Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 992 ggr
UlrikaD
0

En fruktansvärd upplevelse

Idag hände någonting som jag aldrig kommer att glömma. Jag var med min kompis på Ullared och när vi kör hem, jag var passagerare ser vi att en katt springer över vägen framför bilen som kör framför oss. Bilen kör på den så att katten flyger iväg och landar med en duns på körbanan. Vi väjer undan och bilen framför bara fortsätter köra!!Skrikandes Helt omöjligt att de inte kunde märkt eller hört att de körde på katten. Vi kunde inte stanna direkt för det var på en mörk, smal 70-väg men hittade en ficka lite längre fram där vi kunde köra in. Vände och sprang så fort vi kunde tillbaka och såg att katten låg mitt på körbanan och ryckte. När vi bara har några meter kvar kommer det en stor långtradare, och fastän han ser oss väjer han inte utan kör rakt över huvudet på katten!! Mitt framför oss!! Det var så fruktansvärt att jag finner inte ord. Och sen kör han bara vidare. Står där mitt i körbanan med en krossad katt och blod och hjärnsubstans överallt. Jag drar katten in till väggrenen. Sen gick vi till närmaste hus för att se ifall det var deras katt men det var det inte. Fick sonen i huset att följa med oss ut för att se hur katten såg ut ifall någon sedan skulle sakna den och leta efter den. Det är ju alltid bättre att veta. Han sa att han skulle göra vad han kunde för att hitta ägaren. Detta var ca 15 mil från där vi bor så det var svårt för oss att göra.

Det var en otroligt hemsk avslutning på dagen och jag förstår verkligen inte hur den första bilen bara kunde fortsätta, då hade katten fortfarande en chans. Sen så kan man inte undvika att anklaga sig själv heller, vad hade hänt om vi bara hade sprungit tillbaka ännu fortare, hade vi kunnat rädda katten då?

Jag kommer att ha fruktansvärt svårt att sova inatt och jag är så outhärdligt ledsen både för den vackra katten och deras ägare.Gråter

Faxlin
0

Usch, jag fick rysningar när jag pratade med Sara om det tidigare idag. Och nu kommer de igen. förstår så väl att detta blir en jobbig tid för er båda att komma över. Men du måste intala dig själv att ni gjorde vad ni kunde. Så synd om missen bara och de som äger den och kanske inte får veta vad som hänt.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

vanessa
0

Usch vad vidrigt. Ofta förstår man inte människan alls. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Ankah
0

Fy sjutton vilken läskig viltolycka. Nu vill jag kräkas. Lilla kisse…

Alexej
0

Men i allt eländet är det kanske bra att katten fick en snabb död och slapp lida . Vem vet hur skadat den redan var genom första påkörning?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

martdat
0

usch,, jäkla bil som inte stannar, är tyvärr alltför vanligt, fy cad jobbigt sför er att se detta..

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

kattlover
0

Förstår inte dessa sk människor som kör på djur och inte ens stannar för att se hur det har gått.  Hur kan man vara så känslokall??

En sån hemsk upplevelse att vara med om, men ni hade nog inte kunnat göra ngt ändå.

Sidentass
0

Men usch..vilken fruktansvärd otäck upplevelse..tycker det är så synd att du skulle behöva vara med om detta..jag vet inte om jag nånsin skulle klara det…så synd att folk släpper ut sina katter i så trafikerade områden..men nu är skadan redan skedd..katten lider inte längre..och jag hoppas verkligen att man kan hitta ägaren till den…du gjorde allt vad du kunde..bra att du skriver om din upplevelse här..sådant här ska man inte gå o bära själv..

Styrkekramar..

JosephineF
0

Förmodligen var det bäst som skedde att långtradaren kom, hur illa det än låter att jag säger det.. Nu slipper den iaf lida.. All heder till er som tog tag i situationen!

En gång körde jag och en vän på en liten, ja vad var det? Såg ut som en iller, är det hermelin eller nåt då? Hur som helst, min sk polare vägrade kliva ur bilen så jag fick ta en spade och rusa tillbaka. Givetvis levde den stackaren i svåra plågor och vi befann oss mitt inne i skogen mellan Ramsele och Hoting. Jag kan lova att jag både grät och skrek när jag var tvungen att använda spaden för att förkorta lidandet. Jag begravde den lille stackaren i slänten och mådde som en mördare hela vägen hem.. Polaren har jag kasserat idag.

Hur som helst, det var nog bäst att lille kissen fick ett snabbt, om än ovärdigt, slut.

Faxlin
0

#8: Kan ha varit en iller med. Men sedan har du vessla, hermelin och mink som är rätt lika.

Audiatur et altera pars

Nore
0

Ursäkta att jag lägger mig i er debatt, det är vad jag alltid har sakt, katten har ingen status i samhället o då bryr sig inte bilisten om att stanna, hadde det varit en hund så hadde bilisten stannat, varför jo hunden är mer status o det fins alltid en ägare på dem. Jag har kört lastbil i många år, o det kan vara svårt att få hejd på 50ton i en hastighet på 80km, ja rentav lifsfarligt. Men hur många katter dör inte varje dag vid järvägen, eller ligger plågande till döds. NORE jägare

Lena
0

Hemsk upplevelse ni fick vara med om. Som Nore skriver kunde nog ingen av fordonen ha undvikigt att köra på kissen när den kom utspringande så hastigt. Dock dåligt att de inte stannade efteråt. Nu kan jag hålla med tidigare skribenter att lastbilen nog utgjode ett barmhärigt slut för den svårt skadade katten. Fast inte någon trevlig syn.

Håller även med Nore om att kattens dåliga status spelar in i hur folk agerar.

Till tjyvens och sist vill jag slänga in en brasklapp, det gäller verkligen att tänka sig för mer än en gång om området man bor i är lämpligt för fritt utegående katter. Det är flera tusen katter som dör en plågsam död i trafiken varje år.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Faxlin
0

#10: Var inte så säker på det du. Visst hundar har en annan status. Men det kan bli jäkligt dyrt att köra ihjäl en annan människas hund. Vi snackar om priser upp till 20.000 beroende på vad det är för hund.
Sedan har vi alla hundhatare, många det med.
Har själv hittat en överkörd schäfer som ingen brytt sig om att anmäla in till polisen.
Fick stå och vänta tills de ledsna ägarna kom och hämtade sin döda vovve vid vägkanten.
Antagligen ville inte den som körde på betala för sig. För inte kör man ihjäl en schäfer och missar att man gjort det precis.

Audiatur et altera pars

tantsotis
0

För min del tror jag faktiskt att långtradarchaffen menade väl, även om det inte kan tyckas så. Barmhärtighetsmord är det fråga om, enligt mig. H*n visste säkert inte någon fanns i närheten som ville ta hand om katten.

Vägens Riddare brukar försöka pricka skadade djur med flit, liggandes på vägen, för att de ska slippa lidande. Blir de överkörda av en stor tung tradare dör de ju direkt och vilda djur har ju ingen som kommer och hjälper dem heller.

Jag har dock full förståelse för TS och skickar en tröstkram.

JosephineF
0

#13 Har aldrig tänkt på det på det viset.. Att dom gör det av omtanke.. Jag är nog glad att jag inte har körkort ändå..

elena
0

#12 Inte behöver man betala om man kör ihjäl en hund! Det går på bilförsäkringen. En trafikförsäkring måste man ju alltid ha.

Har själv varit med om den fruktansvärda upplevelsen när jag körde bil i jobbet: en hund kom utrusande från en skog och sprang rakt ut framför bilen. Hunden hade livförsäkring och försäkringsbolaget betalade allting.

Hawknestgrove
0

Mina tankar gick i tantsotis spår de också. Kanske han såg på långt håpll, att den lkilla låg i dödsryckningar och att det ofta inte är någon som bryr sig. Nu dog den i alla fall ögonaböj, men  tistlsr till den personbil, som först körde på och inte stannade1

När det gäller påkörda hundar och även katter faktiskt, så har egentligen både djurägare och bil delat ansvar.Ponera, att något hade skadats på bilen? Då hade egentligen, kattens/hundens ägare varit delaktig i den skadan. Liksom bilägaren som är delaktig i hundens/kattens skador.

Men håller med, en fruktansvärd upplevelse att behöva se detta. Är tacksam och glad, att än så länge, så har jag aldrig kört på en katt. Hur knasigt det än låter, så kör jag hellere på ett rådjur eller hare, för det kan jag i alla fall avliva. Grävling med för den delen. Men katt eller hund? ICke.

När jag åkte och hälsade på Lena i somras, så fick jag på den lilla biten dra undan en hare och en grävling, som folk bara hade kört på och struntat i sedan. visst, de var stendöda, men varför låta dem ligga kvar och bli ännu äckligare och dra till sig mer djur, som blir påkörda?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Faxlin
0

#15: Inte alla som har trafikförsäkring trotts att man måste. Inte heller alla som ens har sin egen bil som kör. Finns mycket idioter.
Anledningen till mitt inlägg i #12 var att påpeka att det finns massor med folk som kör ihjäl hundar och skiter i det med. Så det har inte med statusen att göra.

Audiatur et altera pars

elena
0

#17 Du skriver att det kan bli dyrt att köra ihjäl en hund, upp till 20.000.Det kan missförstås och skrämma folk att inte anmäla trots att de har bilen försäkrad.

Hawknestgrove
0

elena, det är delat ansvar! Både hundägarens och bilistens! För ofta blir det väldiga skador på en bil med!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

elena
0

#19 jag vet det.

Ankah
0

Jag mår så dåligt av den här tråden…har hittat ett par av våra katter överkörda. (Väg på ena sidan huset, jätteskog på andra!) En av dem hade blivit påkörd, men inte dött, veterinären sa att de inte kunde hitta något annat fel på honom än att han var väldigt nerkyld efter att ha legat ute hela natten, antagligen efter chocken eller något, jag vet inte varför han inte tog sig in, för han låg verkligen bara ett par meter från huset. Hur som helst - hade den som körde på LilleKalle ringt polisen och där kanske blivit upplysta om vem som ägde katten, som hade örontatuering, så hade han ju kommit in tidigare och hade inte behövt frysa ihjäl…   Gråter    Det är verkligen en fin avvägning där mellan utekatt och innekatt, särskilt när man bor så att den KAN springa i natur, men också kan vandra ut på gatan…

Mona22
0

den som körde över den kunde väl stannat . blev så sur när jag läste detta. men sen långtradaren kanske inte såg att den levde eller att den ens var där. man ser inte allt i mörket..

Wiizy
0

Åh, fasen vad sur man blir, och långtradaren, kunde faktiskt stannat den också! BLÄ! mår illa!

tantsotis
0

Man får inte så lätt stopp på en stor tradare och de stannar inte gärna annat är i parkeringsfickor där de får plats. Dessutom har de körtider att hålla.

Jag förringar inte TS obehag och att det hela slutade orturligt, men man bör tänka på att tradarchaffar överlag  inte är ondsinta vildar som gillar att plåga försvarslösa djur. Flört

Finns ingen medlem här som kör tradare och kan berätta mer?

Alexej
0

Vet bara att de har en jättelång bromssträckan och har inte minsta chans att väja för ett djur.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Wiizy
0

"24 Nänä okej då… :P

Erika91
0

Fy vad arg jag blir av att läsa detta. Stackars kisse. Finner inga ord, så hemskt.

kajsa08
0

Usch och stackaks katt! Och stackars er som behövde uppleva detta, skulle inte heller ha sovit gott. Men jag tänker på när jag läste teori för körkot. En fråga jag svarade fel på (djurvän som jag är):Vad gör du om ett djur kommer ut i vägbanan. Jag svarade förstås; väjer. Men det var fel, eftersom man riskerar sitt eget och andras liv, lätt att komma över i fel körbana bl a. Så det var säkert inte medvetet av lastbilschaffisen, kanske inte ens säkert att han såg den lille katten i hög hastighet…