Den har ju halsband!
Härom dagen hettade det till på Facebook igen.
Det hade regnat i flera dagar, när ett av barnen därhemma dök upp med en halvstor kattunge som hade hittats invid ett köpcentrum. Mamman i familjen beslutade att ta in kattungen och började eftersöka ägaren. Annonserade på FB, ringde polisen etc.
På FB fick hon mycket cred som tagit sig an den lilla katten, inte minst eftersom vädret var som det var. Det var absolut inget väder som katter vill vara ute i, och katten uppfattades som både trött och hungrig.
Kvinnan som tagit in kattungen gissade på att den kunde vara vilse. Inte alls osannolikt när det gäller unga katter. De blir ofta ivägjagade av äldre, mer revirstarka katter.
In i tråden kliver då en person med en helt annan uppfattning, som får stöd i form av "gilla" och emojs.
"Hon ska ge sjutton i katten".
"Hon ska inte ta in och stjäla någon annans katt!!!".
Ja, det blev många hårda ord.
Trots att kvinnan som tagit in katten inte alls ville tillägna sig någons katt, utan bara hjälpa katten tillbaka hem igen.
Det främsta skälet till ilskan i tråden var att katten hade halsband på sig, vilket visade att katten var ägd. Då fick man inte ta in och stjäla den, menade angriparen.
Men även kattungar/katter med halsband på kan ju lifta med ett fordon, eller på annat sätt ha oturen att hamna långt hemifrån. Och behöva hjälp tillbaka hem.
Börjar vi blunda för katter som behöver hjälp bara för att de har halsband på sig, så riskerar vi att den gruppen katter kan fara onödigt illa.
Nej, man ska inte plocka in katter i onödan.
Men en halvstor kattunge intill ett köpcentrum (i ett oroligt bostadsområde), när regnet har öst ner i dagar, och där man omedelbart börjar eftersöka kattens familj via FB, via annonser, via kontakt med polisen. Det kan inte anses vara fel.
Som kattägare har man därtill ett mycket stort ansvar om man släpper ut sin kattunge/katt. Ett ansvar att se till att det finns kontaktuppgifter på ev. halsband, ett ansvar att IDmärka och ägarregistrera katten, ett ansvar att söka aktivt efter sin katt om den inte kommer hem - och att fortsätta söka efter katten.
Dessutom bör man undvika att ö h t släppa ut katter som är yngre än ett år gamla, och aldrig släppa ut dem i olämpliga miljöer.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Hon gjorde en bra insats som försökte hjälpa den lilla katten!
Som kattägare skulle jag bli jättelycklig för en sådan hjälp, om min kisse smitit ut t.ex.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Jag har också tagit hand om kattunge med halsband.
/Maria