Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 1285 ggr
Uppkatten
2019-11-26 22:11

"Det strömmar in förgiftade katter"...

Vid Universitetsdjursjukhuset i Uppsala har man fått in mer än 50 katter med liknande symptombild sedan oktober. Veterinärerna tror att katterna kan ha fått i sig en ny typ av mus- och råttgift, som tidigare sades vara ofarlig för katter.

"Det strömmar in katter. Vi vet inte vad vi ska göra för att få stopp på det", säger en veterinär.

Läget verkar vara ungefär det samma på flera håll i landet. Även på FB dyker de förgiftade katterna upp….

Nog måste det väl gå att få ett stopp på detta….???? Och det å det snaraste….

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/veterinarer-varnar-kraftig-okning-av-forgiftade-katter?fbclid=IwAR3_kS-CV4zxH7tzeUFjCAcLUbmTpgSuO6Ma2nplnFSsFOqIgZb43xCuWHs

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
[[eskils_]]
2019-11-26 22:34
#1

 😮😕 

Skönt att man har trygga, kastrerade innekatter som inte längtar ut!

Tarotstollan
2019-11-26 22:55
#2

Fy så hemskt och det är de katter som kommer in till veterinären.
Det finns säkert ett mörkertal med katter som aldrig får någon hjälp!😢

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

MonicaLagerquist
2019-11-27 03:00
#3

😭

Stolt ägare till fem La permer

Uppkatten
2019-11-27 20:14
#4

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Tarotstollan
2019-11-27 20:43
#5

Påskrivet och passade på att skriva under på något annat också som hade med utnyttjande av djur.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Uppkatten
2019-11-30 08:43
#6

Kemikalieinspektionen vill nu se över villkoren för användandet av preparatet.

 Fortsätt skriva under protestlistan!

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/kemikalieinspektionen-ser-over-villkoren?fbclid=IwAR2GaHDdgS8AqhIpUKxh5JGOfsdCO4HMJJIfMBCq2P74bz0xFqdh0xMrTnQ

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Uppkatten
2019-12-01 11:15
#7

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[[eskils_]]
2019-12-01 18:25
#8

Även på Djursjukhuset Strömsholm i Västmanland varnar man för giftet.

"Sedan mitten av oktober har djursjukhuset i Strömsholm tagit emot 35 katter och fyra hundar med liknande symptom – orsaken tros vara ett musgift som har ökat i användning.

– Vi är mest oroliga för att vi inte har något motgift. Vi har heller inget sätt att få fram analys via blodprov, säger veterinären Madeleine Johansson.

Medvetslöshet, ryckningar och kramper är vanliga symptom."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/djurkliniken-vi-har-sett-en-kraftig-okning-av-medvetslosa-katter-i-host

Uppkatten
2019-12-02 19:51
#9

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Tarotstollan
2019-12-02 20:10
#10

Vilken tur att han orkade ta sig hem och fick hjälp!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Uppkatten
2019-12-10 22:42
#11

Universitetsdjursjukhuset vid SLU får fortfarande dagligen in katter som förgiftats av musgiftet alfakloralos.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/efter-larmet-om-forgiftade-katter-kemikalieinspektionen-har-startat-utredning

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2019-12-11 16:22
#12

"Medlet säljs till privatpersoner i butik och utan varningstext".

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/flera-fall-med-forgiftade-katter-i-lanet

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MonicaLagerquist
2019-12-12 09:35
#13

#12 Helt ofattbart.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Uppkatten
2019-12-12 19:14
#14

"Man tror lätt att de har blivit påkörda". 

"Ett tydligt tecken på att de har blivit förgiftade är att de vippar med öronen fram och tillbaka".

"Vi vet inte hur de katter som drabbats kommer att må på längre sikt".

https://www.expressen.se/leva-och-bo/husdjur/katten-freja-fick-i-sig-farligt-musgift-dog-dagen-efter/

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2019-12-16 20:18
#15

Tack vare GPS:en kunde de se var katten befann sig och hann i tid till djursjukhuset…

https://www.expressen.se/kvallsposten/carinas-larm-om-dodsfallan-kan-drabba-aven-din-katt/

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Tarotstollan
2019-12-16 20:42
#16

Detta måste verkligen stoppas, det är fruktansvärt för alla djur som drabbas både vilda och tama och även de tamas ägare!😭

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Uppkatten
2019-12-16 21:04
#17

#16 Ja, jag förstår inte att man inte "drar i nödbromsen" och stoppar all försäljning bums…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[[eskils_]]
2019-12-18 17:32
#18

Äntligen händer något. Frågan är om det räcker. 😕

"Nu har Kemikalieinspektionen beslutat att medlet endast få användas yrkesmässigt av den som har utbildning och giftet inte får förekomma i miljöer där katter vistas. Dessutom ska döda möss samlas in.

Sedan 2013 har giftet fått användas av vem som helst.

De nya skärpta reglerna gäller omedelbart."

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=7370504

Tarotstollan
2019-12-18 18:11
#19

Underbart att det börjar gälla direkt! Det är ju annars brukligt att bestämmelserna  skall dras ut på tid, ibland flera år innan det blir aktuellt med totalförbud.👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

cattisa
2019-12-18 19:32
#20

Bra att beslutet har kommit! Fast alla som har köpt giftet fram till idag och har det liggande hemma kan ju fortsätta använda det. Jag är rädd att det kommer att dröja ett tag innan vi ser några effekter av dagens beslut. Risken är stor att vi kommer att fortsätta se förgiftade katter ett bra tag framöver.😕

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Annons:
Tarotstollan
2019-12-18 19:37
#21

Giftet borde lämnas in i affären de köpte det från.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Uppkatten
2019-12-18 19:55
#22

Det känns verkligen superbra att det händer något! Hoppas att folk tar det på allvar och tar sitt ansvar så att fler katter inte behöver råka illa ut.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2020-01-05 17:45
#23

Jag läser fortfarande dagligen om (misstänkt) förgiftade katter… Blir så otroligt arg och ledsen när jag ser hur vi människor ställer till det.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

JMW
2020-01-08 22:29
#24

Jag trodde inte man kunde köpa detta gift i affärer. Vi har det giftet i stationer på vinden och jag ser ju hur otroligt effektivt det är mot mössen. Här är det Anticimex som fyller stationerna och är mycket restriktiva med detta. 
Konstigt att det har blivit så mycket med katterna just nu. Vi har haft detta gift på vinden i mer än ett år så det är ju inte nytt.

Uppkatten
2020-01-09 07:39
#25

#24 "Giftet har funnits sedan 2013, men blev populärt först efter att ett annat mer populärt gift förbjöds under förra året", kan man läsa i en av artiklarna.

Problemet med det nya musgiftet är att folk inte har använt det på rätt sätt och att det inte finns något motgift att ta till när det kommer in förgiftade katter.

Nu har användningen av medlet begränsats: "För att få använda giftet måste man nu ha en godkänd utbildning och tillstånd för att få använda det. Giftet får bara användas av yrkesutövare och får inte användas i närheten av katter. Alla möss som dödas av giftet ska samlas in."

Men dessvärre verkar det fortfarande gå att få tag i även för allmänheten, och folk verkar fortsätta använda det musgift som de redan har köpt in (vilket man alltså inte får göra).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2020-01-30 22:41
#26

Det verkar som att det har lugnat sig lite, även om man fortfarande ser uppgifter om förgiftade katter på FB och i massmedia?

Eller är det bara "nyhetsvärdet" som minskat?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Tarotstollan
2020-01-30 22:49
#27

Förhoppningsvis beror det på att folk har blivit medvetna om det, då det pratats om det på nyheterna bl.a. Så fler har hört om detta giftet och kanske har bättre koll på sina katter.🤔

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Chinesecrestedlover
2020-01-30 23:25
#28

🤔 Undrar om det kan ha varit det som hände min hund?? Var visserligen i februari 2019 och jag har inte sett henne äta något…men hon gick från att vara en helt frisk hund på 7 år till en hund som hade kraftiga kramper och kämpade för sitt liv. Vi kom in från promenad på kvällen och kort därefter krampade hon och ville ej komma ur sina kramper. 

Hon blev inlagd på djursjukhuset (två olika djursjukhus) några dygn. Hon blev nedsövd under ca 24 h från det att vi kom fram till Kumla djursjukhus tills kvällen efter då vi (under dagen) transporterats till Strömsholm (med två djursjukskötare som höll koll hela resan). Under första kvällen (på Kumla) så gick hon ner kraftigt i temperatur. På Strömsholm hamnade hon i syrgasbur p.g.a. lungödem (då hon dragit ner "fradga" i lungorna då hon krampade) osv. 

Ingen trodde hon skulle överleva, fick t.o.m. höra att "det inte var fel om jag valde att avliva henne" (detta första kvällen på Strömsholm). 

Nu är hon i det närmaste precis som vanligt (något sämre balans och kan vingla till lite ibland och möjligtvis ännu mer skällig än innan) och hon återhämtade sig galet snabbt efter detta extremt läskiga. 

Hon får två olika kramplösande mediciner varje dag, fyra gånger om dagen…men har inte visat några som helst tecken på att krampa sedan hon kom hem från djursjukhuset (i mitten på februari) så känner mig väldigt tveksam till att epilepsi är orsaken (det är antingen epilepsi eller förgiftning, veterinären kunde inte utesluta något av det och vi tar därför det säkra före det osäkra och medicinerar henne). 

Min Super-Sookie ❤️

På väg till återbesök, Strömsholm

På återbesök, Strömsholm

[[eskils_]]
2020-02-24 23:11
#29

"Under det senaste dygnet har Djursjukhuset i Gammelstad, i Luleå, tagit emot tre katter med förgiftningssymptom. Nu går djursjukhuset ut med en varning. (…)

Veterinären uppmanar nu kattägare i området att hålla sina katter inne och hundägare att vara uppmärksamma."

SVT idag.

Uppkatten
2020-02-25 07:32
#30

#29 Fasiken att det aldrig tar slut….. 😕

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[[eskils_]]
2020-02-25 19:25
#31

#29 Man misstänker att någon katthatare lagt ut råttgift i området.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/hertsobor-vagar-inte-slappa-ut-sina-katter

😕😡

Tarotstollan
2020-02-25 20:16
#32

Fy 😈, hur sjuka är folk?
Enda fördelen är att folk håller sina katter inne, så andra inte kan skada dem men å andra sidan katter som är vana att få vara ute blir ofta väldigt rastlösa och stressade.
Så antar att ägarna får försöka gå ut tillsammans med katterna på korta promenader och hålla koll på dem.
Värst är det väl för de katter som blivit övergivna och inte har någon ägare som bryr sig om dem. Även deras välbefinnande hamnar då på de andra kattägarna som då kanske får se till att de kommer till en veterinär.😕

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: