Kastrering av honkatter.
När tycker ni att man ska kasterara sina honkatter? De är 5 månader nu. Somliga säger att de ska få en kull först innan man kastrerar och att man kan kastrera nu. Varför är det bra om de får en kull först? Så här tycker jag, jag tänker inte låta de få en kull först för jag känner ingen som vill ha kattungar och jag tycker att det är för tidigt att kastrera de ännu. De är ju så små.

Att de behöver få en kull är bara en gammal och seglivad myt. Med tanke på alla hemlösa kattungar det redan finns så behövs det verklgien inte fler. Dessutom är det på inget sätt nödvändigt för kattens hälsa :)
Vi kasterade lilla Cassandra vid 5 månaders ålder då hon började tok-löpa (det var vår i luften :)). Annars är de allmäna rekomendationerna 6 månader.

Absolut ingen kull först!
Är hon innekatt och inte börjat löpa än, och du tycker att hon är liten, så kan du kanske planera in kastreringen om någon månad. Jag tycker dock inte att det finns något hinder för att kastrera nu. Går hon ute så kastrera så snart som möjligt. Det finns olika åsikter om effekterna av tidig kastrering, men faktum är att man utomlands vanligen kastrerar betydligt yngre katter.

Jag kastrerade Milda när hon var 6 månader. Milda och Casper kastrerades samtidigt men det var Milda som piggade på sig mycket snabbare än Casper. Det blev ett pyttelitet snitt och stygnen behövdes ej tas bort. Jag fick oxå med mig mina katter hem medan de sov….och jag väntade hos vet medan de kastrerades, tog typ 40 min för båda innan vi fick åka hem. Allt gick iaf bra!
Tidigt kastrering har bara sina fördelar:
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Säger som övriga: Absolut ingen kull först! Det är en gammal myt som vi måste försöka få bort. Vi kastrerade våra honor (jag och syrran) efter att de löpt en gång. Före det använde vi p-piller i ett par månader eftersom de var utekatter, men är det innekatt som behövs inte det. Det konstiga var att det märktes när de började löpa trots p-piller. Alla vi pratade med sa att det inte märks då. Är olika kanske….

Säger som övriga, ingen huskatts-avel i onödan! Inte sätta fler kattungar till världen när landet kryllar av hemlösingar. Fast det behöver vi väl inte poängtera här:-)
Nåväl, vi kastrerade Sara vid 11 månader ungefär. Hon var helt och hållet innekatt och började inte löpa alls (inte som vi märkte i alla fall) före ingreppet.
Men brorsan Rasmus kulor rök redan vid 6 månader och då tyckte vi inte att det var bråttom med Sara, men det hade säkert gått att göra betydligt tidigare om så varit nödvändigt. Varför vi väntade var på inrådan från veterinären. Så tyckte man för 6 år sedan. Nu är det väl nya rön antar jag.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Ingen kull! Men du kan gott vänta på första löpet. JAg gjorde det, sen körde jag ppiller i några veckor tills revisorn(plånboken) sa OK till kastrereingen. Tar nog en månad till minst, innan de löper, eftersom de är så små nu. Nu är det ju vinter och det går nog väldigt mycket på ljuset, så jag tror inte, men man kan ju aldrig vara säker, att de börjar löpa förrän i februaRI
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....