Gunilla funderar.....
efter att ha sett delar, eller rättare sagt början, på de hemska filmerna om pälshantering, jag har nämligen aldrig klarat av att se dem färdigt, för vidrigt…., så undar jag en sak. NÅGON har filmat detta. NÅGON har redigerat och lagt ut detta. Hur klarar man sån´t? Jag skulle aldrig i mitt liv klara av att med dold kamera åse detta. Tänker jag fel? Hur är man funtad? Är de människorna avtrubbade, eller vad är det som sker? Mina vidare tankegångar med olika facetter kan ni tänka er själva. Vad säger ni?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Det finns så mycket sk*t på internet. Snuffilmer, bilder på allt möjligt otyg och i samtliga fall finns det någon som står bakom kameran. Psykopater saknar förmågan att känna empati, så jag tror att det många gånger ligger en emotionell störning bakom. Sedan finns det ju dokumentärfilmare, fotografer och journalister som sett så mycket att dom blivit avtrubbade.
Personligen kan jag inte heller se dessa filmer om pälshantering mm då jag skulle behöva en spyhink. Dessutom får jag så otroligt mycket ångest av att se. Jag väljer att veta att filmerna finns. Jag har sett en för ett antal år sedan där speciellt bilden av en hund sitter fastetsad på näthinnan. Den hunden får representera alla dessa filmer, och alla dessa djur som plågas för mig.
Jag har också svårt att förstå att någon verkligen har stått bakom kameran men jag är så tacksam för att de finns människor som "klarar" detta och kan förmedla det vidare.
Sedan tänker jag på alla "djurpoliser" man sett i TV från bl.a. Amerika. Jag hade aldrig klarat ett sådant arbete men. Jag tror inte dessa människor är avtrubbade men har en annan förmåga att hantera problemet.
Genom att agera som de gör så får ju andra människor upp ögonen för allt hemskt som sker och bara det är ju en god gärning i sig…
/Maria

de är oftast s.k. infiltranter från djurrättsorganisationer som filmar misshandel av djur hos t ex pälsuppfödare och laboratiora.
Ja, Miranda, men att de bara kan!!!!! Ska man beundra dem, eller inte? Ok, syftet är gott, men jag skulle aldrig klara av, att ens vara med om tre sekunder…..

visst ska man beundra dem!!! Annars skulle ännu fler blunda för sanningen (inkl. myndigheterna) Vissa behöver se med egna ögon vad som pågår innan dom tror det är sant.
Titta här: Finländska djurrättsaktivister har smygfilmat på 101 finska gårdar och visar upp chockerande bilder av djurplågeri. "Finlands jord- och skogsbruksminister Sirkka-Liisa Anttila tar uppgifterna på allvar, men anser att aktivisterna borde ha anmält vanvården i stället för att smygfilma den. Ministerns egen släktgård är en av de filmade. " 
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=43827&Smygfilmning%20avsl%F6jar%20djurpl%E5geri

DE ska beundras, för de ger sig in i elden för att visa verkligheten som genom det kan rädda en massa djur. Så beundra dem.
När de går in där för att filma då tar de på sig jobbrollen. Det är som om man jobbar på sjukhus och möts av blod och annat. Då kan man inte må illa, utan det gäller att vårda. Sedan när dagen är över så kan man må dåligt, men inte innan. Men av liverfarenhet så vet jag att mankan bli avtrubbad, för annars klarar man inte det hela. Men misstänker att de som filmar är olika människor så de hinner inte bli avtrubbade och möter det inte varje dag i åratal direkt. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Miranda, det där såg jag på Tv. Vidrigt. Då kan ni kasnke förstå, att jag helt äter fri mat. Och att sådana som du Miranda, är värda all min beundran, som vägrar äta kött överhuvudtaget.