Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettutanför-ämnet
Läst 577 ggr
sofia85
0

Vilka katthem är inte bra

Undrar en sak… läser att många skriver om djurens vänner  och andra katthem att dom inte är bra. är inte så insatt i ämnet men undrar vilka katthem som inte är bra och varför?? Kanske är en dum fråga och så men jag vill gärna veta så man inte säger något till nån och så är det ett dåligt katthem…

Alexej
0

Bättre att ta de som är bra. Månadens katthem är alltid bra! Eller de som är nominerade till det!

DV får man alltid ta försiktigt, framförallt Borås och Göteborg och några till. Men några få DV är bra och engarerade.

Men det finns en del andra katthem som jag inte skulle rekommendera.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

sofia85
0

Ja har läst lite om dom i Borås och dom verkar ju inte ha så bra rykte om sig.

Men i Gbg… vilka är bra där? Gbg ligger ju närmast mig

JosephineF
0

Ses det som förtal att lista de "mindre seriösa" katthemmen?

tantsotis
0

Troligen… Men det kanske man bör strunta i. Det gjorde i vart fall jag, i ett helt annat sammanhang.

sofia85
0

Det är ju ändå viktigt att alla vet vilka som inte är bra och självklart vilka som är bra… men det kanske var fel av mig att skriva så..

tantsotis
0

Tycker inte jag, jättebra initiativ. :)

sofia85
0

Oki :) ja vill bara veta så man inte säger till nån från Gbg att tex DV är jätte bra och så är dom inte det…man vill ju inte rekommendera de dåliga. Kanske om n som vet bra katthem säger dom och så kan ja räkna ut vilka som inte är bra :):)

JosephineF
0

Nej, jag stöttar också frågan Sofia. Men jag är lite rädd att det blir förtal om man säger vilka som fungerar dåligt. Kanske via PM istället? Skulle också vilja ha koll på vilka man kan rekommendera och inte..

sofia85
0

Okej Jossan… om du vet något katthem som inte är bra kanske ni kan pm:a det till mig då? Så kanske vi kan skicka alla vi pm sen…

JosephineF
0

Nej, jag vet ju inte heller mer än vad som sagts här.. =)

sofia85
0

Okej haha… ja läste nog fel där.. men någon annan här vet säkert nåt dåligt katthem…

Tezza
0

Det gäller då att man verkligen kan lita på källan som påstår att ett katthem är dåligt, så att inget katthem svartlistas "i onödan", det blir bara katterna lidande för………!!!!

sofia85
0

Jo det är klart… så svårt det här blev nu Ledsen

Faxlin
0

Tror det mest lagliga här är att man kan berätta och tipsa varandra om riktigt bra katthem. Då får man på det sättet fram de bra och resten ja de får vara i ingenmansland tills pålitliga källor skriver dem som bra.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Tezza
0

#14 Håller med!

sofia85
0

Bra idé… då vet i alla fall dom bra!!

JosephineF
0

..och det gör jag också när jag ruskat på skallen och ansträngt mig för att tänka till lite ;) Det ekar rätt friskt där inne för tillfället ;) Håller med Åsa alltså..

Faxlin
0

#17: Skrattande

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Alexej
0

Sedan är det ju lite olika beroende vad det är för en katt. En skygg hemlös katt är inte populär hos många katthem och många hem tycker att det bästa man kan göra för en vildkatt att avliva den. De är kanske bättre på omplaceringskatter.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

sofia85
0

Oki… ja måste bara fråga en sak… katthemmen som avlivar vilda katter..försöker dom först att göra dom tama??

Alexej
0

Knappast. De ringer hellre till kommunjägaren för att slippa ta in en skygg katt.

Om man inte heter Bernt Ekelund förstås, ordförande i DV Göteborg, som giller att bygga små lådor där han kan gasa ihjäl katter med olaglig gas fast det gör han också med tama katter.

sofia85
0

VA?????? Gör han det?

sofia85
0

Men får kommunjägare skjuta på katter utan tillstånd?

evamojje
0

#20 svåra frågor *s* men Åsa har rätt att det bästa är kanske att göra en tråd som frågar om bra katthem.

Sedan när det gäller avlivning dom som använder sig av det har allt i från omedelbar dom eller 3 veckors dispens eller vad man nu ska kalla det.

Själv är jag helt emot detta med avlivning visst det finns katter som är förstörda men om vi ska ta siffror så av 50 katter så är kanske 1 helt omöjlig att ge ett drägligt liv. Tror till och med att siffran kan var högre än 50 men vågar inte ta i för mycket *L*

Det dom skygga katterna behöver är omsorg och kärlek och det kan dom inte lära sig på stört. Det tar tid att jobba med skyggisar men det är värt det.

Men självklart ibland har man inget val katten måste få ett drägligt liv. Men som sagt detta är min syn på saken.

//Eva

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Alexej
0

Gå in under sök: Bernt Ekelund. Om du går lite tillbaka till januari/februari finns det mycket om DV Göteborg.

Tillstånd för avskjutning är snabbt skaffad. Myndigheter jobbar ihop. Här i Skara släckte de ut en liten kattkoloni på nolltid.

evamojje
0

sök på google med namnet Bernt Ekelund. så ska du se finns massor med artiklar och bloggar om Djurens Ovän Bernt Ekelund

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Alexej
0

ännu bättre! :)

sofia85
0

Va mycket som kom upp… evamojjes sida kom upp också :)

Hur kan såna människor ens få leva?? Fy f*n måste ja bara säga!

evamojje
0

mm ja jag har varit rätt sne på den herren *s*

sofia85
0

Varför jobbar man med djur om man inte ens försöker?? Förstår inte vissa folks tänkande. **********

Sophia, tagit bort din fullt förståeliga  kommentar. Vi alla önskar detsamma i det tysta……

Gunilla.H

Alexej
0

Kanske det är samma beteende som med folk som jobbar på slakthus. Avtrubbad för djuren. B.E. har jobbat inom DV i jättemånga år och har sett mycket. Tyvärr kom han till inställningen att bara en död hemlös katt är en bra katt.

Lena
0

Det är farligt att gå ut offentligt och skriva och märka ut katthem som dåliga om man inte har riktigt mycket på fötterna som i DV Göteborg och DV Borås fall. Då kan man hänvisa till tidningsartiklarna i ärendet, pågående utredningar etc..

Dåliga omdömmen kan vara fasligt subjektiva och inte alltid ha med kvaliten av själva verksamheten att göra. Bättre att vända på steken och ge de riktigt bra katthemmen publicitet.

Vad vi brukar diskutera här på sajten är olika policy som kan råda på katthemmen vad gäller skygga katter, om det finns tidsgräns för hur länge katter får stanna på katthem och liknande. Det finns ju t.ex något som kallas 90-dagars reglen och som går ut på att katter avlivas efter att de varit på katthemmet mer än 90 dagar (3 månader). Detta anser man vara det humanaste för katten…

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Wiizy
0

Jag blir så j**la förb***ad, och i Göteborg oxå, vilken j*vla tur att man har "Göteborgs katthjälp" HUH :O) Djurens vänner, blää! gasa ihjäl djuren, undra vad f*n han ör med kropparna sen, *fast jag vill nog inte veta iallafall*

Wiizy, jag har satt små stjärnor i stället för dina fullt begripliga svordomar.

Gunilla.H

majvi
0

Det kan finnas katthem som gör bra saker. men där det också händer sämre saker. Det behöver inte ha direkt med kattskötseln att göra.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.