Jag blir så trött...
Återigen går larmet över Facebook.
Någon har lagt ut en annons om att de har observerat en katt. På bilden ses en äldre katt som ser just gammal ut. Något avmagrad, lite tufsig, något öga som runnit. Med halsband på.
Som så många gånger tidigare tar det fyr fullständigt på nätet…
Folk försöker överträffa varandra med "kunskaper" om katten, eller om katter i allmänhet: "Den har skabb." "Gamla katter ser inte magra eller rufsiga ut." "Det syns i ansiktet att den behöver veterinärvård." "Den behöver solklart hjälp på en gång." "Oj, vad den katten behöver hjälp omgående!" "Den klarar sig inte länge till". Emojisarna gråter ikapp. "Snälla, hjälp den NU!" "Den behöver hjälp med såren i ansiktet!"
Jag tittar noga på bilden. Lite kladd i ögonvrår och öron. Inget som avviker kraftigt mot de katter som man ofta möter t ex på ett katthem. Några sår i ansiktet ser jag överhuvudtaget inte. Och självklart kan gamla katter se både magra och rufsiga ut. Mycket värre än den här katten faktiskt. Jag undrar VAD i kattens ansikte som visar på ett akut behov av veterinärvård. Ålder går inte precis att behandla bort.
"Den klarar sig inte länge till".
Nej, livet är begränsat för oss alla - både katter och människor. Men inget som jag ser på bilden talar för att katten kommer att trilla av pinn i morgondag om den inte "räddas" NU!!!
Återigen planeras det för räddningsaktioner och folk åker dit och letar. De blir hjältar förstås. Hjärtan och tacksamma emojis strömmar in över nätet.
Ingen knackar runt i grannhusen för att höra efter var katten bor, trots att sannolikheten är mycket stor att den bor just där den har setts.
"Även en katt som är fem år och har svultit kan se ut så där!" hävdas det. Ja, kanske det, men då är det väl desto viktigare att knacka runt och försöka få information om katten. Den är ju ändå inte synlig just nu - eller tillgänglig för "räddning" i skrivande stund?
Som så många gånger tidigare dyker en granne upp i tråden tids nog, och berättar att katten bor i ett av grannhusen. Katten är mycket gammal och har någon krämpa eller två. Den är social och sällskaplig.
Fortfarande litar inte folk på att kattens ägare tar ansvar för sin katt. De vill få kontaktuppgifter till ägaren.
Och det är väl OK, ifall "rätt" personer skriver en rad till kattens familj och kollar att allt är OK, och att katten får träffa sin veterinär då och då. Men när jag ser hur mycket okunskap det finns i tråden, varvat med gråtande emojis, så tycker jag närmast synd om kattägaren ifall deras kontaktuppgifter kommer ut.
Även älskade, välskötta katter blir gamla men kan vilja gå ut på sin dagliga promenad som de alltid har gjort. Det behöver inte vara fel. Om familjen har koll på sin kisse och på kattens hälsa och livssituation. Om situationen "tillåter det".
Men det är alltid fel att sno en katt som kan bo med sin familj i något av de närmaste grannhusen. Sno inte - knacka på!
Sedan måste man förstås alltid agera i de lägen då det är riktigt akut (krampande katt, andnöd, skador, vinglig katt o s v). Men även då kan det vara bra om någon kan stanna kvar och knackar runt.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2021-11-16 22:58 av Uppkatten
Bra skrivet, Uppkatten!
"Ålder går inte precis att behandla bort."
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen