Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 714 ggr
ChristineL
0

Tips om skygga katter, tack!

Jag har två katthemskatter som inte fick särskillt bra start i livet. De upphittats i en skokartong och uppskattades av veterinär till fem veckor gamla. När jag adopterade dom var de ca 12 veckor och hade då bott i jourhem hela tiden. Nu är dom två år och är mina kelgrisar, helt underbara!

Men till problemet: Så fort det ringer på dörren springer dom och gömmer sig under sängen och vill inte komma fram. Förrutom mig accepterar dom bara min pojkvän. Övrig familj och vänner tycker att det är väldigt tråkigt när dom kommer på besök hem till mig, och det tycker jag med. Jag vill ju att dom ska må bra. Med mig är dom som vilka katter som helst.

Finns det någon där ute som kan ge tips och råd? Jag har hört om en djurtolk som skulle kunna lösa problemet, kanske. Men funkar det verkligen?

Tack i förhand!

Onikan
0

Hur ofta får du besök?
Kan du försöka "träna" dem genom att be mamma, en kompis eller dylikt komma ett par ggr i veckan, plinga, och bete sig "gästigt" och kanske komma med nåt gott till dem?

Förstår dig, mina katter är också väldigt annorlunda med gäster eller folk som kommer på besök, även de som kommer lite oftare. Mina har också haft det tufft, levt instängda på en liten toalett 4 katter i nästan ett års tid, det har gjort dem lite ovana vid sociala ting, förändringar och gäster. Men det går bättre och bättre, försöker få hit folk så ofta det går ;) för att träna…

I helgen får vi besök som sover över hela helgen, då får vi se hur det går. Vet hur det känns när man säger oh men mina katter är så gosiga, mysiga och lekfulla och när folk kommer hit syns knappt katterna till Generad men det viktigaste är ju att katterna är trygga ihop med dig!

maggan47
0

Mina 2 utefödda sötnosar, har det tagit flera år, innan dom varit framme när folk kommit, är ju lite snopet, när man vill visa upp kissarna, och Lucas som dom sett i alla år, är den enda som är framme, Flisan flytta in jan 03, och kan säga, att 06 lossna det ordentligt, Timjan flytta in oktober 04, och nu i år är hon framme, vid gäster, om hon vill, förstås, väldigt bestämd på den punkten Maggan47

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=e24546c3-d470-40e3-a993-981f06b41f00&Filename=bägge tittar ut.JPG)

yavannaKementari
0

Jag förstår att det känns tråkigt att folk inte får se dina katter, vet hur det är. Har två stödisar som försvinner när det plingas på dörren/gäster kommer. Men jag känner att det är bara att acceptera men två tips:

1, be folk knacka istället, det är så naturligt nu att i princip alla som kommer hit knackar :)

2, servera någon mumsig mat ett tag efter gästerna har kommit en 15-20 min efter.

Hawknestgrove
0

Suck, så är det även här… Ingen har nånsin varit elak mpt vära kissar, ändå tar de in på hotell(läs gömmer sig i sovrummet) när det kommer nytt folk….Sitter folket kvar i köket, visar sig inte katterna. Går vi däremot in i vardagsrummet och sitter där, då kommer de vanligtvis fram och kollar in läget. testat det? Annars är det bara att accepera det som det är. Strumt i det där med djurtolk. Många såna är bara ute efter dina pengar!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

ChristineL
0

Tack för hjälpen, jag får helt enkelt ringa in vänner oftare :) Och försöka stilla mitt tålamod kanske…