Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 605 ggr
yavannaKementari
0

Blanda maskmedel?

En fråga, kan man blanda avmaskningsmedel. Upptäckte att kattungarna har spolmask och antar att vi måste avmaska de vuxna katterna också?

Gav kattungarna varsen dos Axilur men det är verkligen inte det lättaste :) Tänkte köpa drontal imorgon att tvinga i tjockisen, det är ju bara en gång och alltså mkt smidigare. Min fråga är: Går det att ge kattungarna drontal imorgon även om de nu fått axilur?

Jenna-Gun
0

Axilur ska väl tas tre dagar i rad eller.

Jenna

yavannaKementari
0

Jo precis, och det är inte det lättaste att få axilur i de två yrhönorna till kattungar.

Så jag undrar om man kan ge dem drontal imorgon istället, även om  de redan fått en dos axilur?

sofia85
0

Axilur tas tre ggr.. varken det är flytande eller tablett. Om man inte tar i tre dagar är det risk att det finns kvar så man tänker på det…

yavannaKementari
0

Jo jag är väl medveten hur länge man ska ta axilur :) Har avmaskat en massa kissar innan men min fråga är:

Kan jag ge kattungarna drontal (avamskningsmedel) imorgon istället, och inte ge någon mer axilur då. Det hade ju varit mkt smidigare!

sofia85
0

Det måste ju kunna gå… då har dom ju bara fått en extra omgång :)

yavannaKementari
0

Jag tror också det, ville bra höra med expertisen här inne också :)

Lena
0

Man bör inte blanda för tätt utan vänta ca 1 vecka. Axilur är dessutom ganska starkt för katternas magar. Vänta en vecka och ge dem sedan bantmith om det är spolmask eller droncit om det är bandmask. Drontal tar både spol och bandmask liksom Axilur, men om det bara är spolmask är det dumt att medicinera med starkare än vad nöden kräver. Kattungar har nästan alltid bara spolmask. Det är bara katter som jagat bytesdjur som får bandmask.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Driadia]
0

Det värsta som skulle kunna hända är nog att dom slår ut varandra, så efter behandligen kanske dom har mask kvar.

yavannaKementari
0

Hmmm… får väl ta och kurera dem med axilur då trots allt. Jag kommer inte vara populär de närmaste två dagarna Flört