Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattpratdjurskyddsfrågorkattsjukdomar
Läst 228 ggr
Uppkatten
1

Rätt till rökfritt?

En del katthem/katthjälpsorganisationer adopterar bara ut katter till familjer där ingen röker. Vad tycker du om det?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Magi-cat
1

Hm. I och för sig kan man tycka väldigt illa om rökning, men blir det inte en begränsning som gör att färre katter får ett bra hem?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Uppkatten
0

#1 Men är det ett bra hem om matte/husse röker?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Maria
1

Lite märkligt med tanke på det skriande behovet.

/Maria

Maria
2

#2 Vi har tidigare varit rökare. Vi har haft både husdjur och barn. Känner ändå inte att vi har varit en dålig familj.
Numera är ju rökning väldigt begränsad med tanke på alla förbud.

/Maria

Magi-cat
1

#2 Det är kanske det som de frågar sig när de inte adopterar ut till hem med rökare?

Men som Maria skriver kan det vara ett bra hem ändå.

[Urskog]
4

Visst är det en bra tanke men som sägs ovan så blir det begränsat att hitta bra hem till katterna sen kan det vara väldigt svårt att kolla upp om nån är rökare eller inte.

Jag röker men aldrig ens i närheten av katterna för dom som vi blir passiva rökare så jag bolmar utomhus så jag förstår tanken men alla vi som röker och har djur måste ta ansvar och inte röka i närheten av våra djur och vara rädda om deras lungor och hälsa.

Uppkatten
3

Så om en uppfödare av raskatter inte vill förmedla katter till rökare så vore det OK för raskatter är lätta att sälja?

Vad händer med huskattens status om vi gör skillnad på katt och katt? Har inte huskatten samma behov av en rökfri miljö som raskatten?

Magi-cat
2

Hm. Man får kanske välja sina strider. Hur man säljer raskatter har jag ingen aning om, jag har ingen erfarenhet av det.
Men jag har svårt att tänka mig att det skulle påverka huskattens status om vissa uppfödare har särskilda krav just angående rökning?

[Urskog]
4

Jag har inte heller erfarenhet av raskatter men är av åsikten alla djur är lika värda oavsett dom är ras eller inte och vad gäller rökning så är det inte bra för varken oss eller djuren så jag förstår absolut beslut sen kan jag som sagt känna att det blir begränsat att ge djur ett gott tryggt hem.

Det absolut viktigaste är att djur får det bra och är ägaren rökare och röker nära sina djur då har man inte tanken på djurets hälsa och där anser jag att man inte är riktigt lämpad att ha djur.

Svår fråga det här för det är både på gott och ont, tar djurägaren ansvar och inte röker nära djuren ser jag inga problem med att ägare röker men röker man intill djuren då tar man inte sitt ansvar för djurets hälsa.

Magrat
3

Jag har huskatt och renrashundar och röker. Det är inget som påverkar dem efterssom jag går ut när jag röker. Absolut att man inte gör det till någon som röker inomhus eller under fläkten. Men nja, röker jag ute så tycker jag faktiskt att det är okej.
Det är ju inte så att jag tar katten under armen och sätter honom i mitt knä när jag ska röka.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Fridaaaa
2

Anser att röker man bara utomhus är det ingen fara med det. Men röker man inne ja då förstår jag dem. Accepterar inte rökande inne

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Herveaux
3

#0: Jag tycker att det är bra. Eller iaf inte dåligt.

Min inre nörd tycker det skulle vara jätteintressant att se siffror på hur många hem som nekas pga rökning. Jag tänker att ett katthem som inför rökfritt hem som ett krav rätt så snart märker om de får neka så många hem att adoptionstakten saktar ner eller tom stannar av till kritiska nivåer och då lika snabbt igen kan stryka kravet. Om ett katthem har haft rökfritt hem som krav en längre tid borde det alltså inte få alltför kännbara effekter på hur många katter som kan hitta nya hem. Bara min tanke.

Efter att ha googlat lite snabbt så finns det en hel del artiklar som tar upp och refererar till studier som visar hur pass farlig passiv rökning är för katter och hundar. En sak som stod som låter så självklart när jag läste det var hur röken fastnar i kattens päls, så katten sen putsar i sig en massa extra rökpartiklar förutom det den redan andas in. Huvva! (Tänkte direkt på min mormors katt. Mormor bolmade som en skorsten inomhus.)

Nu spånar jag bara vilt här men jag kan tänka mig att det kan ses som extra risker för en katt i ett (nytt) hem, förutom den ev. passiva rökningen, att det står askfat inne på bordet, eller ute på (kattsäkrade) balkongen som katten kan komma åt. Eller att innerökare glömmer att stänga till fönstret där hen stod och rökte eller att utomhusrökaren missar att dra igen balkong/altandörren när hen går in eller ut från en rökpaus.

Rökare, ta inte illa upp, jag tror inte att varenda rökare är en vårdslös virrpanna. Det var bara vilda gissningar här hur katthemmen kanske resonerar.

// Harley

Magrat
3

Ingen fara, jag är både virrpanna och rökare ;)

Jag tar ju till metoder för att kunna röka ifred och i lugn och ro (för rökningen är min heliga ritual där jag inte vill bli störd) -men- vi har nät runt altanen ifall någon skulle råka kila ut. Dörren stängs när jag går ut, annars får jag förmodligen sällskap, och det vill jag inte ha.
Askoppen är en burk med lock.

Sedan är ju alla olika. På mig går allt i muskelminne och iom att jag villfå vara ifred så kommer ju inte djuren till skada. Jag undviker dessutom att pussa och krama och klappa när jag precis kommer in.

Jag vill inte låta självgod, men jag tror att vår hittekatt har det rätt bra här.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Herveaux
0

#13: Ja, jag är övertygad om att ni är ett jättefint hem för djur! 🧡
Med dina rutiner blir det mer att det är ett rökfritt hem där det bor en rökare, typ. 😄

// Harley

Magrat
1

Ja men typ, min man är ju dessutom icke-rökare och astmatiker. Så det är jag som är den udda fågeln som låser mig jälv ute på altanen i alla väder, haha

Djuren kan få komma ut när jag är klar!

[[eskils_]]
1

Det är väl en bra idé att upplysa intresserade kattköpare att de ska kunna erbjuda katten en sund miljö att bo i. Om det är så att köparen är daglig rökare och bostaden är liten tycker jag att det är befogat att vägra sälja, faktiskt. Svårt med gränsdragning förstås.

Tarotstollan
0

Det är både bra och dåligt tycker jag.
Ser ju hur mina katter reagerar när jag öppnar balkongdörren för att släppa ut mina katter och vi möts av ett stink moln från grannen under oss. Både jag och katterna backar bakåt och så stänger jag dörren i några minuter och sen öppnar igen.
Katterna stannar oftast då i öppningen och vädrar innan de går ut.

Grannarna har själva katter och har haft hund men ingen av djuren har fått vara ute på balkongen och de har heller inget nät på balkongen.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Uppkatten
0

För många, många år sedan hämtade jag hem en liten kattunge som bott sin första tid hos en familj där det röktes. Han luktade så illa att varken jag eller min andra katt riktigt klarade av att umgås med honom den första tiden… Hela sitt liv hade han sedan biljud på andningen, och när han blev kring 15 år så tvingades jag låta avliva honom p g a problem med andningen. Jag har alltid tänkt att det kunde ha blivit annorlunda om han sluppit vara foster/liten kattunge i den miljön som han kom ifrån… Det är inget jag vet förstås, men det känns som att rökningen var en starkt bidragande negativ faktor…

Det var oerhört jobbigt att se hur han kämpade med andningen sin sista tid i livet…

Uppkatten
1

Smoking around cats can result in a number of respiratory and other health issues, but you can make a change and keep your cat safe from second-hand smoke.
Uppkatten
3

Så här skriver Folkhälsomyndigheten på sin hemsida: "Andelen personer 16–84 år som röker tobak dagligen har minskat i Sverige under perioden 2006–2020. År 2020 var det 7 procent av befolkningen 16–84 år som uppgav daglig tobaksrökning, och andelen var densamma för kvinnor och män."

Rökfritt är således "det normala"/det vanligaste, och därför har jag svårt att tro att det skulle vara svårt att hitta rökfria hem till katter…?

Uppkatten
3

Sedan kommer jag att tänka på en händelse många år tillbaka i tiden. Jag var hos veterinären med någon av mina katter.

En förtvivlad kvinna satt i väntrummet. Hon hade en pytteliten kattunge som var svårt sjuk i snuva. Jag vill minnas att den var ovaccinerad och att syskonet till kattungen redan hade avlidit p g a snuva.

Kvinnan var som sagt förtvivlad, och än värre hade det blivit när djursjukhuset hade vägrat att ta emot hennes kattunge, eftersom hon inte hade råd att betala för veterinärvård "här och nu". Dock hade hon fått tips om den här privata mottagningen (mindre mottagning, men med mkt hög kompetens hos veterinärer och vad gällde utrustning etc). Där lovade man att ta emot kattungen, och hon skulle få möjlighet att betala av kostnaden via faktura.

Kattägaren upprepade hela tiden att hon skulle göra vad som helst bara kattungen fick leva. Hela kvinnans yttre visade att hon var storrökare, och flera gånger var hon tvungen att gå ifrån och röka.

Vi kom att prata en del, under den stund som vi satt där båda två. Det var ett lugnt och vänligt samtal, där hon någonstans kom att inse att de pengar hon lade ner på cigaretter hade kunnat användas till vaccinering, veterinärvård etc istället. Och kunnat rädda livet på kattungarna.

Jag fick en känsla av att hon där och då fattade beslut om att sluta röka, för att kunna ge den lilla kattungen vad den behövde. Hon sa att hon aldrig ville hamna i en sådan här situation igen, och det fanns ju pengar som bokstavligt talat bara gick upp i rök…

Jag hoppas att hon lyckades, och att den lilla kattungen klarade sig. Det hela gjorde ett starkt intryck på mig.

Magi-cat
2

#21 Förstår att det gjorde starkt intryck på dig! Troligen även på henne och det kanske blev ett sådant där ögonblick som förändrar livet…

[Urskog]
5

#21 Kan tro det gjorde intryck för såna händelser är djupa för oss och jag hoppas också att hon kunde sluta för kattens skull så hon fick råd med behandlingar och att kattens hälsa fick gå först ❤️

Det har förts många diskussioner genom årens lopp på diverse ställen på nätet om att ha råd att ta hand om sina djur vilket är så viktigt men också så lätt att glömma bort när människor besöker ett djur och förälskar sig så tänker många inte på att veterinärkostnader kan dra iväg och det rejält både för unga och gamla djur.

Ditt inlägg Uppkatten hoppas jag kan vara en ögonöppnare för många som tänker skaffa djur hur viktigt det är att ha råd att ta hand om djuren under hela deras liv för hur det är så är det ett ansvar vi tar att se till djurets bästa och har vi inte råd då bör vi avstå att skaffa djur. Hårda ord tycker många men det är faktiskt liv med känslor och rättigheter vi talar om så den som tycker det är hårda ord den har inte ansvaret och förståndet att man tar hand om sina djur både i med och motgång och där krävs det att man faktiskt har ekonomin att ta hand om ett eller flera liv.

Jag tycker det är så oansvarigt av dom djurägare som röker i närheten av sina djur för det är så enkelt att gå ut och röka i all den tid vi alla borde förstå att djuren som oss reagerar på rök och kan bli passiva rökare dom som vi människor med en massa följdsjukdomar och det är inte rättvist öht mot djuren.

Nu är jag rökare men aldrig i min tid skulle jag utsätta varken mina egna djur eller andras för röken. Idag var jag ner i stallet för jag är hästvakt åt en väninna som är på semester och en besökare som inte hör dit rökte i närheten av hästarna och jag gick ju igång så klart med svordomar och jävlar anamma för nån måtta liksom man röker inte i närheten av djur oavsett vilket djur det är så där gjorde jag mig rejält osams och det slutade med att jag i ren ilska kastade mig upp i sadeln på min väninnas häst och for iväg i galopp förbannad och trodde mig komma tillbaka efter en lång skön ritt i skogen att personen lämnat stallområdet men vem f står och röker när jag kom tillbaka och det på stallområdet bland både hästar och hö 🤬

Jag behöver nog inte säga mer men ordväxlingen blev het och idioten drog surt iväg med sin bil och förhoppningsvis ser vi honom aldrig mer i stallet .

Det är så enkelt rök aldrig i närheten av djur eller människor ta hänsyn till både dom fyrbenta och dom tvåbenta det är faktiskt inte så svårt att dra sig undan med sin rök 🚭

Uppkatten
4

#23 Många kloka ord!

Vid många stallar/ladugårdar brukar det vara rökförbud på området, just därför att där förvaras hö/halm och liknande, samt att det ju slutar i katastrof ifall anläggningen skulle ta eld….

Är det inte skyltat om rökförbud så skulle du kunna be din väninna att ta upp det med stallägaren. Det kan vara lättare att hänvisa till en skylt, ifall någon står och röker så där… "Är det förbjudet så är det".

Jag kan bli väldigt upprörd även när jag ser föräldrar stå och röka vid barnvagnen o s v. Barn och djur ska inte behöva utsättas för rök, tycker jag. Vi vet hur farligt det är.

Och många djur har långt mycket bättre luktsinne än vi, och lider förmodligen mer av lukter än vad vi gör.

Sedan vill jag förstås betona att det inte är rökaren (personen) jag har något emot, utan beteendet (ffa i "fel" miljöer).

[Urskog]
3

#24 Det förstår jag också att det inte är personen rökaren du har något emot för hur det är finns så många oansvariga rökare som inte bryr sig alls om varken djur eller människa.

Jag har retat mig många gånger genom åren på rökare och sagt till varpå så klart dom sagt typiskt icke rökare att gnälla då åker cigarettpaketet demonstrativt fram bara för att visa jag röker och att vi faktiskt måste ta hänsyn.

Tycker det är toppen toppen att det idag är förbud på så många ställen, helt rätt och jag tycker själv inte om att vistas i andras rök för det är verkligen inte trevligt.

Nu röker jag inte ute bland folk, går aldrig med röken i hand på gatan som en del gör och är jag borta på resa eller hälsar på någon har jag min lilla glasburk med lite vatten i och smyger iväg där jag inte kan störa någon eller går till en plats där det är tillåtet svårare än så är det inte tvärtom busenkelt 😎