Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: bortsprungna-upphittade-katter
Läst 281 ggr
Uppkatten
9

Bortsprungen - och "likadan som alla andra"...

Läser återigen efterlysningsannonser på nätet. En person efterlyser sin katt. H*n vill ogärna berätta mer exakt varifrån katten har försvunnit, utan anger län. Det motiveras med att katten har varit borta länge.

Jodå, katter tar sig långt ibland, men närområdet är inte på något sätt oviktigt i de här sammanhangen. Även katter som har varit borta länge kan återfinnas alldeles i närheten.

Det är bilder på katten. Går inte att se några särskilda kännetecken. Katten ser ut som hundratals, förmodligen tusentals, andra katter. Det står inte ett ord om huruvida katten är id-märkt eller inte. Man förväntas berätta i tråden om man har sett någon katt med liknande utseende.

Jag bor flera mil därifrån. Bara i mitt kvarter finns det åtminstone ett tio-tal katter men "samma" utseende. Ska jag ringa och berätta det? Nej, det går förstås inte.

Jag hittar en annons till om samma katt. Det finns - som bekant - en uppsjö av ställen på nätet där man kan efterlysa katter eller berätta om att man har hittat en katt. Ja, många hundra ställen finns det faktiskt… Inte lätt för en ev. upphittare och kattägare att hitta varandra i den röran av sidor och grupper…

I den "nya" annonsen framkommer det att katten är IDmärkt. Men inte ägarregistrerad.

Hur tror kattägaren då att IDmärkningen ska kunna vara till nytta? Om kattägaren ändå inte går att spåra via IDmärkningen? 

Ja, det är klart att ägaren kanske kan rabbla numret om någon hör av sig. Men det viktiga är ju att den som hittar en IDmärkt katt också lätt ska kunna hitta kattens familj (via registren).

Det är förstås viktigt att samla alla bortsprungna och upphittade katter på ett och samma ställe, förslagsvis på VILSE.nu (som startades med just den ambitionen). På så sätt ökar chansen att katten kan få komma tillbaka hem igen. 

Ingen upphittare/kattägare förmår att söka igenom flera hundra olika upphittat-/bortsprungen-sidor på nätet, kanske över många veckor/månaders tid framöver.

Omärkta katter - löper stor risk att aldrig kunna återförenas med sina familjer igen, även om de hittas av någon som förstår att de är vilse och behöver assistans.

ID-märkta men oreggade katter riskerar att gå samma öde till mötes. 

Jag förstår ö h t inte hur man kan ha en IDmärkt katt men missa själva vitsen med det: att regga katten i SKKs DjurID, eller i SVERAKs ägarregister så att man kan bli hittad om katten kommer vilse. Reggningen är ju s a s kattens livlina tillbaka till hemmet.

Och om man nu ändå har missat att regga sin katt och katten sprungit bort? Ja, då kontaktar man SKKs DjurID och SVERAK omgående, och ber om hjälp med att få regga sin katt så snart som möjligt. Berätta vad som har hänt och fråga hur din katt kan blir reggad på snabbast möjliga vis.

Har du tur så sitter din bortsprungna katt på trappan i morgonbitti, men många katter blir borta i veckor och månader. Ibland t om i åratal. Då är det bra att katten är IDmärkt och ägarregistrerad.

Jag hoppas förstås att den här kattägaren får tillbaka sin katt, att efterlysningen ger resultat och att kissen får komma hem igen. Men det är så sorgligt - att dag ut och dag in - se sådana här annonser om bortsprungna och upphittade katter, där katten inte ges bästa möjliga förutsättningar att få komma tillbaka hem igen, bara för att kattens familj har missat - eller valt bort - att IDmärka och ägarregistrera sin katt…

Det är hög tid för en lagstiftning om obligatorisk IDmärkning och ägarregistrering av katt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lona
3

Jag kan tänka mig att det till viss del är som med hundar: ägarna TROR att det på något sätt går automatiskt när katten ID-märks. Där borde veterinärerna och kanske även olika kattorganisationer vara tydligare? Sen är det nog många som tänker "jag gör det sen" eller så ids de inte ta reda på hur man gör/vart man vänder sig. (Jag var i ärlighetens namn rätt sen med att omregistrera min ena hund när jag tog över henne - MEN hon var reggad i förra ägarens namn, det gick alltså att få tag på någon via både SKK och Jordbruksverket.) Jag vet inte riktigt hur det ser ut när det gäller katter, olika organisationer och så vidare men förmodar att det här mest förekommer hos huskatter, inte raskatter? Problematiken som ledde till registreringskravet på hund finns förstås inte hos katt men jag instämmer, det är verkligen dags att kräva id-märkning/registrering för katter! Deras låga status i samhället är skrämmande. ❤️

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Uppkatten
3

#1 Ser man på en stor söksajt så som t ex VILSE så fyller de flesta kattägare i om katten är ID-märkt eller inte, och de fyller i om katten är reggad eller inte. Så många verkar ha koll på hur det är med den egna katten, tänker jag. Det är ytterst få som skriver att de inte vet, eller att de "tror" (även om det förekommer, t ex om man hjälper en granne eller en släkting att efterlysa dennes katt). Sedan finns det förstås de som inte fyller i uppgifterna ö h t, och som inte heller skriver något om ID-märkning/reggning i sin fria text om katten. Där ligger det förstås nära till hands att anta att katten är omärkt/oreggad. Sedan finns det säkert många som aldrig ens kommer så långt som till att efterlysa sin bortsprungna katt…

Alla seriösa uppfödare och katthem/katthjälpsorganisationer id-märker katterna. Ägarregistreringen kan variera lite mellan katthemmen, en del verkar tycka att det räcker om katten reggas först när den skrivs över på ny ägare, men det är förstås fel tänkt. Katten kan ju komma ut av misstag t ex i samband med veterinärbesök, från ett akuthem eller om det blir inbrott på katthemmet o s v, och då är ju ägarregistreringen med ens väldigt viktig. 

Mer information behövs - hur konstigt det än låter… Jag tycker vi har tjatat om det här med märkning och registrering i åratal nu… Men jag ser i efterlysnings- och upphittat-annonserna att kunskap saknas. Man skriver alltjämt att katten är chippad i örat, att den "har något märke i örat som veterinären har satt dit", att katten är märkt men att i registret är en annan katt reggad på det numret, att katten är märkt men att man inte hittar den i registret, att man inte känner till hur numret ska användas o s v. Det skulle behövas större informationskampanjer i media eller nå´t…

Sorg, oro, saknad och längtan är vanligt när katten har sprungit bort. Redan det borde få kattägare att IDmärka och regga sin familjemedlem - INNAN det är försent… 

Men det viktigast är förstås att KATTEN får chansen att komma tillbaka hem igen… Att den inte blir kvar där ute, eller en dag omplaceras för att kattens familj inte har gått att hitta…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

cattisa
1

Har sett några som annonserat om att katten försvunnit. När de fått frågan om katten är ID märkt har de svarat att den är chippad, men inte registrerad.  Ibland har de skrivit att de ska registrera den nu.

Problemet är bara att det kan ta tid innan registreringen går igenom. Om någon redan har hittat katten, eller gör det inom de närmaste dagarna, konstaterar de att katten inte har någon ägare registrerad.  Dvs man antar att katten är hemlös.  Frågan är om någon upphittare är så ambitiös att man kollar chippet igen någon månad senare?

Jag tycker att man ska ändra rutinerna så att den veterinär som id-märker en katt ska se till att den blir registrerad. Skicka med ägaren en blankett om hur man ändrar registrering vid flytt eller ägarbyte istället.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Uppkatten
2

#3 Precis som du skriver så är det nog få upphittare som fortsätter att gå in i registren, när de väl har kollat där en gång…. Där kan vi andra bli bättre på att påminna/uppmuntra upphittare om att göra just detta - gå in flera gånger under de närmaste veckorna/månaderna och kolla. I väntan på den där lagstiftningen som vi såväl behöver…

Det kan ta flera veckor innan registreringen går igenom i värsta fall. Det är därför jag tycker att man ska ringa och prata med ansvariga och se om de har möjlighet att snabba upp processen i det enskilda fallet just om katten redan är försvunnen… Det kanske är svårt, jag vet ärligt talat inte, men en del verkar få sina katter reggade snabbt sedan de försvunnit.

Visst vore det bra om katten kunde bli reggad redan hos veterinären när den IDmärks. Veterinären själv har säkert fullt upp, med tanke på den veterinärbrist som är i landet, men på mottagningar borde det kanske kunna vara möjligt…?

[[eskils_]]
0

Det tar nog tyvärr åratal att få igenom en ändring så att alla veterinärer registrerar sina kattpatienters ID-märkning direkt i samband med märkningen. I väntan på det måste ägarna själva göra det, ju förr dess bättre.

Den livräddande ägarregistreringen görs hos DjurID eller Sverak, eller båda. (Kostnad bara några tior.)