Dilemma, hjälp tack.
Många här känner till Trixie. Hon är en hittekatt som jag tog hand i våras. Hon har sedan dess fåt flytta till två hem men kommit tillbaka igen. Första gången pga att hon va sjuk i mask och nya hemmet inte ville riskera att smitta sin uppfödning. Så hon kom tillbaka och blev avmaskad och omplacerad.
Andra gången kom hon tillbaka för att hon sades sätta sig utanför lådan…kissade och bajsade överallt vilket hon aldrig gjort här. Hon fick komma tillbaka och hade då blivit full av mask igen så jag fick sätta henne på dunderbehandling under en hel månad med special-utskrivet maskmedel. Hon blev till min lättnad bra och frisk och fick då ett nytt hem vilket var för ca tre veckor sedan. Nu till problemet:
Det finns en katt i nya hemmet som inte verkar acceptera Trixie. Hon ger sig inte på henne direkt, men hon är inte snäll mot henne heller. Vi tänkte ge dem tid att vänja sig men grejjen är att hon har börjat sätta sig på mattorna och kissa! Det har hänt minst 4 ggr nu, på mattor och en handduk på golvet. Jag är orolig att hon ska börja sätta sig i sängen. Varför tror ni hon gör så? Hon verkar för övrigt trivas jättemycket och kelar och leker och så vidare. Känner hon sig hotad av den andra katten? Inga tecken på mask heller.
tacksam för svar. 
Klar protest, tycker jag det verkar som.Vad händer om du tar bort alla mjuka grejer på golvet?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jag är rdd att hon kommer sätta sig i sängen då…Och det är så klart inte jag som ska ta bort dem, hon bor ju inte här hehe.
Men mattorna är liksom inkissade nu, så hon kommer att gå dit igen. KAn du inte stänga till sovrummet? Om inte, så köp en sån där billig plastpresenning och lägg på sängen. Tvätta mattorna med Dettol eller citronmedel

Skulle tro att det är rena protestkissande..kanske för att hon känner sig underlägsen den andra katten och inte är riktigt trygg med den..trist med nerkissade mattor..säger som någon annan föreslog..om man provar att ta bort allt mjukt på golvet o sedan stänga sovrummet..
Om man inte kan stänga sovrummet kan man lägga plast på sängarnaIsoffor och andra känsliga möbler. Det har vi gjort här hemma nu i Sixtens rum eftersom han blivit könsmogen och urinmarkerar. Vi tog gamla vaxdukar och lade på sängarna. När man tvättar sådan som blivit nedkissat kan man ta ättika som sköljmedel så försvinner doften. (För Sixtens del blir det kastrering så snart som möjligt nu).
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Ja, eller såna där billiga plastpresenningar. Kostar inte många kronor. lilla storleken som passar bra på en säng kostar ca 40 kr. Finns på Jula, Biltema Rusta bl a

Hon kanske behöver vara ensam katt,om hon är nervös av sig?

Hon har ju gått jättebra ihop men en massa andra katter förut, det är verkligen konstigt att hon tar så hårt vid sig av dethär. Jag vill ju veta anledningen till att hon gör så och inte bara säga att nya ägaren ska plasta in allt. Vi måste ju veta vad felet är och fixa till det. Undrar om det går över ifall den andra katten lugnar sig lite och lär sig acceptera henne. Men jag ska endå be henne plasta in och ge det lite mer tid…jag mår så dåligt av att tänka att hon kanske lider av att vara där bara :o(
Har de försökt med Feliway?
Sedan finns det Felifriend. Här på forumet har vi inte diskuterad över det. Felifriens används mycket i Tyskland. Sedan googlade jag och det finns en del svenska kattsajter som behandlar Felifriend.
Skillnaden ska vara:
Feliway: Mitt, område behöver inte markeras mer.
Felifriend: Kompis, el del av gänget allt lugnt.
Här finns information både över Feliway och Felifriend:
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
tror som många säger, att det är nervöst betingat, underlägsen den andra katter, och protestkissar "jag får också vara här", och har inga andra råd än dom som givits, har alltid kört Feliway vid intro av ny katt, och det har fungerat bra, har kört i eluttagen Maggan47
Förstår att det här är jobbigt och jag har varit med om samma sak med vår skyggis Mimmi. Vi fick problem tidigare när Trollet var yngre och började smyga på katterna när det gick i lådan. Helt oaceptabelt men svårt att alltid kontrollera. Mimmi hade också väldigt dåligt självförtroende så hon fräste först men sprang sen iväg. Detta gjorde att Mimmi vägrade gå i lådan överhuvudtaget och valde istället mjuka mattor och hundbäddarna.
Jag fick tips här på forumet om att ge Mimmi maten först och de blev bättre för hennes självförtroende. Jag har också hela tiden berömt henne så fort hon visat sig och det har också gjort henne säkrare. Sedan köpte jag plastad frotte och lade på de ställen där hon kissade. Efter ett tag ställde jag kattlådor utan tak och med sand men på frotten. Detta gjorde att hon började använda lådan igen och det är jag oerhört glad över. Inte det roligaste kanske att ha kattlådor i alla rum men jag är jätteglad över att Mimmi är rumsren igen. Hon har nu också blivit mer och mer självsäker så att så småningom kan jag nog flytta lådorna till badrummet igen.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Tack för alla tips. Jag har nu givit ägaren en massa råd och hoppas att hon ger det en andra chans. Hon verkar stressad över situationen och oroar sig över att Trixie inte mår bra…även om hon nog gör det för övrigt.

Suck, pratade just med henne. Trixie kommer tillbaka hit idag. Hon verkar rädd för den andra katten och ägaren tror inte det kommer att ändra sig.
inte lönt att försöka mer och utsätta Trixie för det säger hon. Så då får vi försöka hitta ett FJÄRDE hem åt gumman. Usch vad ledsen jag blir på sånt här. Världens goaste katt och så får hon bara skit överallt!
Ja, stackars litn…. Men här kan man ju inte skylla på ägaren. ibland så går det bara inte…..

Ja usch, typiskt bara :-(
Finns det ingen möjlighet för dig att behålla henne då Sophia? Jag tycker så innerligt synd om henne som hoppar från det ena stället till det andra.. =/

Jag har kvar henne tills det känns som rätt hem helt enkelt, men när det dyker upp nåt som verkar toppen så måste man ju prova. Jag har redan så många katter här. Folk vill ju ha henne, det är inte där skon klämmer. Det blir lixom alltid nåt som kommer i vägen när hon väl har flyttat bara.

Stackars Trixie.
Hon påminner om Tara,hon är också en underlägsen kisse som går undan…och har det inte så roligt jämt med nya katter här.Vi måste nu ha lådan i yngsta dotterns rum för Tara vågar/vill inte gå om nån annan katt stör/glor/vad de nu gör.När hon inte vågar då kissar och bajsar hon förstås på det stället hon vågar vara på.
Försök hitta ett hem där hon får vara ensam katt,det kan gå bra då.Hon verkar ha det jobbigt med andra katter ju.Det är ju svårare för en sån katt att komma till ett nytt ställe dessutom än för en självsäkrare katt.

Ja det tråkiga är att hon har gått toppen ihop med alla katter förut. Nu när hon e tillbaka här är hon till och med orolig inför mina katter, de som hon gillat bra förut och som är snälla. Det märks att hon har haft det svårt med katten där :o( men det blir bättre snart tror jag, hon behöver lite tid bara.

Nej vad synd att det inte gick bra för Trixie i det nya hemmet. Men det är bra att du finns där för henne Sofia!
Tråkigt med Trixie. Förstår att det är jobbigt.
Men om du kan försöka få henne till ett hem som ensamkatt så kan det fungera bättre. Annars så kan det ta tid för främmande katter att lära känna varandra och hitta rangordningen. Det kan ta flera månader i värsta fall. Ända svaret är tålamod och rutiner. Samt att man låter katterna vara och slåss om dom vill det, det är ett steg på vägen även om det låter otäckt.
Hoppas allt löser sig för Trixie.
Du gör ett kanon jobb *L* så kul att läsa vad mycket du har gjort och lärt dig om dom hemlösa katterna sen du först kom hit *L*
så en stor tass-kram från Mojje, Busan, Kisen, Björne och matte Eva
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.