Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketthuskatten
Läst 1195 ggr
modellflickan
0

Påkörd liten katt

Inatt när jag körde hem så såg en jag en fruktansvärd syn. En jättesöt katt låg på vägen. Självklart vände jag bilen och tog mej en närmare titt på katten. Det var en hankatt, vit och gråspräcklig utan halsband. Blodig och helt ja, jag vill inte berätta mer egentligen. Men det var en fruktansvärd syn. Jag plockade bort honom från vägen och lade hans lilla tunna stela kalla kropp på gräset. Med tårar i ögonen gick jag mot bilen igen. Jag grät tyst hela vägen hem.

Till dej lilla söta katt, jag vet inte vem som ägde dej, om du ens hade ett hem. Vila i frid lilla vän. Hoppas innerligt att du inte fick lida..

Sidentass
0

Hej Modellflickan!

Min tid vid datorn är så knapp nu i och med att vi håller på o flyttar..men har snott mej en stund vid skärmen nu o såg vad du varit med om..så hemskt..så ledsamt och så jobbigt att behöva uppleva detta..jag har inte körkort,, men har funderat många gånger på om man själv skulle köra och så är olyckan framme, katter..igelkottar..harar..ja..det är otäckt..

Nu lider inte lilla missen…nu vilar han sina tassar där gräset alltid är mjukt o grönt..och där inga smärtor, inga sorger existerar…

Sidentass

modellflickan
0

Hej Sidentass

Ja det är fruktansvärt. Själv har jag aldrig kört på något djur än, lyckligtvis. Det som gör mej lite besviken dock är att ingen annan hade tagit sig tiden och lyft bort den stackars katten från vägen. Ledsen

RIP lille katt. Gråter

Sidentass
0

nej..det kan jag heller inte förstå..skulle aldrig kunna passera en misse liggandes mitt på vägen utan att gå fram o titta efter halsband och nummer till ägare..att man flyttar undan katten känns ju bara som en självklarhet…

modellflickan
0

Helt rätt Sidentass

vanessa
0

FY fan vad jobbigt. Har inte kört på nåt, men har å andra sidan inget körkort heller. Men är en fantastisk passagerare… En gång hittade jag en katt där jag bodde som blivit påkörd och dödad. Den hade ett halsband med telefonnummer så jag ringde och berättade. Tyvärr blev de arga och trodde att jag gjort det.

Vill be dig att ta kort på katten. Polisanmäla att det är död. Samt sätta upp lappar i området. Utan bild självklart.  Skriv en notis i lokaltidning. Detta för att ägaren ska få veta vad som hänt, och då slipper leta, oroa sig, annonsera med mera. Det kan ju även vara en rymling som gått vilse, som ägaren letar efter. Skriv gärna en fin pik i annonser och lappar till bilföraren också.

Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Hawknestgrove
0

Ja, det är fruktansvärt när man ser sådant. jag blir lika illa berörd varje gång och flyttar också undan om tillfälle finns. Sedan kommer man till summan av kardemumman, det kan hända alla, att man kör på ett djur. Min stora mardröm är att det är en katt, konstigt nog. Varför blir jag egentligen bli mindre illa berörd av att jag kör på en ekorre? Men det blir jag. Ok, jag går ut och kollar att den verkligen är död. Sedan kommer vi till det vidrigaste av allt, hur många har kurage och styrka, att avliva djuret, speciellt om det är allvarligt skadat? För ägarna bryr sig inte, i alla fall inte här i allmänhet. JAg vet, att när det gäller katt, så får man inte, men att tillkalla polis här, det är lönlöst. De kommer inte i alla fall. HAr hört mig för, tro mig. JAg bara hoppas, att om den dagen kommer,att Gud ger mig den styrka som behövs för att förkorta lidandet hos djuret.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

modellflickan
0

Vanessa

Jag har varit på samma plats idag, men då såg jag inte katten. Jag hade lagt den lilla på gräset jämte vägen, men nu var den borta. Kanske har ägaren hämtat katten? Annars var din ide mycket bra.

Gunilla

Jag blir alltid mer illa berörd om det är en katt som blivit påkörd, det erkänner jag. Kanske beror det på att jag älskar katter mer. Katten är mitt favorit-djur och husdjur. Och om jag skulle ha kurage nog att avliva katten om den är svårt skadad på plats, det vet jag inte. Jag vill aldrig hamna i den situationen.

Jag är alltid så blödig när det gäller katter. Men det är för att jag VET hur underbara djur dom är egentligen. Snälla, pålitliga och ärliga djur, och så väldigt vackra på alla sätt och vis.

Lena
0

Ja usch det är alltid lika ledsamt att hitta överkörda djur vid vägkanten. En gång låg det en stor hund död på motorvägen. Det var också svårt att se. En boxer tror jag det var. Hundar och katter känns så nära. De är ju våra bästa vänner….

Hoppas också slippa stå vid ett svårt skadad djur sida. Gud så svårt det måste vara…. Hemska tanke. Att inge gör något och att ingripa - lika svårt både ock.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

modellflickan
0

Håller med Lena. Katten och även hunden är våra bästa vänner.

Hawknestgrove
0

Ja och det märkliga är, att kör du på en hund eller rådjur, så är det absolut tvunget att du kontaktar markägare eller polis. egentligen katt också. Men här bryr de sig inte. När det gäller katt, alltså. Det största jag kolliderat med var ett rådjur, det sprang rätt in i bakänden på min bil. Stort pådrag. Vi hittade inga blodspår vid platsen och fick ge upp sökandet. Trots att vi använde hund att spåra med. Det var många år sedan, men som ansvarsfull jägare, så undrar jag fortfarande vad som hände med rådjuret. Sånt här ger en kymig känsla.

Faxlin
0

Jag kan berätta att som djurälskare i allmänhet så mår jag alltid illa av att se ett djur dödad vid vägen. Men ett husdjur är trotts allt något som får ens hjärta att blöda lite extra.
Jag har stått vid vägen och ringt efter att ha släpat en schäfer från vägbanan en gång. Ringde polisen som kontaktade ägaren.
Inte vi som körde på hunden ska tilläggas jag var bara den som ringde.
Vi stod självklart kvar tills ägaren kom. Sedan hjälpte vi till att lyfta vovven in i bilen.

Jag vet att jag har styrkan att slå ihjäl ett djur som lider. Jag såg hur en katt låg vid vägen i en onaturlig ställning.
Katten bara flämtade, blodet rann ut ur nos och mun. Och ryggraden var av och stack ut ur skinnet. Denna misse led.
Kan låta rått, men jag tvekade inte att använda domkraften och göra slut på dens lidande.
Det krävdes bara ett slag. Och ja, jag hade kunnat valt något mindre och lättare verktyg. Men jag ville verkligen vara säker på att det räckte med ett slag.
Jag begravde honom en bit upp i skogsbacken. Satte en liten beskrivning på hans utseende och på vad som hänt. På ett väldigt provisoriskt ihopknutet kors.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Hawknestgrove
0

Heder åt dig Åsa, för att du klarade av det! Hoppas, som sagt, att jag kan få samma styrka om det händer mig!

Sidentass
0

Så rätt du gjorde Åsa..i sådana lägen är det förstås bäst att handla snabbt o förkorta lidandet så fort som möjligt..därmed inte sagt att jag är helt säker på att jag själv skulle klara det. För tänk om man inte slår tillräckligt hårt i det skärrade tillstånd man befinner sig i…det är sådana saker som oroar mej mest..när katterna här lekt med fåglar, erkorrar eller råttor har jag heller inte kunnat avliva med tex..en sten..just av rädsla för att träffa fel och lidandet bara fortsätter. Har alltid bett sambon att göra sådana saker. Han har också mentalt svårt för det..

majvi
0

Jag vet en som skulle avliva en påkörd katt så att den skulle slippa lida mer.Nu kommer jag inte ihåg om det var hon som hade kört på katten eller om hon körde förbi och såg den.Det enda hon hade var domkraften men hon kunde inte förmå sig till att slå ihjäl katten.Det var barn med i bilen också.Katten måste ha haft halsband för hon fick tag i ägaren och de åkte till veterinären.

Katten var chockad men annars var det inga fel på den.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Hawknestgrove
0

JA Majvi, har katten halsband och inte visar några ytliga skador, då gör man naturligtvis inte så. Sedan när det gäller bytesdjur, som Arne hart kommit hem med, så är det mest effektiva om de verkar skadade, att ta mössen/fåglarna och kasta dem hårt i golvet. Jag lovar, de dör ögonblickligen. Sen kan katten få härja fritt, vilket han oftast gör.Men småfåglar, som flyger in i fönstret, de brukar bara ha fått en hjärnskakning. Så dem brukar jag sätta in i en liten kartong mörkt och svalt en stund. Har de inte repat sig inom 3-4 timmar så är det mest humana att avliva dem.

TildaLinge
0

#9 Vart såg du katten för någon stans :(

Alexej
0

Putt till Modell_flickan

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Aribigga
0

Min mamma hittade en halvdöd katt en gång när hon var ute och körde tidigt till jobbet, hon fick panik och slängde in katten i bilen och illfart till vår veterinär. Tyvärr så dog katten på vägen dit, mamma ringde på hos veterinären som låg och sov och han tog hand om den.

Visst borde man ha styrka att döda ett lidande djur, men det är svårt :( Jag klarar på min höjd att avliva guppys små fiskar) men jag tycker det är hemskt ändå. Stor eloge till er som klarar av det!

lurvponnyn.vimeddjur.se

modellflickan
0

Ja är också en fegis när det gäller att avliva djur. Klarar det bara inte..Men däremot tycker jag man ska flytta på de döda djuret om det ligger på vägen.

JosephineF
0

Det var en rackarns gammal tråd ni luskat fram =) Tyckte väl jag läst det förrut.. Tänkte att det var då attans vad du lyckas hitta döda djur din stackare..

Hawknestgrove
0

Jo aldrig, som sagt råkat ut för det, men jag ber till Gud, att den dagen jag måste, så hoppas jag att jag ska klara av det. Åker liksom inte omkring med laddad bössa i bilen. Då gäller det att ha inre styrka, om djuret är så svårt skadat, att det inte finns någon räddn ing och det lider. Ringa polisen? Ja visst…Gäsp, vi kommer när vi har fikat klart……

Hennum
0

usch usch, så hemskt. man blir alltid så ledsen när man ser sånt :( stackars alla mattar/hussar oxå som inte vet var deras små älsklingar tagit vägen.

jag hade nog aldrig fixat att avliva djuret, även om det hade varit bäst. :(

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan