hem igen, för de började han hitta saker som bara måste undersökas, som låg bakom honom :-). 

Han ville gärna också gå in i buskar och sådant, men lät honom helt enkelt inte göra det. Har ett utdragbart hundkoppel, så jag stoppar honom. Speciellt när han är på igelkottjakt. Då får han komma nära, men inte nära nog att sticka sig.

Så börja kort, runt porten kanske. Sedan förlänga promenaden vart efter. Låt honom inte styra dig helt, så att han inte tror att fräsande och sådant lönar sig. Så distrahera honom genom att kasta en sten eller liknande som leder den väg du vill. Ta med dig kattgodis om det skulle hjälpa eller favoritleksak. Som kan få honom åt det håll du vill.

Hoppas det är sådana tips du vill ha. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

vanessa
0

Köpte en hundsele häromdagen till min ena kisse. Passade perfekt :-). /Vanessa

supermoccine
0

Nej, någon kvällspromenad var inte intressant, men jag tog ett par bilder här inne. Blev lite dassiga, men alltid nåt :)

http://hittekatter.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=36cdc368-45f6-4169-9753-5e2ff47c423a&Filename=CIMG1938.JPG

http://hittekatter.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=6d09e8f9-eaa8-4bbb-930c-c9ce69ff7be5&Filename=CIMG1943.JPG

#3 Få honom åt det håll jag vill? Låter osannolikt, men jag ska prova :) Försökte leka med pinnar och sådant för att distrahera honom, men det var totalt ointressant. Tax för tips!

MariannE11
0

jag väljer inte promenadväg själv utan låter mina bestämma väg… jag har som Vanessa ett Flexikoppel som jag ääääälskar att använda…. första jag köpte var dock för kort….Ledsen…. när katterna går till olämpliga ställen så stoppar jag dom med koppellåset….. oftast fattar dom att dom inte får gå längre… någon enstaka gång får jag distrahera dom eller lyfta bort dom en bit….

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Jenna-Gun
0

Jättefin sele.

Du ska se det går bättre och bättre ju oftare ni är ute.

supermoccine
0

#6 Mm, jag har också ett flexikoppel. Jag stoppade med låset när han ville gå in i busken, så gick han en halvmeter och testade om det gick att gå in där. Sen gick han på sidan och jag tänkte att jaja, det kan han väl, men sen ville han ju inte gå tillbaka och var så vildsint när jag fösökte lyfta tillbaka honom att jag blev krypandes efter :/ Längs med baksidan på våra hus är det tjocka buskage, lika långt som huset (med tre portar) och kanske 2,5 x 3 meter. Där var vi och det var mycket viktigt att nosa och doftmarkera :)

#7 Tack! Jo, jag hoppas det :) Jag är ju nöjd över att han inte hasade längs med marken och hade sig.

supermoccine
0

Andra selpromenaden igår. Han har inte varit alls sugen på att gå ut och protesterat vilt varje gång jag försökt sätta på honom selen. Eller, han har visat visst intresse att gå ut, men verkligen inte när selen kommit på. Några gånger har han fått ha selen på sig och bara gå omkring i lägenheten med. Igår var han heller inte alls intresserad av att kliva ut i trapphuset, men när jag burit ner honom till ytterdörren var det med ens intressant att gå ut.

Han tassade runt lite och klättrade sedan upp på stenarna där han brukat hänga när han var hemlös. När han inte fick gå vidare där blev han sur och tvär igen. Jag gick upp och hängde med honom medan sambon stod där nere och höll i kopplet. TUR att jag var där uppe för han lyckades slita sig ur selen! Jag fick fatt i honom, så han sprang inte iväg, men nu vågar jag inte använda den selen mer…

navel
0

Oj!

Dramatik, och jag vill ge dig en eloge för huvudet som du lyckades hålla kallt i oroliga situationer, och engagemanget i kattpromenad!

Jag tycker att det var jättetråkigt att han lyckades slita sig ur den fina selen för den var verkligen väldigt tjusig.  Precis som Paprika själv. *fluff* ^^  

Min barndomskattkompis Oskar tassade utan problem omkring i sele, dök inte in i buskar så mycket, utan nosade mest, och stannade bizarrt nog när jag sa "stop" om själva kopplet trasslat in sig någonstans.  MEn det tog lååång tid av daglig övning och mängder av tålamod från både oss och kissen.

Jag skulle inte kunna gå ut med Nitro iom att han är folkskygg, han skulle bli sönderstrassad.

supermoccine
0

#10 Äsch, så fager var den ju inte :) Mest en prototyp. Men, nu känner jag att det kanske är bäst att köpa en färdig istället..

supermoccine
0

Tänkte dra upp min gamla tråd och säga att det till slut, efter lång tid av bråkande med den andra selen och aktivt ointresse för utgång, blev mer utav en Gunilla-lösning med sele av kopplet vilket har funkat jättebra. Han bråkar inte när man sätter på den och han vill helst gå ut varje kväll. Så under kanske den senaste månaden eller så har vi varit ute så gott som varje kväll och han har verkligen blivit jätteduktig.

Ett långt kliv från den arga katten som bara ville vara i buskarna och fräste och hade sig annars. Nu knatar han piggt omkring och vi har varit överallt i det närmaste området; klättrat omkring i skogsbranter såväl som promenerat på parkering bland stora, intressanta fordon. Och han vet nu att han inte får gå in i buskarna. han försöker visserligen fortfarande ibland, men när han inte får acceptrerar han och knatar vidare. Blir han inburen innan han känner sig klar med promenaden blir han sur, men  annars så är han en gladare katt nu när han får vara både inne och ute i koppel nästan varje dag. Enda sura är att han ibland protestkissar i hallen om han inte får gå ut när han vill det t.ex. när vi lagar mat och inte kan. Vi har tagit bort allt från golvet i hallen nu, rengjort med citrondoftande medel och hoppas att det hjälper.

Tänkte att det kunde vara kul att höra hur bra det har gått ^^

Hawknestgrove
0

Åh, så kul att höra något positivt! JAg vet att den varianten är superbra! Puss på dig, som sa något snällt i kväll!Kyss

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

vanessa
0

Det låter härligt med promenaderna. När jag mår bättre ska mina ut igen. Nu får de vara balkongkatter då och då vilket de också älskar. Men matte som inte har päls bill inte ha dörren öppen för länge :-). För vägrar att låsa dörren när de är utanför.  /Vanessa

supermoccine
0

Och vet ni vad? Nu på morgonen idag såg jag en liten granntant som var ute och promenerade med katt i koppel. Har hon månne inspirerats? ^^ Aldrig sett någon katt i koppel här i området förut iaf. Kul!

Engla
0

Blixten och My är alldeles för rädda för att gå i sele. Ängla däremot älskar det. Och han verkar inte vara rädd för något. Jag håller med Vanessa. Bra att börja lite smått, för att sedan utöka när tiden är mogen. Vi brukar gå härliga promenader med Ängla i skogen och längs vattnet. Det tycker han är urmysigt. Glad

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

evamojje
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skrev ett långt inlägg som försvann :-(  Men i vilket fall skriver om i korthet. Det finns ett koppel som heter jogging sele som är bra för rymningsbenägna katter. kolla här

FP Joggingsele XL röd

Jag brukar gå ut med Mojje i sele och det funkar bra går inte fort direkt men det får man ta det finns ju så mycket att kolla in och lukta på sen måste man ju hälsa på allt och alla *s*

Om han inte vill gå däremot ja då e det bara att bära, Mojje fräser inte och inte heller biter han utan han lägger sig helt sonika ner och vägrar att röra sig och tro mig det är lika effektfullt det *s*

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.